Chiny zajęły czołową pozycję dostawców EV

| Gospodarka Aktualności

Chiny w 2021 roku zajęły czołowe miejsce pod względem eksportu samochodów elektrycznych, który wyniósł 500 tys. sztuk. Analitycy wskazują, że to więcej niż jakikolwiek kraj. Wynik ten Chiny zawdzięczają rosnącej sprzedaży pojazdów w Europie i Azji Południowo-Wschodniej przez rozwijających się producentów.

Chiny zajęły czołową pozycję dostawców EV

Wzrost eksportu pojazdów EV ułatwiła koncentracja zasobów w tym sektorze. W przypadku akumulatorów, są one wytwarzane lokalnie. Producenci zaopatrują się w surowce do katod w kraju. W Chinach koszty produkcji są o 50% niższe w porównaniu do innych części świata.

Według generalnej administracji celnej Chin, liczba wyeksportowanych pasażerskich pojazdów elektrycznych w tamtym czasie wyniosła 499 573 sztuki, co oznacza 2,6-krotny wzrost. Chiny odpowiadają za 60% światowej produkcji pojazdów elektrycznych. Obecnie Chiny są największym producentem smartfonów, odpowiadając za niespełna 70% światowych dostaw. Kraj ten odpowiada również za 60% światowych zdolności produkcyjnych w zakresie wyświetlaczy ciekłokrystalicznych stosowanych w telewizorach i innych produktach.

W 2021 roku Niemcy podwoiły swój eksport do około 230 tys. sztuk, podczas gdy eksport USA wyniósł około 110 tys. sztuk, co oznacza spadek o 30%. Eksport Japonii wyniósł 27,4 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 24%. Eksport do krajów Unii Europejskiej wzrósł po wprowadzeniu polityki o zaprzestaniu sprzedaży pojazdów hybrydowych i spalinowych w 2035 roku. Spośród prawie 500 tys. wyeksportowanych egzemplarzy EV, ponad 100 tys. prawdopodobnie pochodzi z fabryki Tesli zlokalizowanej w Szanghaju.

Zgodnie z raportem przygotowanym przez brytyjską firmę badawczą LMC Automotive światowa produkcja pojazdów EV w 2021 roku wyniosła 3,99 mln sztuk. Chiny odpowiadały za 57,4% produkcji. Europa i USA odpowiednio 22% i 12%. Japonia odpowiadała za zaledwie 0,9%.

Działania chińskich podmiotów rozszerzyły się również na Azję Południowo-Wschodnią, która od dawna uważana jest za pewnego odbiorcę japońskich samochodów. SAIC Motor, największy chiński koncern motoryzacyjny, posiada już 50% udziału w tajskim rynku pojazdów elektrycznych. Firma ogłosiła, że pracuje nad infrastrukturą ładowania w Tajlandii. Zainstalowano już szybkie ładowarki w ponad 120 lokalizacjach, w tym u dealerów, aby ułatwić ładowanie w promieniu 150 km. Producent planuje w przyszłości zwiększyć ich liczbę takich punktów do 500.

W porównaniu do tych osiągnięć Japońscy producenci zajmują ostatnie miejsca. Toyota Motor poinformowała, że planuje zbudować fabrykę akumulatorów w USA. Mimo wszystko głównym dostawcą akumulatorów do pojazdów Toyoty pozostają chińscy producenci.

źródło: Nikkei Asia