Toyota na czołowej pozycji pod względem patentów na akumulatory
| Gospodarka AktualnościToyota Motor jest czołowym posiadaczem patentów na baterie ze stałym elektrolitem, jak pokazują badania przeprowadzone przez agencję Nikkei. Zawarte w nich dane obrazują, w jaki sposób japońskie firmy zdominowały wyścig o opracowanie źródła zasilania nowej generacji dla pojazdów elektrycznych.
Technologia ta pozwala zastąpić płynne elektrolity stosowane w konwencjonalnych akumulatorach litowo-jonowych. TDK i inne firmy wprowadziły już na rynek miniaturowe baterie ze stałym elektrolitem, jednak akumulatory tego typu do pojazdów elektrycznych są nadal w fazie prototypu.
Jedną z głównych przeszkód stojących przed akumulatorami nowej generacji jest koszt. Według niektórych szacunków bateria ze stałym elektrolitem jest ponad cztery razy droższa niż typowy pakiet litowo-jonowy.
Z badań wynika, że Toyota zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby patentów, posiadając ich 1331. Na drugim miejscu znalazł się Panasonic, który zarejestrował 445 patentów. Idemitsu Kosan posiada 272 patenty, co oznacza, że japońskie firmy zajmowały trzy pierwsze miejsca. Na czwartym miejscu znalazł się Samsung Electronics. Firma ta była jedyną firmą spoza Japonii, która znalazła się w pierwszej piątce. Ogólnie rzecz biorąc, firmy japońskie zajęły sześć z 10 najlepszych miejsc w rankingu.
Toyota prowadzi badania nad akumulatorami ze stałym elektrolitem już od lat 90. XX wieku. Firma posiada patenty w szerokim zakresie zastosowań, w tym struktury baterii, materiałów i procesów produkcyjnych. W 2020 roku Toyota jako pierwsza opracowała działający prototyp pojazdu zasilanego bateriami ze stałym elektrolitem. W tym samym roku Toyota i Panasonic założyły spółkę joint venture zajmującą się akumulatorami do pojazdów elektrycznych, a obie firmy wspólnie pracują nad badaniami i rozwojem technologii półprzewodnikowych.
W latach 2016-2020 Toyota zwiększyła liczbę posiadanych patentów o około 40%. W tym samym okresie Samsung ponad dwukrotnie zwiększył liczbę patentów, a LG Chem potroił liczbę swoich patentów. Firmy południowokoreańskie posiadają liczne patenty dotyczące parametrów baterii, takich jak żywotność.
Sony Group była pierwszą firmą, która w 1991 roku wprowadziła na rynek akumulatory litowo-jonowe. Według tokijskiej firmy analitycznej Techno Systems Research w 2018 roku Panasonic miał największy światowy udział w rynku baterii litowo-jonowych.
źródło: Nikkei Asia