Niemiecki koncern motoryzacyjny przedstawił dalsze plany dotyczące baterii
| Gospodarka AktualnościVolkswagen zamierza zainwestować 30 mld euro (34 mld dolarów) w akumulatory i zabezpieczenie łańcucha dostaw. Inwestycje obejmą m.in. europejskie fabryki baterii. Volkswagen do końca dekady planuje zbudować sześć dużych zakładów produkcyjnych w Europie. Działania te są kluczowym elementem strategii, która pomoże firmie wyprzedzić Teslę i stać się największym światowym sprzedawcą pojazdów EV.
Szwedzki Northvolt, pierwszy zakład, w którym Volkswagen posiada jedną piątą udziałów, rozpocznie produkcję ogniw dla niemieckiego producenta samochodów od 2023 roku. Drugi zakład, który zostanie zbudowany wspólnie z chińską firmą Gotion High-Tech w Salzgitter, zostanie uruchomiony w 2025 roku. Do końca dekady powstaną jeszcze cztery kolejne fabryki, najprawdopodobniej w Hiszpanii, Europie Wschodniej i dwóch innych lokalizacjach, które na razie nie zostały ogłoszone.
Koszty inwestycji wyniosą od 1 mld do 2 mld euro za zakład. Moc produkcyjna fabryki ma mieścić się w graniach od 40 do 80 GWh, w zależności od dostępności surowców i energii elektrycznej do zasilania obiektu. Dostępność surowców jest kluczowym elementem do utrzymania odpowiedniego poziomu mocy produkcyjnych, w związku z tym Volkswagen będzie szukał partnerów biznesowych. Współpraca ma obejmować m.in. udziały w firmie działającej w branży górniczej.
Dodatkowo dochodzi kolejny czynnik, który ma określać pochodzenie surowców i sposób ich nabywania. Volkswagen w tym celu zamierza wdrożyć tzw. raport przejrzystości, który obejmie cennik dostawców oraz działania związane ze stopniowym wycofywaniem niektórych materiałów, w szczególności kobaltu.
Koncern motoryzacyjny wskazuje, że sama produkcja pojazdów elektrycznych może mu nie wystarczyć, by w 2050 roku osiągnąć neutralność węglową, która ma obejmować cały cykl życia baterii - od wydobycia surowców, po produkcję i recykling.
źródło: Reuters