Technologia RFID zyskuje w segmencie e-commerce

| Gospodarka Komunikacja

Technologia RFID (Radio Frequency Identification) używana jest w zdalnej identyfikacji oraz śledzeniu przepływu różnych obiektów. Jej popularność stale rośnie, a obszarów zastosowania ciągle przybywa. Technologia ta dzieli się na dwa typy: aktywny i pasywny. Aktywne tagi RFID są to małe urządzenia zasilane akumulatorami, w tym czujniki, które łączą się z punktami dostępowymi. Tego typu znaczniki są wykorzystywane do śledzenia lokalizacji w czasie rzeczywistym. Pasywne tagi można spotkać w postaci etykiet, breloków lub kart zawierających wyspecjalizowany chip i antenę odbiorczą pełniącą funkcję zasilania wbudowanego układu.

Technologia RFID zyskuje w segmencie e-commerce

Zgodnie z prognozami, w tym roku rynek znaczników RFID osiągnie wartość 12,21 mld dolarów. Dla porównania, w 2020 roku było to 10,53 mld dolarów. Wzrost ten będzie charakteryzować się wskaźnikiem CAGR na poziomie 16%. Wzrost ten w dużej mierze związany jest z uruchomieniem działalności firm, która została wstrzymana w wyniku nałożenia restrykcji. W 2025 roku rynek identyfikatorów radiowych RFID osiągnie wartość 18,94 mld dolarów. Wskaźnik CAGR na lata 2021-2025 wyniesie 11,6%.

Co będzie napędzać wzrost rynku RFID?

Analitycy oszacowali, że w nadchodzących latach rynek znaczników radiowych będzie napędzać rosnąca sprzedaż w segmencie e-commerce i detaliczna online. Technologia RFID oferuje firmom działającym w tym sektorze lepszy wgląd na łańcuch dostaw. Na przykład, według raportu przygotowanego przez organ pomocniczy Organizacji Narodów Zjednoczonych - Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju - w roku 2019 światowa sprzedaż e-commerce wyniosła 16,7 bln dolarów. W 2020 roku sprzedaż detaliczna online w USA odpowiadała za 14% tego segmentu - dla porównania w 2019 roku było to 11%.

RFID we współpracy z innymi technologiami

Firmy specjalizujący się w identyfikatorach RFID coraz częściej wdrażają zaawansowane technologie, takie jak IoT i Big Data. Współpraca tagów RFID z Internetem Rzeczy umożliwia łączenie obiektów w sieć. Rozwiązanie to pomaga w monitorowaniu w czasie rzeczywistym oznakowanych obiektów i tworzeniu systemu podłączonych urządzeń, które transmitują informacje o ich położeniu, warunkach i ilościach.

Według raportu przygotowanego w 2019 roku przez Digiteum, polską firmę specjalizującą się w rozwoju oprogramowania, do 2020 roku liczba podłączonych do sieci urządzeń ma wzrosnąć do 200 mld. Wiele z nich będzie wyposażonych w technologię RFID. Urządzenia wyposażone w tę aplikację będzie można znaleźć w szpitalach, oddziałach ratunkowych, domach opieki i innych placówkach medycznych.

W grudniu 2019 roku amerykańska firma Avery Dennison, zajmująca się produkcją i dystrybucją etykiet i metek odzieżowych, inlays RFID przejęła działalność Smartrac RFID Transponder (RFID Inlay) za 225 mln euro (około 248 mln dolarów). Dzięki temu działaniu firma Avery Dennison będzie mogła rozwijać swoją platformę inteligentnych etykiet na wielu rynkach końcowych, co pomoże w dalszym wprowadzaniu nowych technologii. Smartrac N.V. to holenderska firma produkująca tagi RFID o wysokim poziomie bezpieczeństwa.

Kluczowe firmy na rynku RFID

Głównymi firmami działającymi na rynku znaczników identyfikacji radiowej są Avery Dennison, Zebra Technologies, Honeywell, NXP Semiconductors, Impinj, Invengo Technology, ams AG, Atmel, Alien Technology, Smartrac N.V., GAO RFID, The Tag Factory i MOJIX.

źródło: The Business Research Company