Honeywell: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje naszą branżę

| Wywiady

Zapraszamy do lektury rozmowy z Jasonem Urso, wiceprezesem ds. badań i rozwoju w firmie Honeywell.

Honeywell: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje naszą branżę

Sztuczna inteligencja nie jest już przyszłością, ale teraźniejszością. Przekształca krajobrazy, zmienia branże oraz modyfikuje sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Dzięki szybkiemu rozwojowi powoduje rewolucyjne zmiany – na dobre i na złe – w każdej możliwej dziedzinie. Choć obiecuje wydajność i wzrost, niesie ze sobą również wyzwania i niepewność, z którymi muszą poradzić sobie profesjonaliści i firmy. Co można zrobić w sytuacji, gdy sztuczna inteligencja zakłóca działanie branży?

Na pytania te stara się odpowiedzieć Jason Urso, wiceprezes ds. badań i rozwoju oraz dyrektor ds. technologii w firmie Honeywell, odpowiedzialny za projektowanie, rozwój i wprowadzanie rozwiązań automatyki przemysłowej i czujników. Przed objęciem obecnego stanowiska był wiceprezesem i dyrektorem generalnym odpowiedzialnym w Honeywell za globalny dział pomiarów i kontroli przemysłowej, w ramach Honeywell Process Solutions. Dwudziestoletnia kariera w Honeywell ugruntowała jego wiedzę technologiczną i doświadczenie w kierowaniu globalnymi zespołami inżynierów, kierowników programów i personelu pomocniczego.

Rozmowa została przeprowadzona przez Cynthię Corsetti 8 listopada 2024 r. Specjalizuje się ona w szkoleniach kadry kierowniczej i jest autorką książki „Dark Drivers”. Pracuje z czołowymi profesjonalistami korporacyjnymi i firmami z listy Fortune 500. Poza indywidualnym coachingiem, oferuje też półroczny program transformacji kadry kierowniczej.

  • Co zawiodło Cię na ścieżkę kariery, na której się znajdujesz?

Ukończyłem studia jako inżynier oprogramowania i byłem zainteresowany związkami oraz współzależnościami między światem cyfrowym a rzeczywistym, szukając sposobów wykorzystania technologii cyfrowych, aby wpływać na otaczający nas świat. Zasadniczo był to początek świata IoT, trzydzieści lat temu.

Honeywell dał mi możliwość rozwiązywania rzeczywistych problemów przemysłowych za pomocą automatyzacji. Jednym z przykładów jest błąd ludzki, który stanowi główną przyczynę urazów i wypadków śmiertelnych. Tak więc zdolność do automatyzacji procesów, usuwania personelu z niebezpiecznych obszarów i zapewnienia, że ludzkie działania zawsze są zgodne z najlepszymi praktykami, może dosłownie ratować życie. Podczas mojej pracy w firmie Honeywell zaobserwowałem, że technologie cyfrowe wprowadzają głębokie zmiany w otaczającym nas świecie, zwiększając bezpieczeństwo ludzi i poprawiając efektywność energetyczną, co z kolei polepsza stan środowiska, dostarczając pacjentom leki ratujące życie i tworząc produkty, które ułatwiają nam życie.

Dla mnie to szukanie i zrozumienie możliwości wniesienia wkładu w społeczeństwo jest czymś, z czego jestem bardzo dumny. W rzeczywistości nazwałbym to teraz misją, a nie karierą.

  • Które trzy cechy charakteru najbardziej przyczyniły się do Twojego sukcesu?

Numerem jeden jest wytrwałość. Problemy, z którymi mierzymy się jako inżynierowie, nigdy wcześniej nie zostały rozwiązane. Dokonanie tego wymaga wytrwałości w pokonywaniu nieuniknionych wyzwań związanych z tworzeniem czegoś zupełnie nowego. Drugi element to kreatywność, czyli myślenie o świecie takim, jaki powinien być, a nie takim, jaki jest. Otwarcie umysłu na kreatywne myślenie – o tym, jak można zmienić coś, co było znane i stosowane przez długi czas – wymaga właśnie dużej kreatywności. Ostatnią cechą jest dla mnie niecierpliwość. Ciągle zastanawiam się, dlaczego nie można czegoś zrobić szybciej i lepiej. To naturalna ciekawość i chęć wprowadzania zmian tak szybko, jak to możliwe, zwłaszcza jeśli wiesz, że przyniosą one ogromne korzyści społeczeństwu.

