Automatyka w kształcie jachtu
| Prezentacje firmowe ArtykułyNa jachcie Limitless kompaktowy moduł I/O TBEN o stopniu ochrony IP69K zapewnia niezawodną komunikację pomiędzy czujnikami i elementami wykonawczymi oraz sterownikiem, wykorzystując protokół EtherNet/IP.
Limitless jest klasyfikowany jako superjacht dzięki jego 97-metrowej długości. Został on zwodowany w 1997 roku w stoczni Lürssen w Bremie. Choć wiek statku nie jest niczym szczególnie istotnym, w ciągu ostatnich dwudziestu lat nastąpił ogromny postęp w dziedzinie elektroniki i automatyki.
Jacht wyposażony jest w dwie drabiny pokładowe, dwie małe platformy, które można opuścić na wodę, a także dwie duże platformy. Na rufie znajduje się także trap, który można wysunąć. Jacht ma dodatkowo dwa żurawie, basen i szereg automatycznie obsługiwanych oraz zabezpieczonych drzwi. Nowoczesne technologie sterowania nie były instalowane w trakcie budowy jachtu Limitless.
Cały sprzęt był sterowany za pomocą przekaźników i prostych połączeń punkt-punkt. W ostatnich latach zwiększyła się liczba usterek ruchomych części wyposażenia jachtu. Ponadto funkcjonujące ruchome elementy nie były już najnowocześniejsze. Firma Akerboom Yacht Equipment z Leiden w Holandii otrzymała zlecenie, aby wykonać remont techniczny całego statku.
KONTROLERY ETHERNET/IP ZAMIAST WYSP
Pierwotnie każdy sterowany element miał swoją niezależną szafę sterowniczą, do której bezpośrednio były podłączone sygnały z urządzeń i napędów. Akerboom zastąpił je sieciowymi urządzeniami koncentrującymi sygnały I/O i dwoma nowoczesnymi sterownikami. Ed Groen int Woud z Akerboom był mocno zaangażowany w realizację projektu: “W krótkim czasie stało się dla nas jasne, że potrzebujemy nowoczesnego kontrolera przemysłowego do zautomatyzowanych systemów. Zdecydowaliśmy się na dwa kontrolery Allen-Bradley z komunikacją EtherNet/IP". Oba kontrolery są połączone w sieć i można nimi się z nimi komunikować z kabiny sterowniczej.
MODUŁY TBEN I/O OSZCZĘDZAJĄ MIEJSCE
"Moduły blokowe I/O IP69K zaoszczędziły nam dużo miejsca i okablowania. Wiele szaf sterowniczych na pokładzie jest teraz niepotrzebnych ponieważ moduły TBEN-L są montowane bezpośrednio obok zaworów hydraulicznych. Pokój używany wcześniej do szaf sterowniczych dzisiaj służy do przechowywania strojów piankowych", powiedział Groen in’t Woud.
Na statku wykorzystywana jest duża liczba cyfrowych sygnałów wejściowych m.in. z wyłączników krańcowych, które wykrywają położenie śrub blokujących w drzwiach. Sygnały analogowe z inklinometrów B1N360 firmy Turck wykrywają nachylenie platform, gdy są opuszczane na wodę. Pomiar ich nachylenia względem statku jest bardzo ważny, ponieważ statek ciągle się kołysze.
Wykorzystano tutaj dwa inklinometry (jeden na platformie, drugi w szafie sterowniczej statku), którego pomiar traktowany jest jako wartość odniesienia. Sterownik oblicza rzeczywisty kąt między platformą a statkiem. Sygnały analogowe z inklinometrów są przesyłane do sterownika za pośrednictwem ultrakompaktowej stacji I/O TBEN-S2-4AI firmy Turck. Wykorzystano tu alternatywne rozwiązanie do dynamicznej kontroli napędów hydraulicznych, dzięki czemu można było wykorzystać zwykłe zawory cyfrowe do sterowania kierunkiem przepływu, a wydajność kontrolować za pomocą pompy.
MODUŁY BLOKOWE I/O UŁATWIAJĄ KABLOWANIE
"Moduły blokowe I/O Turck oszczędzają nam wiele pracy związanej z okablowaniem. Nasi mechanicy mogą również łatwo łączyć złącza M12, bez wiedzy elektrycznej i szczegółowego schematu okablowania. Jako urządzenia wieloprotokołowe moduły wejść/ wyjść TBEN mogą być używane na kontrolerach równorzędnie z protokołami Profinet, EtherNet/IP i Modbus TCP". Załoga może teraz obsługiwać wszystkie systemy lokalnie za pośrednictwem panelu HMI, za pomocą zdalnego sterowania lub za pośrednictwem centralnej dyspozytorni.
Maarten Rambach
Turck
www.turck.pl