ABB sprzedaje swój biznes robotyki japońskiej firmie SoftBank Group

Transakcja połączy wiodącą technologię i wiedzę branżową działu robotyki ABB z możliwościami SoftBanku w zakresie sztucznej inteligencji, systemów zrobotyzowanych i komputeryzacji. Umowa opiewająca na kwotę 5,37 mld dolarów jest potwierdzeniem silnej pozycji jednostki i tworzy dodatkową wartość dla akcjonariuszy ABB. ABB zamierza rozdysponować wpływy ze sprzedaży zgodnie z przyjętymi zasadami alokacji kapitału.

Posłuchaj
00:00

Firma ABB zrezygnowała z wcześniejszego zamiaru wydzielenia robotycznego biznesu jako odrębnej spółki giełdowej. Proces sprzedaży ma być zakończony w drugiej połowie 2026 roku, po uzyskaniu wymaganych zgód i spełnieniu zwyczajowych warunków zatwierdzenia transakcji.

Oferta SoftBank została dokładnie przeanalizowana przez zarząd oraz komitet wykonawczy ABB. Odzwierciedla ona silną i perspektywiczną pozycję biznesu robotyki na rynku. ABB wykorzysta środki z transakcji zgodnie ze swoimi sprawdzonymi zasadami alokacji kapitału. Nasze ambicje pozostają niezmienione. Realizujemy długoterminową strategię, opierając się na wiodącej pozycji w dziedzinie elektryfikacji i automatyzacji – powiedział Peter Voser, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ABB.

W związku z podpisaniem umowy, ABB zmieni swoją strukturę raportowania, skupiając się na trzech obszarach biznesowych. Począwszy od czwartego kwartału 2025 roku, biznes Robotyki będzie raportowany jako „zaniechana działalność operacyjna”. Jednocześnie oddział automatyzacji maszyn, który w obecnej strukturze wraz z oddziałem robotyki tworzy obszar biznesu robotyki i automatyki dyskretnej (Robotics & Discrete Automation), stanie się częścią innego obszaru biznesowego ABB: automatyki procesowej.

Sprzedaż biznesu robotyki przyniesie ok. 2,4 mld dolarów przychodu nieoperacyjnego, a oczekiwane wpływy pieniężne netto, po uwzględnieniu kosztów transakcyjnych, wyniosą ok. 5,3 mld dolarów. Z kolei przewidywane koszty związane z wydzieleniem działalności zamkną się w kwocie około 200 mln dolarów, z czego około połowa została już uwzględniona w prognozie na 2025 rok. ABB szacuje, że wypływy podatkowe związane z transakcją i lokalnym wydzieleniem działalności, wyniosą od 400 do 500 mln dolarów.

Oddział robotyki ABB jest branżowym liderem, który wyznacza trendy w obszarze automatyzacji. Jednak istnieją ograniczone synergie biznesowe i technologiczne pomiędzy tą jednostką a pozostałymi obszarami działalności ABB, które charakteryzują się odmiennym popytem i specyfiką rynku. ABB Robotics zatrudnia około 7 tys. pracowników. W 2024 roku przychody biznesu wyniosły 2,3 mld dolarów, co stanowiło około 7% wszystkich przychodów Grupy ABB.

Źródło: ABB

Powiązane treści
Polski zakład produkujący urządzenia dla energetyki zarobi dzięki unijnym regulacjom
ABB i LKAB wspólnie opracują technologie dla zrównoważonego i zautomatyzowanego górnictwa
ABB inwestuje 110 mln USD w USA – nowe linie produkcyjne dla energetyki i centrów danych
Hargrove Controls & Automation łączy siły z ABB – nowy impuls dla cyfryzacji przemysłu
B&R Innovation Days – ABB i B&R wspólnie kształtują przyszłość automatyki
ABB stawia na rozwój robotyki w Chinach – nowe rodziny robotów dla przemysłu
ABB planuje wydzielenie działu robotyki jako samodzielnej spółki
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Humanoid i Schaeffler zakończyli wspólny projekt z humanoidalnym robotem testowanym w warunkach produkcyjnych
Przemysł 4.0
PepsiCo Polska rozwija automatyzację logistyki – nowy inteligentny magazyn z technologią Mecalux w Grodzisku Mazowieckim
Przemysł 4.0
W listopadzie ruszają zapisy na dotacje na cyfryzację
Roboty
Ponad pół miliona stanowisk w Amazonie zostanie przejętych przez roboty
Aktualności
Wprowadzony system kaucyjny wymaga automatów do jego obsługi
Aktualności
Phoenix Contact promuje inteligentne zarządzanie energią – 30 dni bezpłatnego dostępu do Energy Management Service

MES Plex od Rockwell Automation - dane, które napędzają produkcję

Dane to dziś jeden z najcenniejszych zasobów, również, a może przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Współczesny przemysł bazuje na automatyzacji, co wymaga stałego dostępu do ogromnych ilości danych cyfrowych. Ich analiza pozwala optymalizować produkcję pod kątem kosztów, jakości i efektywności, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów