Reshoring produkcji w Europie i Stanach Zjednoczonych

Rozpad globalnych łańcuchów dostaw w ostatnich latach spowodował poważne zmiany polityki firm, które teraz chcą, by produkcja odbywała się blisko rynków krajowych lub w ich obrębie. Obecnie 47% dużych europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw już zainwestowało w reshoring swojej produkcji, a 72% opracowuje strategię reindustrializacji lub już ją wdrożyło.

Posłuchaj
00:00

Jak pokazuje najnowszy raport Capgemini "Odrodzenie produkcji: strategie reindustrializacji w Europie i Stanach Zjednoczonych", inwestycje w reshoring, czyli przenoszenie produkcji z powrotem na rynek krajowy, a także budowę lub modernizację zakładów produkcyjnych, rosną zarówno w Europie, jak i w USA. Celem jest zwiększenie odporności łańcuchów dostaw. Większość środków kierowana jest na inicjatywy w obrębie rynku krajowego i stanowi 54% skumulowanych inwestycji z ostatnich trzech lat. Jednak niedobór kadr oraz braki surowców prawdopodobnie doprowadzą do wzrostu krótkoterminowych inwestycji głównie w nearshoring i tzw. friendshoring, czyli koncentrowanie sieci dostaw na krajach uważanych za sojuszników politycznych i gospodarczych.

Co napędza reindustrializację?

Głównym motorem reindustrializacji dla prawie 70% badanych organizacji jest konieczność zwiększania odporności łańcucha dostaw oraz zdolności do adaptacji i szybkiego reagowania na zakłócenia operacyjne. Jest to istotne w szczególności po doświadczeniach z lat pandemii COVID-19, gdy brak np. podzespołów elektronicznych sparaliżował wiele gałęzi przemysłu, np. przemysł motoryzacyjny.

Aż 55% firm zakłada, że reindustrializacja pomoże im osiągnąć cele klimatyczne, zwłaszcza w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) z zakresu 3. To ostanie może brzmieć paradoksalnie, ale dotyczy porównania ze stanem rozwiniętego przemysłu sprzed reindustrializacji, a nie z gospodarką nieuprzemysłowioną. 63% organizacji uznaje produkcję krajową za strategicznie istotną dla zapewnienia bezpieczeństwa narodowego. To specyficzny obszar, bardziej zależny od aktualnej sytuacji geopolitycznej - np. wojny na Ukrainie - niż od klasycznych mechanizmów rynkowych. Działania władz publicznych, postawione cele strategiczne oraz ustawodawstwo celowe i zachęty stosowane wobec przedsiębiorców stają się katalizatorem wdrażania inicjatyw strategicznych i innowacji w tym obszarze. Podobny odsetek (62%) przewiduje, że znaczenie reindustrializacji w innych strategicznych sektorach, takich jak pojazdy elektryczne, leki i szczepionki oraz półprzewodniki, wzrośnie w przyszłości. Mniej niż połowa firm (49%) deklaruje, że programy i przepisy rządowe wspierają ich wysiłki na rzecz reindustrializacji.

W inicjatywach związanych z reindustrializacją 62% organizacji inwestuje w technologie zwiększające zrównoważony rozwój. Kluczowym elementem są gigafabryki skoncentrowane np. na masowej produkcji baterii litowo-jonowych i innych zaawansowanych technologicznie produktów, mające na celu obniżenie kosztów produkcji dzięki skali i automatyzacji działań. 54% ankietowanych dyrektorów ds. motoryzacji, baterii i energii twierdzi, że ich organizacja obecnie buduje gigafabrykę lub planuje to zrobić w ciągu najbliższych pięciu lat.

68% uważa, że reindustrializacja ma potencjał do napędzania innowacji i postępu technologicznego w ciągu najbliższych trzech lat. Technologie, w których pokłada się największe nadzieje to 5G/edge, GenAI oraz digital twin.

Połowa uczestników badania przewiduje, że reindustrializacja będzie napędzać wzrost zatrudnienia, ale 72% organizacji przyznaje, że będzie to wymagało wykwalifikowanych zasobów. Przewiduje się, że udział pracowników produkcyjnych z zaawansowanymi umiejętnościami cyfrowymi, w tym biegłością w zarządzaniu łańcuchem dostaw, w analizie danych czy sztucznej inteligencji bądź uczeniu maszynowym, wzrośnie z 31% obecnie do 53% w ciągu najbliższych trzech lat. Będzie to wymagało od pracodawców podwyższenia płac w przemyśle, tak by stał się on atrakcyjny w stosunku do innych gałęzi gospodarki – na co wskazuje aż 64% badanych.

Źródło: Capgemini

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Silniki i napędy
Control Techniques Dynamics łączy siły z Nidec Drives
Silniki i napędy
Współpraca BMW i SEW-EURODRIVE - zaawansowana technologia produkcji modułów akumulatorowych
Roboty
Ten futrzany robot AI ma 4 miliony osobowości. Moflin wzbudza zachwyt u Japonek
Obudowy, złącza, komponenty
Technologia w górę, koszty w dół – kiedy plastik zmienia reguły gry
Roboty
Robotyczne mikrofabryki pomagają odbudować zniszczone przez pożar domy w Los Angeles
Bezpieczeństwo
Honeywell dostawcą awioniki dla nowych samolotów Boeing 737 MAX PLL LOT

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów