Badanie "IFS Invisible Revolution Study 2025", w ramach którego w przedsiębiorstwach przemysłowych na całym świecie przebadano ponad 1700 decydentów wyższego szczebla, wykazało, że chociaż organizacje wdrażają obecnie AI, nie są w pełni przygotowane na jej pełne przyjęcie. To doprowadziło do powstania zjawiska, które IFS nazwał "luką w realizacji AI" (AI Execution Gap). Luka ta powstała, ponieważ firmy wdrażają AI szybciej, niż ich pracownicy są w stanie podnieść swoje kwalifikacje. W ciągu następnych 12 miesięcy liczba firm, które wciąż będą na wczesnym etapie eksperymentów ze sztuczną inteligencją, spadnie z 24% do zaledwie 7. Jednak 52% liderów firm twierdzi, że ich zespoły zarządzające nie do końca rozumieją sztuczną inteligencję, a 99% globalnej siły roboczej będzie wymagało poważnego przekwalifikowania, by wykorzystać pozytywny wpływ wdrożenia AI na świat przemysłu.
- Sztuczna inteligencja jest głównym motorem napędowym wydajności biznesowej, czas wypełnić lukę w realizacji sztucznej inteligencji — połączyć ludzi, procesy i produkty, aby zapewnić namacalne rezultaty. Tempo wdrażania jest inspirujące, ale kolejne duże odblokowanie nastąpi dzięki skalowaniu zaufania, strategii i talentów. Przemysłowa sztuczna inteligencja to potężna siła dobra, a my znajdujemy się w momencie nadażającej się okazji: ci, którzy działają szybko, będą przewodzić kolejnej dekadzie przemysłu - powiedziała Kriti Sharma, CEO IFS Nexus Black.
Rosnąca wartość sztucznej inteligencji, ale opóźniona gotowość i problemy z zaufaniem
Badania ujawniają uderzający kontrast w procesie wzrostu popularności sztucznej inteligencji. Chociaż technologia ta już teraz przynosi imponujące zyski, większość organizacji wciąż nie jest przygotowana na skalowanie jej wpływu. Ponad połowa liderów biznesu (53%) przyznaje, że w ich organizacji wciąż brakuje jasnej strategii w zakresie AI, jednak badanie wyraźnie wskazuje na możliwości otwierające się dla firm, które sztuczną inteligencję wdrażają. Aż 70% firm zgłasza lepszy niż oczekiwano zwrot z inwestycji w AI, a średnio 88% twierdzi, że AI już poprawiła rentowność - najwięcej w USA - 92% i w Niemczech - 94%.
Jak zatem przedsiębiorstwa mogą się dostosować, aby utrzymać konkurencyjność? Kluczem są szkolenia i podnoszenie kwalifikacji – wspieranie pracowników w rozwijaniu się w środowisku AI. Badanie wykazało, że ponad połowa ankietowanych liderów biznesu oszacowała, że nawet 60% ich pracowników będzie potrzebowało nowych umiejętności, a jedna trzecia twierdzi, że odsetek ten może sięgnąć nawet 100%.
Pomimo coraz większego zaufania do potencjału sztucznej inteligencji w zakresie zwiększania produktywności i wzrostu, nadal to zaufanie pozostaje poważną przeszkodą. Tylko 29% światowych liderów czuje się komfortowo pozwalając sztucznej inteligencji na autonomiczne podejmowanie strategicznych decyzji, podczas gdy 68% twierdzi, że człowiek nadal musi potwierdzać lub zatwierdzać wyniki generowane przez AI. Utrzymują się również obawy dotyczące decyzyjnych zafałszowań – szczególnie w USA, gdzie 63% respondentów podaje to jako główny problem, w porównaniu do zaledwie 40% w krajach nordyckich. Co zachęcające, 65% światowych liderów popiera utworzenie niezależnego, międzynarodowego organu regulacyjnego ds. AI, aby pomóc w wypełnieniu luki zaufania.

Przemysłowa AI wywołuje zmianę modelu biznesowego
Sztuczna inteligencja przykuła uwagę, rewolucjonizując produktywność i zadania kreatywne głównie dla pracowników umysłowych, ale to właśnie przemysłowa AI fundamentalnie zmienia sposób funkcjonowania przemysłu. Jest głęboko osadzona w podstawowych operacjach, automatyzując konserwację, przewidując zakłócenia, optymalizując łańcuchy dostaw i koordynując podejmowanie decyzji w zakresie serwisu terenowego, zarządzania aktywami oraz produkcji.
To nie jest ambicja na przyszłość, to już się dzieje - 54% globalnych organizacji korzysta z inteligentnej automatyzacji, a 45% wdraża predykcyjną AI. Już 35% eksperymentuje z agentową AI, zdolną do autonomicznego podejmowania decyzji w ramach przepływów pracy. Tradycyjne modele biznesowe podlegają wpływom AI, a 77% globalnych liderów twierdzi, że przyspiesza ona serwicyzację, czyli ewolucję od sprzedaży produktów, do usług opartych na wynikach, w ramach czego firmy zapewniają dostępność, wydajność i ciągłą wartość, zamiast jedynie dóbr fizycznych.

Badania IFS sygnalizują nowy etap korporacyjnej AI, która nie ogranicza się już do laboratoriów pracujących nad innowacjami, ale napędza operacje na pierwszej linii. Kolejne 12 miesięcy będzie decydujące, ponieważ organizacje, które teraz wypełnią lukę w realizacji AI, ukształtują przyszłość przywództwa przemysłowego.
- Doświadczamy jednej z najgłębszych i najbardziej niedocenianych zmian w globalnym biznesie. Przemysłowa sztuczna inteligencja jest już obecna i już teraz zmienia sposób, w jaki całe branże działają, konkurują i rozwijają się. Czas nadszedł teraz - podsumowuje Kriti Sharma.
Źródło: IFS