TRAKO 2021 - przewodnik targowy
| Gospodarka AktualnościMiędzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO wracają na tory - czternasta edycja gdańskiej imprezy odbędzie się w dniach 21-24 września. Przedstawiamy przewodnik targowy, zapraszając do odwiedzenia wystawy.
Dobry timing przydaje się również w branży wystawienniczej. Wygląda na to, że organizatorzy targów TRAKO - czyli duet Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupa PKP - idealnie wstrzelili się ze swoim dwuletnim cyklem w pandemiczne ograniczenia. W 2020 roku nie musieli niczego odwoływać ani przekładać, gdyż mieli po prostu z góry założoną przerwę. W tym roku oczywiście istniało pewne ryzyko nieprzewidzianych posunięć i decyzji, ale wydaje się, że teraz, tym bardziej skoro spora liczba Polaków się zaszczepiła, impreza nie zostanie zakłócona.
Okno w wagonie
Gdańskie targi od lat budowały swoją renomę, dochodząc ostatecznie do miejsca, w którym nie tylko uznaje się je za największe tego typu wydarzenie branżowe w Polsce, ale i drugie w Europie. Pandemia oczywiście nieco ograniczyła pole działania organizatorów, jak również zatrzymała w blokach część wystawców, ale i tak liczba ok. 470 firm znajdujących się z początkiem września na oficjalnej liście ekspozycyjnej może w obecnej sytuacji robić wrażenie - aczkolwiek daleko jej do np. ponad 700 sprzed lat czterech. Oczywiście gros tych marek to przedsiębiorstwa polskie, ale widać całą grupę reprezentantów państw europejskich, którzy rzeczywiście podchodzą do gdańskiej imprezy z szacunkiem, traktując ją jako wartościowe okno wystawowe w walce o klienta i o dobry PR. Przeglądając wspomniane zestawienie, doliczyliśmy się 68 przedstawicieli z Niemiec, 35 z Czech, 18 z Wielkiej Brytanii, 13 ze Szwajcarii i 12 z Austrii oraz po kilku wystawców z Finlandii, Francji, Holandii, Litwy, Turcji, Włoch i ze Słowacji. Zgłosiły się również „rodzynki” z Azji (Chiny, Japonia, Korea Płd.) czy Stanów Zjednoczonych, sprawiając, że na TRAKO odbędziemy prawdziwą podróż koleją dookoła pół świata.
Prezentacja, inspiracja, integracja
Zgodnie z założeniami organizatorów podstawowym celem targów jest prezentacja aktualnego poziomu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie. Chodzi oczywiście nie tylko o promowanie nowych rozwiązań, interesujących technologii i konstrukcji, systemów spedycji i logistyki kolejowej, ale i propagowanie samej idei transportu kolejowego (oraz tramwajowego) i korzyści z nią związanych oraz, rzecz jasna, wymianę myśli i koncepcji w środowisku branżowym. Wreszcie w wersji na żywo.
Temu ostatniemu przysłuży się - jak na poważne targi przystało - cykl konferencji i paneli dyskusyjnych przewidzianych w bogatym trzydniowym programie imprez towarzyszących. W międzyczasie dojdzie także do ogłoszenia zwycięzców kilku konkursów, nagradzających branżowe innowacje, stosowanie nowych technologii i urządzeń w dziedzinie kolejnictwa i komunikacji miejskiej, oraz wyróżniających najciekawsze inwestycje. Nie zabraknie też eventów w ramach Dnia Edukacji i Kariery oraz zwyczajowej akcji charytatywnej „TRAKO dzieciom”, przewidzianych na finałową, piątkową, odsłonę imprezy.
Premiery i nowości
W ramach tradycyjnej ekspozycji zewnętrznej powinny jak zwykle czekać na fanów transportu szynowego ciekawe modele kolejowych maszyn oraz tramwaje, również te historyczne, zabytkowe. Szczęśliwcy, którzy znajdą się w wystawowych halach, obejrzą zaś takie premiery i nowości, jak Alstom Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy, Traxx DC3 - należąca do nowej generacji lokomotywa z modułem dojazdowym (funkcją Last Mile), albo też symulator Alstom Automatic Train Operation (ATO), przewidzianego do pracy w ramach zbliżających się podobno szybkimi krokami systemu kolei autonomicznych. Na targach ma też pojawić się pociąg specjalny Connecting Europe Express, który z okazji Europejskiego Roku Kolei 2021 wyruszy jesienią w podróż po całej Europie, goszcząc również m.in. w Krakowie i Warszawie, złożony z taboru dostarczonego przez firmy z różnych państw UE.
Nie powinno więc zabraknąć powodów, by wybrać się do gdańskiego kompleksu AmberExpo na TRAKO. Miejmy nadzieję, że aby zaczerpnąć nieco wiedzy o kolei, trzeba będzie najpierw odstać swoje w kolejce, pełnej chętnie witanych gości i widzów - oczywiście z zachowaniem wszystkich norm sanitarnych.
Wojciech Stasiak