Firmy inwestują w fabryki akumulatorów EV w Europie

| Gospodarka Aktualności

Europa stara się zachęcić producentów akumulatorów przeznaczonych do pojazdów elektrycznych (EV) do budowy fabryk w regionie, ponieważ firmy motoryzacyjne, takie jak Volkswagen i Stellantis, próbują zmniejszyć swoją zależność od Azji i wygrać wyścig o subsydia ze Stanami Zjednoczonymi. Chcą one również przyciągnąć dostawców komponentów i składników do produkcji pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów. Poniżej zestawienie ogłoszonych ostatnio inwestycji.

Firmy inwestują w fabryki akumulatorów EV w Europie

Którzy producenci akumulatorów zainwestują w Niemczech?

Szwedzki Northvolt zapowiedział 13 maja, że zainwestuje 3-5 mld euro (3,3-5,5 mld dolarów) w fabrykę akumulatorów EV w Heide, w północnym landzie Szlezwik-Holsztyn, o ile zatwierdzone zostaną dotacje, które jedno ze źródeł zbliżonych do sprawy oszacowało na ponad 600 mln euro.

Volkswagen planuje budowę w Europie do 2030 roku sześciu fabryk akumulatorów o łącznej mocy 240 GWh. Produkcja w pierwszej fabryce akumulatorów "SalzGiga" w Salzgitter, w Dolnej Saksonii, rozpocznie się w 2025 roku.

Chiński CATL, który szybko rozwija się poza Chinami, zwiększa produkcję w swoim zakładzie w pobliżu Erfurtu w Turyngii.

Z kolei Niemiecki BASF buduje zakład materiałów akumulatorowych we wschodnim mieście Schwarzheide w Brandenburgii.

U.S. Microvast zbudował fabrykę w Ludwigsfelde, na południe od Berlina.

Automotive Cells Company (ACC) - wspólne przedsięwzięcie firm Stellantis, Mercedes Benz i TotalEnergies - planuje do 2030 roku wydać ponad 7 mld euro na trzy gigafabryki w Europie, o zdolnościach produkcyjnych 40 GWh każda. Jedna z nich będzie zlokalizowana w Kaiserslautern w Nadrenii-Palatynacie.

Kto tworzy fabryki akumulatorów we Francji?

W ramach planu budowy trzech europejskich gigafabryk spółka joint venture ACC zbudowała potężny zakład w Billy-Berclau Douvrin. ACC zainaugurowało gigafabrykę 30 maja, a jej działalność rozpocznie się w drugiej połowie roku.

Tajwański ProLogium ogłosił 13 maja plany budowy w Dunkierce fabryki o wartości 5,2 mld euro - pierwszej takiej zagranicznej inwestycji - po tym, jak Francja zaoferowała zachęty i konkurencyjne ceny energii.

Envision zainwestuje do 2 mld euro w gigafabrykę AESC w Douai, w pobliżu hubu samochodów elektrycznych znanego jako "Renault ElectriCity". Obiekt ma w 2024 r. mieć moc produkcyjną wynoszącą 9 GWh, a do roku 2030 osiągnie docelowy poziom produkcji - 24 GWh. "Renault ElectriCity" łączy trzy zakłady grupy w północnej Francji - Douai, Ruitz i Maubeuge.

Francuski start-up Verkor planuje zbudować gigafabrykę w Dunkierce, o docelowej mocy wytwórczej 12 GWh, wystarczającej do zasilania ponad 100 tys. pojazdów.

W Ergué-Gabéric, niedaleko Quimper, od 2013 roku działa gigafabryka firmy Blue Solution. Według dyrektora zarządzającego Jean-Luca Monforta, w 2021 r. firma przewidywała, że zarówno linie w Quimper, jak i linia w Montrealu będą miały roczną wydajność 1,5 GWh.

Inwestycje w akumulatorowe zakłady w Hiszpanii

Hiszpania, największy po Niemczech producent samochodów w Europie, podpisała w lipcu 2022 r. umowę z chińskim Envision na budowę fabryki akumulatorów EV o wartości 2,5 mld euro w Navalmoral de la Mata, w środkowo-zachodnim regionie Estremadury. Planowana roczna wydajność to 30 GWh.

Volkswagen i jego partnerzy zapowiedzieli w 2022 roku, że zainwestują 10 mld euro w budowę fabryki akumulatorów o mocy produkcyjnej 40 GWh w Sagunto koło Walencji, gdzie produkcja rozpocznie się do 2026 roku, oraz produkcję pojazdów elektrycznych w dwóch fabrykach samochodów w Hiszpanii.

BASQUEVOLT planuje zainwestować ponad 700 mln euro w budowę fabryki w Kraju Basków.

Słowacki producent akumulatorów InoBat poinformował w październiku 2022 roku, że podpisał list intencyjny z hiszpańskim rządem w sprawie utworzenia fabryki akumulatorów EV w mieście Valladolid, w środkowej Hiszpanii, która ma kosztować 3 mld euro.

Chiński BYD, największy na świecie sprzedawca samochodów EV oraz hybryd typu plug-in, ma starać się o fundusze z odnowionego programu rządowego o nazwie PERTE, mającego na celu zachęcenie do produkcji w kraju pojazdów elektrycznych, podała w kwietniu hiszpańska gazeta Expansion. O fundusze z programu PERTE planują również ubiegać się firmy Volkswagen i Renault. Podobnie Stellantis i nowa firma AEHRA.

Indyjska Grupa Tata ogłosiła w lutym, że rozważa Hiszpanię lub Wielką Brytanię jako możliwe lokalizacje fabryk akumulatorów.

Nowe fabryki akumulatorów we Włoszech

Spółka joint venture ACC planuje wydać ponad 2 mld euro na budowę gigafabryki o mocy 40 GWh w południowym mieście Termoli. Oczekuje się, że jej działalność rozpocznie się w 2026 roku.

Inwestycje w produkcję akumulatorów EV w Polsce

W drugiej połowie 2017 roku we Wrocławiu produkcję baterii do EV rozpoczął LG Chem. Komisja Europejska zatwierdziła w marcu 2022 r. środki w wysokości 95 mln euro na wsparcie rozbudowy fabryki, która w 2025 r. ma osiągnąć wydajność 115 GWh.

Produkcja akumulatorów na Węgrzech

Od 2018 roku na Węgrzech działa należąca do Samsunga fabryka Goed, gdzie zainwestowano 1,2 mld euro. Roczna moc produkcyjna obiektu wynosi 30 GWh.

Produkcja akumulatorów w Szwecji

W Skelleftea od 2021 roku działa fabryka firmy Northvolt, której docelowa zdolność wytwórcza ma osiągnąć do 2025 r. poziom 40 GWh.

źródło: Reuters