TRAKO 2021 - przewodnik targowy

| Gospodarka Aktualności

Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO wracają na tory - czternasta edycja gdańskiej imprezy odbędzie się w dniach 21-24 września. Przedstawiamy przewodnik targowy, zapraszając do odwiedzenia wystawy.

TRAKO 2021 - przewodnik targowy

Dobry timing przydaje się również w branży wystawienniczej. Wygląda na to, że organizatorzy targów TRAKO - czyli duet Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupa PKP - idealnie wstrzelili się ze swoim dwuletnim cyklem w pandemiczne ograniczenia. W 2020 roku nie musieli niczego odwoływać ani przekładać, gdyż mieli po prostu z góry założoną przerwę. W tym roku oczywiście istniało pewne ryzyko nieprzewidzianych posunięć i decyzji, ale wydaje się, że teraz, tym bardziej skoro spora liczba Polaków się zaszczepiła, impreza nie zostanie zakłócona.

Okno w wagonie

Gdańskie targi od lat budowały swoją renomę, dochodząc ostatecznie do miejsca, w którym nie tylko uznaje się je za największe tego typu wydarzenie branżowe w Polsce, ale i drugie w Europie. Pandemia oczywiście nieco ograniczyła pole działania organizatorów, jak również zatrzymała w blokach część wystawców, ale i tak liczba ok. 470 firm znajdujących się z początkiem września na oficjalnej liście ekspozycyjnej może w obecnej sytuacji robić wrażenie - aczkolwiek daleko jej do np. ponad 700 sprzed lat czterech. Oczywiście gros tych marek to przedsiębiorstwa polskie, ale widać całą grupę reprezentantów państw europejskich, którzy rzeczywiście podchodzą do gdańskiej imprezy z szacunkiem, traktując ją jako wartościowe okno wystawowe w walce o klienta i o dobry PR. Przeglądając wspomniane zestawienie, doliczyliśmy się 68 przedstawicieli z Niemiec, 35 z Czech, 18 z Wielkiej Brytanii, 13 ze Szwajcarii i 12 z Austrii oraz po kilku wystawców z Finlandii, Francji, Holandii, Litwy, Turcji, Włoch i ze Słowacji. Zgłosiły się również „rodzynki” z Azji (Chiny, Japonia, Korea Płd.) czy Stanów Zjednoczonych, sprawiając, że na TRAKO odbędziemy prawdziwą podróż koleją dookoła pół świata.

Prezentacja, inspiracja, integracja

Zgodnie z założeniami organizatorów podstawowym celem targów jest prezentacja aktualnego poziomu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie. Chodzi oczywiście nie tylko o promowanie nowych rozwiązań, interesujących technologii i konstrukcji, systemów spedycji i logistyki kolejowej, ale i propagowanie samej idei transportu kolejowego (oraz tramwajowego) i korzyści z nią związanych oraz, rzecz jasna, wymianę myśli i koncepcji w środowisku branżowym. Wreszcie w wersji na żywo.

Temu ostatniemu przysłuży się - jak na poważne targi przystało - cykl konferencji i paneli dyskusyjnych przewidzianych w bogatym trzydniowym programie imprez towarzyszących. W międzyczasie dojdzie także do ogłoszenia zwycięzców kilku konkursów, nagradzających branżowe innowacje, stosowanie nowych technologii i urządzeń w dziedzinie kolejnictwa i komunikacji miejskiej, oraz wyróżniających najciekawsze inwestycje. Nie zabraknie też eventów w ramach Dnia Edukacji i Kariery oraz zwyczajowej akcji charytatywnej „TRAKO dzieciom”, przewidzianych na finałową, piątkową, odsłonę imprezy.

Marek Juchimiuk
HARTING Polska

  • Czego można spodziewać się po wrześniowych edycjach targów - szczególnie po okresie pandemii?

Wrześniowe imprezy targowe można określić jako „początek sezonu”. Po letnim okresie urlopowym zdecydowana większość osób jest już po wypoczynku i powraca ze świeżymi siłami, rozpoczynając nowe projekty. Jest to też miesiąc, w którym swoje miejsce mają te najpopularniejsze imprezy targowe: Energetab - targi będące jednymi z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych na rynku, mające swój specyficzny klimat, jak również TRAKO, czyli impreza typowo branżowa, na wysokim poziomie i jednocześnie drugie co do wielkości targi kolejowe w Europie.

Jestem ciekaw tegorocznych edycji tych targów. Po kilku falach epidemii, gdy warunki pozwalają na organizację imprez, interesujące jest, jak licznie goście pojawią się na targach. Czy ludzie są już spragnieni normalności i z chęcią wyruszą na targi, czy też jednak jeszcze asekuracyjnie pozostaną na miejscu. Dodatkowo wszystko to jest podszyte coraz głębiej sięgającą cyfryzacją, która sprawia, że wiele rzeczy jest dostępnych za pomocą jednego kliknięcia.

Aczkolwiek warto postawić sobie pytanie, czy zobaczenie np. najnowszych pociągów na zdjęciach będzie tym samym, co wejście do nich podczas targów kolejowych. Tutaj każdy oceni to we własnym zakresie. My natomiast oczywiście będziemy w Gdańsku i zapraszamy do odwiedzenia targów. Na bazie informacji krążących w branży zapowiada się prezentacja wielu naprawdę ciekawych nowości. Oczywiście zapraszamy też do odwiedzenia naszego stoiska, pokażemy najnowsze rozwiązania dla kolejnictwa, jak również będzie nam niezmiernie miło spotkać się z gośćmi twarzą w twarz, w końcu. Do zobaczenia w Gdańsku!

Premiery i nowości

W ramach tradycyjnej ekspozycji zewnętrznej powinny jak zwykle czekać na fanów transportu szynowego ciekawe modele kolejowych maszyn oraz tramwaje, również te historyczne, zabytkowe. Szczęśliwcy, którzy znajdą się w wystawowych halach, obejrzą zaś takie premiery i nowości, jak Alstom Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy, Traxx DC3 - należąca do nowej generacji lokomotywa z modułem dojazdowym (funkcją Last Mile), albo też symulator Alstom Automatic Train Operation (ATO), przewidzianego do pracy w ramach zbliżających się podobno szybkimi krokami systemu kolei autonomicznych. Na targach ma też pojawić się pociąg specjalny Connecting Europe Express, który z okazji Europejskiego Roku Kolei 2021 wyruszy jesienią w podróż po całej Europie, goszcząc również m.in. w Krakowie i Warszawie, złożony z taboru dostarczonego przez firmy z różnych państw UE.

Nie powinno więc zabraknąć powodów, by wybrać się do gdańskiego kompleksu AmberExpo na TRAKO. Miejmy nadzieję, że aby zaczerpnąć nieco wiedzy o kolei, trzeba będzie najpierw odstać swoje w kolejce, pełnej chętnie witanych gości i widzów - oczywiście z zachowaniem wszystkich norm sanitarnych.

Wojciech Stasiak