  • Co wyróżnia Twoją firmę?

Honeywell rozwiązuje wyzwania, które można określać jako jedne z najtrudniejszych na świecie. Należą do nich np. bezpieczne prowadzenie złożonych zakładów przemysłowych, zapewnienie bezpiecznego i niezawodnego lotu samolotów czy skutecznego i wydajnego działania obiektów, budynków, gwarantującego jednocześnie komfort i zdrowie. Dostarczamy produkty, systemy i know-how, z których wszystkie rozwiązują owe niezwykle skomplikowane wyzwania przez automatyzację.

Głęboko angażujemy się w relacje z klientami, trwające dziesięciolecia. Te relacje i doświadczenia przyczyniają się z kolei do tworzenia nowych technologii. Tak dogłębny zasób doświadczeń w połączeniu z szerokim zakresem wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii cyfrowych jest czymś, co pozwala Honeywell wyróżniać się na rynkach, które obsługujemy. Wiedza branżowa jest podstawą, dzięki której dostarczamy klientom wartość w różnych obszarach, np.:

  • umożliwiamy zakładom przemysłowym poprawę przepustowości, uzyskanie efektywności energetycznej i ogólnej wydajności;
  • pomagamy firmom z branży life science w prowadzeniu dokumentacji cyfrowej w celu zapewnienia zgodności z przepisami;
  • poprawiamy cyberbezpieczeństwo w celu zapewnienia, że technologie cyfrowe mogą być wykorzystywane w sposób bezpieczny i niezawodny w kontekście obiektu przemysłowego.

Jeśli spojrzeć na automatykę przemysłową, lotnictwo i kosmonautykę, a także obiekty i budynki, wszyscy realizujemy tę samą misję automatyzacji dla różnych użytkowników końcowych. W każdym z tych przypadków wymaga to unikatowej bazy wiedzy, pozwalającej zrozumieć rozwiązywane problemy i opanować najlepszy sposób zastosowania technologii cyfrowych, które mamy w portfolio.

  • Jaki masz ulubiony cytat z „lekcji życia”? Na ile był on istotny dla Twojej własnej historii?

Zawsze byłem fanem baseballu. Urodziłem się w Nowym Jorku i zawsze śledziłem drużynę Yankees. Jej słynny menedżer, Joe Torre, powiedział kiedyś, że „zwycięzca to ktoś, kto codziennie wychodzi na boisko i wyczerpuje się, próbując coś osiągnąć”. Dotyczy to nie tylko drużyny baseballowej, ale każdego zespołu, który chce osiągnąć coś wielkiego. Chodzi o ludzi, którzy przychodzą z nadrzędną misją i wkładają czas oraz wysiłek w pokonywanie wszystkich wyzwań, aby ją realizować. To właśnie sprawia, że jednostki odnoszą sukces.

  • Jako osoba kierująca większą całością masz pewnie różne myśli lub obawy, które często nie pozwalają ci zasnąć w nocy? Jak wpływają one na codzienne podejmowanie decyzji?

Trzymanie się silnej kultury świadomości w zakresie bezpieczeństwa jest dla mnie szczególnie ważne i wpływa na wszystko, co robię w branży automatyki. Rozwiązujemy problemy, które mają krytyczne konsekwencje dla bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby zawsze znajdowało się ono na pierwszym miejscu w naszym myśleniu. Kultura bezpieczeństwa jest akceptowana przez wszystkich w mojej organizacji. Dopiero, gdy już uda nam się zapewnić bezpieczny przebieg operacji, skupiamy się na dostarczaniu klientom korzyści, takich jak poprawa wydajności i produktywności oraz zwiększenie przepustowości, niezawodności, efektywności energetycznej i ludzkiej w zakładzie przemysłowym.

  • Czy możesz wyjaśnić, w jaki sposób sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sektor przemysłowy? Czy jej wpływ szkodzi, czy pomaga w osiąganiu zysków?

