Protokół ustaleń z firmą Volkswagen AG rząd Kanady podpisał 23 sierpnia 2022 r. Celem jest współpraca w różnych sektorach, aby pomóc zabezpieczyć pozycję Kanady jako wiodącego centrum doskonałości w produkcji pojazdów elektrycznych i akumulatorów oraz docelowego miejsca dla inwestycji.
Planując wprowadzenie ponad 25 nowych modeli akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV) do 2030 r., Grupa VW chce w pełni wykorzystać siłę regionu, tworząc więcej synergii i jeszcze lepiej wykorzystując wiedzę techniczną, zdolności produkcyjne, łańcuchy dostaw i znajomość rynku wszystkich marek w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i w Meksyku. Producent samochodów zadeklarował, że będzie zwiększał możliwości produkcyjne i know-how w regionie. Oprócz montażu w pełni elektrycznego kompaktowego SUV-a ID.4 w Tennessee w USA, planuje również modernizację fabryk w Puebla i Silao w Meksyku, w celu montażu w drugiej połowie dekady pojazdów BEV i komponentów do samochodów tego typu, np. silników.
Według Wall Street Journal, VW będzie kontynuował planowane inwestycje w Ameryce Północnej zanim rozpocznie budowę kolejnej fabryki w Europie, wskazując na spowolnienie gospodarcze Unii Europejskiej i brak pomocy finansowej na rozwój nowych zielonych technologii.
Od 2020 r. Kanada i Ontario przyciągnęły inwestycje o wartości ponad 17 mld CAD dokonane przez światowych producentów samochodów i dostawców akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Ontario to jedyne miejsce w Ameryce Północnej, gdzie pięciu głównych producentów samochodów wytwarza swoje pojazdy, w tym Honda, Toyota, Ford, General Motors i Stellantis.
Kanadyjski sektor motoryzacyjny obsługuje prawie 500 tys. pracowników, wnosi 16 mld CAD rocznie do produktu krajowego brutto Kanady i jest jedną z największych branż eksportowych w kraju. Łańcuch dostaw samochodów w Ontario obejmuje ponad 700 firm zajmujących się częściami, ponad 500 producentów narzędzi, matryc i form oraz ponad 300 połączonych i autonomicznych firm.
Kanada i Ontario są głównymi miejscami docelowymi dla europejskich inwestorów, a ostatnie inwestycje w łańcuchy dostaw akumulatorów przez firmy takie jak belgijski Umicore pokazują silny i rosnący potencjał współpracy w dziedzinie czystych technologii i w branży motoryzacyjnej.
Źródło: DigiTimes, news.ontario.ca