Joby Aviation ma zgodę FAA na komercyjne świadczenie usług taksówek powietrznych

| Gospodarka Aktualności

Firma Joby otrzymała od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) certyfikat, który pozwoli jej na rozpoczęcie komercyjnej działalności taksówki powietrznej przy użyciu konwencjonalnego samolotu. Certyfikat przewoźnika lotniczego FAA Part 135 jest jednym z trzech zatwierdzeń regulacyjnych, które mają kluczowe znaczenie dla planowanego uruchomienia przez Joby w 2024 r. całkowicie elektrycznej usługi lotów pasażerskich.

Joby Aviation ma zgodę FAA na komercyjne świadczenie usług taksówek powietrznych

FAA wydała dokument po zakończeniu pięciofazowego procesu certyfikacji. Joby ma jeden certyfikowany samolot - CIRRUS-SR22. Firma Joby planuje wykorzystać konwencjonalne samoloty do dopracowania systemów i procedur przed uruchomieniem usługi eVTOL, co jest zaplanowane na 2024 rok. Certyfikacja umożliwi Joby operowanie samolotem elektrycznym pionowego startu i lądowania jako taksówką powietrzną w miastach, w całych Stanach Zjednoczonych.

W pełni elektryczny samolot Joby jest przeznaczony do transportu pilota i czterech pasażerów na odległość do 150 mil na jednym ładowaniu, z prędkością do 200 mil na godzinę. Joby ogłosił niedawno wyniki testów akustycznych przeprowadzonych przez NASA , które potwierdziły, że samolot osiągnął cel firmy dotyczący niskiej emisji hałasu podczas startu i lądowania, a także lotu nad ludźmi.

W lutym pilotowany prototypowy samolot Joby miał wypadek podczas próbnego lotu w swojej bazie, w Kalifornii, przy czym nikt nie doznał żadnych obrażeń. Na początku maja FAA poinformowała, że ​​zmieniła podejście do zatwierdzania pilotów przyszłych samolotów eVTOL, ale nie spodziewa się, że opóźni to certyfikację lub zatwierdzenia operacyjne.

W pierwszym kwartale tego roku Joby odnotował stratę netto w wysokości 62,3 mln USD i wskazał koszty związane z certyfikacją samolotów oraz wczesnymi działaniami produkcyjnymi.

źródło: Reuters, Joby