Silniki BLDC firmy Crouzet serii DCmind ze zintegrowaną elektroniką sterującą oraz interfejsem komunikacyjnym CANopen
| Prezentacje firmowe Silniki i napędyFirma Crouzet oferuje wysokowydajne silniki bezszczotkowe nowej generacji o mocy wyjściowej od 34 do 192 W. Dostępne są modele z wbudowanym sterownikiem prędkości TNi21 oraz regulatorem pozycji SMi21. Łącząc w sobie doskonałą gęstość mocy, zintegrowaną elektronikę oraz liczne funkcje sterowania prędkością, momentem obrotowym i pozycją, silniki BLDC z serii DCmind idealnie nadają się do zastosowań w różnego rodzaju aplikacjach przemysłowych.
TNi21 to czterokwadrantowy sterownik prędkości. W przypadku silników BLDC serii DCmind wyposażonych w ten sterownik, użytkownik ma możliwość wyboru spośród modeli, w których prędkość zadawana jest za pomocą sygnału analogowego 0-10 V lub PWM. Dostępne są cztery wejścia (w tym dwa analogowe) oraz trzy wyjścia cyfrowe.
Silniki ze zintegrowanym sterownikiem prędkości TNi21 są wyposażone w trzy czujniki Halla służące do identyfikacji pozycji rotora. W przypadku silników BLDC mamy do czynienia z komutacją elektroniczną, w której konieczna jest znajomość pozycji rotora w celu zasilenia faz statora w odpowiedniej kolejności.
SMi21 to czterokwadrantowy regulator pozycji. Silniki BLDC serii DCmind wyposażone w ten właśnie sterownik idealnie sprawdzają się w aplikacjach wymagających precyzyjnej pracy. Jest to możliwe m.in. dzięki wbudowanemu enkoderowi inkrementalnemu o rozdzielczości 4096 impulsów/obrót. Silniki te mają sześć wejść (w tym dwa analogowe) oraz cztery wyjścia (dwa cyfrowe oraz dwa PWM).
Konfiguracja silników z wbudowanym regulatorem SMi21 odbywa się za pomocą niezwykle intuicyjnego w obsłudze oprogramowania DCmind Soft, umożliwiającego użytkownikom szybką nastawę parametrów dzięki wykorzystaniu predefiniowanych programów przeznaczonych do konkretnych typów aplikacji.
W ostatnim czasie rodzina silników bezszczotkowych firmy Crouzet serii DCMind została powiększona o modele z wbudowanym interfejsem komunikacyjnym CANopen. Klienci otrzymują kompletny napęd złożony z silnika BLDC z regulatorem pozycji SMi21 oraz enkoderem inkrementalnym 4096 ppr, który dzięki komunikacji po CANopen zapewnia integrację z systemami automatyki przemysłowej, przy jednoczesnej redukcji kosztów instalacji i zwiększeniu niezawodności oraz bezpieczeństwa pracy.
Silniki bezszczotkowe firmy Crouzet z wbudowanym protokołem CANopen są w stanie pracować w szerokim zakresie napięcia zasilania tj. od 9 do 75 VDC (wartość szczytowa wynosi 90 VDC). Ponadto wytrzymują do 80 VDC energii hamowania. Firmie Crouzet udało się zaprojektować silnik BLDC o stosunkowo niewielkich rozmiarach obudowy (maksymalne wymiary 57×57×140 mm), a mimo to o wysokich parametrach pracy (moc nominalna do 190 W, moment nominalny do 460 mNm).
Protokół komunikacyjny CANopen umożliwia urządzeniu master sterowanie pracą do 127 silników BLDC za pomocą pojedynczego, dwuprzewodowego, ekranowanego kabla. Dane mogą być przesyłane z prędkością do 125 kBd na odległość do 500 m. Przy mniejszych prędkościach przesyłania danych maksymalny dystans może przekroczyć 4,5 km.
Za pomocą protokołu CANopen możliwe jest sterowanie silnikami indywidualnie lub grupowo, z zapewnieniem najwyższej dokładności oraz niezawodności. Protokół ten idealnie sprawdza się w systemach sterowania ruchem do kontroli pozycji, prędkości i momentu silników elektrycznych.
Wykorzystując komunikację CANopen, zapewniamy maksymalną żywotność silników pracujących w trudnych warunkach środowiskowych, najwyższą niezawodność transmisji danych oraz odporność na zewnętrzne zakłócenia i wibracje.
W silnikach BLDC firmy Crouzet z wbudowanym protokołem CANopen zamontowane są dwa złącza przemysłowe M16 oraz jedno M12. Jedno ze złączy M16 (3-pinowe) służy do podłączenia napięcia zasilania, natomiast drugie (15-pinowe) do podłączenia wejść oraz wyjść cyfrowych i analogowych. Dzięki zastosowaniu dedykowanego złącza zapewniona jest izolacja obwodu zasilania od sygnałów sterujących. Złącze M12 (5-pinowe) służy do podłączenia przewodu komunikacyjnego protokołu CANopen.
Opcjonalnie silniki BLDC z wbudowanym protokołem CANopen oraz regulatorem pozycji SMi21 mogą być wyposażone w dwa wejścia bezpieczeństwa STO (Safe Torque Off). W przypadku zaistnienia awarii wejścia te odcinają zasilanie od uzwojeń silnika, który w rezultacie przechodzi w wybieg. Funkcja STO, czyli bezpieczne wyłączenie momentu, aktywowana jest nawet pomimo uszkodzonego mikrokontrolera. Dzięki temu zapewniony jest wysoki poziom bezpieczeństwa.
Jako opcja dostępne jest także dodatkowe zasilanie bateryjne 12 V, przeznaczone dla członu logicznego regulatora SMi21. Dzięki temu użytkownik jest w stanie zapobiec utracie informacji o aktualnej pozycji silnika. Jest to szczególnie przydatna funkcjonalność w aplikacjach, w których zdarzają się wyłączenia zasilania. Nie ma wówczas potrzeby powtarzania procedury bazowania w celu ustalenia pozycji zerowej silnika.
Biorąc pod uwagę zalety protokołu CANopen oraz uwzględniając takie cechy silników bezszczotkowych firmy Crouzet, jak np. stopień ochrony IP65 w standardzie, wysokie wartości generowanego momentu, kompaktowa budowa, niski poziom generowanego hałasu oraz zintegrowany regulator pozycji SMi21, otrzymujemy niezwykle funkcjonalne i wszechstronne urządzenie. Silniki BLDC z protokołem CANopen bardzo dobrze sprawdzają się jako napędy m.in. w aplikacjach medycznych, transportowych, spożywczych, rolniczych, pakujących oraz wojskowych.
- Moc nominalna: od 34 do 190 W (maksymalnie 380 W)
- Zintegrowany sterownik prędkości TNi21 lub regulator pozycji SMi21
- CANopen CiA 301 oraz 402 (w wersji z regulatorem pozycji SMi21)
- Wbudowany enkoder inkrementalny: 4096 imp./obrót (w wersji z regulatorem pozycji SMi21)
- Dostępne przekładnie planetarne: do 120 Nm
- Stopień ochrony: IP65
- Żywotność: 20 000 godzin
- Dedykowane oprogramowanie: DCMind Soft + CANopen
OEM Automatic