Sztuczna inteligencja zmienia branże na wiele sposobów. Od łańcucha dostaw po jakość produktów, przemysł czerpie korzyści ze wszystkiego, co AI ma do zaoferowania. Stosujemy ją np. u naszych klientów, aby podnosić wiedzę pracowników. Oznacza to, że pomagamy młodszym członkom załogi działać jak eksperci, wprowadzając sztuczną inteligencję i duże modele językowe. Zmiany wywoływane przez technologie AI będą trwać i wpływać na nieustanną ewolucję, nieuchronnie oferując korzyści w zakresie niezawodności i wydajności produkcji. Obejmą wszystkie obszary, które przyniosą korzyści klientom i będą miały też zwrotnie dobry wpływ na dostawców technologii, pomagających tworzyć wyniki dla klientów.

  • Która konkretna technologia AI wywarła największy wpływ na sektor przemysłowy?

Istnieją dwa obszary, w których sztuczna inteligencja może wywrzeć duży wpływ na sektor przemysłowy. To poprawa niezawodności i zwiększenie możliwości siły roboczej.

Poprawa niezawodności wynika z zastosowania nowych technologii czujników wideo i akustycznych, a także wykorzystania AI oraz uczenia maszynowego do wykrywania nieprawidłowości w funkcjonowaniu sprzętu. Zasadniczo jest to cyfrowa metoda zastępowania ludzkich zmysłów, takich jak wzrok i słuch, przez zastosowanie cyfrowej wersji ludzkich zmysłów i poznania. Pozwala nam to ograniczać nieplanowane przestoje sprzętu, stając się bardziej przewidującym i proaktywnym w odniesieniu do jego stanu.

Sztuczna inteligencja ma też potencjał, aby zapełnić lukę w umiejętnościach i niedoborach siły roboczej w przestrzeni przemysłowej. To właśnie tutaj, jak już wspomniałem, generatywna sztuczna inteligencja może odegrać znaczącą rolę. Weźmy np. pod uwagę rutynowanego technika konserwacji, który napotyka problem ze sprzętem. Z doświadczenia wie, na czym polega ten problem, ponieważ mierzył się z nim już wcześniej – podobnie jak lekarz z 30-letnim doświadczeniem w diagnozowaniu stanu zdrowia. Tymczasem osoba z zaledwie dwuletnim doświadczeniem może mieć większe trudności z rozpoznaniem problemu i dlatego potrzebuje pomocy. A co, jeśli mogłaby ona opisać sytuację cyfrowemu asystentowi i poprosić sztuczną inteligencję o przeszukanie historii firmy w celu ustalenia, czy taki stan wystąpił wcześniej? Cyfrowy asystent mógłby odpowiedzieć diagnozą i zalecanym sposobem działania w oparciu na tej historii – prawie tak, jakby najlepszy na świecie ekspert był dostępny dla każdego przez cały czas. Pomoże to niedoświadczonemu pracownikowi działać jak specjalista z dużym doświadczeniem, ostatecznie zwiększając bezpieczeństwo załogi. W ten sposób mamy nadzieję zlikwidować lukę w wiedzy specjalistycznej i zapewnić, że każdy pracownik będzie działać jak czołowy światowy ekspert.

Dzięki połączeniu poprawy wiedzy specjalistycznej z poprawą niezawodności widzimy nową generację tego, co nazwałbym cyfrowym poznaniem – zdolność do wykorzystania sztucznej inteligencji do dostrzegania rzeczy, które w przeciwnym razie nie byłyby widoczne, i do działania w przypadku problemów, zanim się pojawią. AI znajduje się w punkcie zwrotnym, który zapewni nową generację korzyści dla przestrzeni przemysłowej.

  • Jakie są największe wyzwania związane z podnoszeniem kwalifikacji pracowników na potrzeby przyszłości opartej na sztucznej inteligencji?

