Pięć kluczowych spółek należących do Grupy Toyota zapowiedziało rozpoczęcie szeroko zakrojonych działań mających na celu wzmocnienie kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji i rozwoju oprogramowania. Nowe inicjatywy obejmują utworzenie Toyota Software Academy oraz uruchomienie międzynarodowego programu Global AI Accelerator (GAIA), który ma napędzać innowacje technologiczne w całej grupie.
W projekcie uczestniczą firmy: Aisin, Denso, Toyota Tsusho, Toyota Motor oraz Woven by Toyota. Wspólnym celem jest kształcenie nowej generacji specjalistów w dziedzinie AI i software’u, jak również wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia zaawansowanych produktów służących bezpieczniejszemu, bardziej dostępnemu i swobodnemu przemieszczaniu się.
Toyota Software Academy – nowe standardy edukacji w motoryzacji
Akademia została zaprojektowana z myślą o szkoleniu ekspertów posiadających interdyscyplinarne kompetencje – zarówno w zakresie technologii software’owych, jak i hardware’owych – niezbędnych w rozwoju przyszłościowych rozwiązań motoryzacyjnych. W ramach programu przewidziano około 100 praktycznych kursów z zakresu sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz regulacji branży pojazdów.
Szczególną wagę położono na naukę poprzez praktykę – uczestnicy będą mogli testować własne algorytmy i aplikacje bezpośrednio w pojazdach, z naciskiem na jakość i bezpieczeństwo. Akademia planuje także rozwijać globalną społeczność ekspertów AI i oprogramowania, wspierając ich rozwój zawodowy poprzez personalizowane rekomendacje edukacyjne oparte na AI oraz system certyfikacji umiejętności, jak np. program SOMRIE opracowany przez Denso.
Global AI Accelerator (GAIA) – strategia automatyzacji z ludzkim podejściem
GAIA to kolejny filar nowej strategii Grupy Toyota. Projekt zakłada znaczące zwiększenie inwestycji w badania, rozwój i wdrażanie technologii AI w skali globalnej. GAIA bazuje na filozofii „Jidoka” – automatyzacji z ludzkim podejściem – której celem jest poprawa produktywności pracowników i kreowanie nowych produktów zintegrowanych ze sztuczną inteligencją.
W pierwszej fazie GAIA skoncentruje się na jedenastu obszarach strategicznych: AD/ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), rozwój oprogramowania biznesowego, obsługa klienta, zarządzanie wiedzą, asystenci pokładowi, odkrywanie nowych materiałów, produkcja, nowe formy mobilności, produktywność biurowa, robotyka oraz inżynieria pojazdów.
Dr Gill Pratt, główny naukowiec Toyoty, podkreślił: - W całej globalnej strukturze Toyoty panuje ogromny entuzjazm wobec wykorzystywania sztucznej inteligencji do zwiększania szybkości i efektywności – od produkcji, przez projektowanie, aż po prace biurowe – oraz do tworzenia nowych produktów opartych na AI. Nie możemy przewidzieć przyszłości AI, ale możemy się na nią przygotować i zadbać, aby w tym procesie człowiek pozostał w centrum zmian.
Yoshihisa Yamamoto, dyrektor ds. strategii technologicznej Aisin, zaznaczył, że ich celem jest rozwijanie inżynierów posiadających całościowe spojrzenie na pojazdy. Atsushi Hayashida z Denso dodał, że firma koncentruje się na rozwoju oprogramowania dla pojazdów i wspieraniu inżynierów. Z kolei Eiji Matsuzaki z Toyota Tsusho mówił o potrzebie globalnego i zorientowanego na człowieka rozwoju software’u. Hiroaki Okuchi, dyrektor ds. relacji z klientami w Woven by Toyota, wyraził entuzjazm związany z możliwością dzielenia się kompetencjami firmy w zakresie oprogramowania i sztucznej inteligencji, aby – jak ujął to sam – „wspólnie tkać przyszłość mobilności”.
Przyszłość współpracy
Zajęcia w ramach Toyota Software Academy będą prowadzone głównie online, z udziałem ekspertów z branży. Praktyczne komponenty programu realizowane będą w centrach badawczo-rozwojowych firm uczestniczących w inicjatywie. Obecnie udział w akademii mają przedstawiciele pięciu firm założycielskich, lecz planowane jest otwarcie programu na kolejne podmioty w przyszłości.
Źródło: Toyota