Podobnie jak w przypadku wszystkich nowych technologii, podnoszenie kwalifikacji w celu zrozumienia technologii i zmiany procesów pracy w celu przyjęcia technologii jest wyzwaniem. Ale jako firma zajmująca się automatyzacją uważamy zawsze za nasze zadanie wdrażanie nowych technologii w sposób, który tworzy dodatkowe korzyści dla naszych klientów. Jesteśmy firmą technologiczną, co oznacza zarazem, że jesteśmy firmą uczącą się. Tak więc zwiększanie naszych kompetencji w zakresie stosowania technologii takich jak sztuczna inteligencja stanowi nieodłączny element naszego firmowego DNA. Podnoszenie kwalifikacji wymaga procesów i narzędzi wspierających rozwój wiedzy. Mam szczęście, że Honeywell zapewnia pracownikom środowisko do nauki i rozwoju, niezależnie od tego, czy są to zorganizowane szkolenia, czy też łączenie młodszych pracowników z ekspertami w celu mentoringu lub po prostu dzielenie się udanymi przypadkami użycia, które inni mogą naśladować.

  • W jaki sposób przygotowujesz swoich pracowników do integracji sztucznej inteligencji i jakie umiejętności, Twoim zdaniem, będą najcenniejsze w przyszłości opartej na AI?

Naprawdę każdy może zyskać na zastosowaniu sztucznej inteligencji. Od inżyniera oprogramowania, który wykorzystuje AI do generowania kodu, po lidera biznesowego, który szuka zmian w dynamice rynku – wszędzie sztuczna inteligencja zapewnia metodę syntezy danych w użyteczne spostrzeżenia. Oczywiście w każdej dyscyplinie będzie istniała potrzeba zrozumienia, jak stosować AI i jak weryfikować jej wyniki. Ostatecznie wszystkie te nowe umiejętności przyniosą korzyści, a w niektórych przypadkach krzywa procesu uczenia się skutecznego stosowania AI będzie szybsza, niż komukolwiek się wydaje.

  • Czy możesz wymienić „pięć rzeczy, które musisz zrobić, jeśli sztuczna inteligencja rewolucjonizuje Twoją branżę?”

Najpierw oszacuj obecne możliwości i potrzeby. Trzeba przeprowadzić dokładną ocenę aktualnego potencjału technologicznego firmy i zidentyfikować obszary, w których sztuczna inteligencja może zapewnić największą wartość. Wiąże się to ze zrozumieniem konkretnych potrzeb i wyzwań branży. W branży przemysłowej znaleźliśmy możliwości, dzięki którym sztuczna inteligencja jest w stanie zrewolucjonizować nasze wyzwania związane z łańcuchem dostaw i stworzyć możliwości dominacji rynkowej tych firmowych produktów, które wyposażono we własne możliwości w zakresie AI.

Punkt drugi to opracowanie kompleksowej i szczegółowej mapy drogowej wdrożenia sztucznej inteligencji, która nakreśli wizję, cele i ramy czasowe jej integracji. Ta mapa powinna obejmować cele krótko- i długoterminowe, alokację zasobów oraz kluczowe wskaźniki wydajności do pomiaru sukcesu.

Po trzecie, zbuduj wykwalifikowany zespół AI. Zbierz grupę ekspertów ds. sztucznej inteligencji, analityków danych i inżynierów, którzy mogą kierować inicjatywami w tym obszarze. Inwestowanie w pozyskiwanie talentów i ciągłe szkolenia ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że zespół będzie na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie sztucznej inteligencji.

Czwarty element to pilotażowe projekty AI i stopniowe ich skalowanie. Zacznij właśnie od projektów pilotażowych, aby przetestować aplikacje AI w określonych obszarach działalności. Wykorzystaj uzyskane w ten sposób spostrzeżenia, aby udoskonalić strategie i stopniowo skalować udane rozwiązania AI w całej organizacji.

Na końcu tej drogi znajduje się zapewnienie solidnego zarządzania danymi oraz bezpieczeństwa. Chodzi o wdrożenie solidnych praktyk zarządzania danymi w celu zapewnienia jakości, integralności i bezpieczeństwa danych wykorzystywanych w systemach AI. Obejmuje to ustanowienie zasad zarządzania danymi, zapewnienie zgodności z przepisami i ochronę wrażliwych informacji.

  • Dziękujemy za czas poświęcony na podzielenie się tymi spostrzeżeniami. Życzymy dalszych sukcesów.

(oprac. apacz)