Wodoodporne złącza Superseal – jak je poprawnie zaciskać i łączyć

| Prezentacje firmowe Obudowy, złącza, komponenty

Złącza Superseal firmy TE Connectivity znane są powszechnie dzięki swojej wytrzymałości. Stosuje się je chętnie w branży samochodowej (automotive), przemyśle ciężkim, rolnictwie oraz wszędzie tam, gdzie przewody mogą być narażone na działanie niesprzyjających warunków.

Wodoodporne złącza Superseal – jak je poprawnie zaciskać i łączyć

Główne cechy i narzędzia w projektowaniu złącz

Projektując systemy w oparciu na złączach Superseal, warto poznać kilka najważniejszych cech, które je charakteryzują:

  • są zgodne z normami DIN 40050 oraz IEC 529;
  • mogą pracować w temperaturze od –40°C do +125°C;
  • oferują klasę szczelności IPX9K;
  • mają zatrzaskowy system blokowania; – ich osłony wykonywane są z wytrzymałego tworzywa termoplastycznego, natomiast samo złącze jest zrobione z poliestru;
  • gniazda przeznaczone dla branży automotive mogą być montowane na płytkach drukowanych PCB;
  • rezystancja izolacji złącza wynosi <100 MΩ;
  • izolacja nie ulega przebiciu przy napięciu 1000 VAC lub 1600 VDC – testom poddawana jest izolacja między stykami oraz między stykiem a ziemią;
  • styki stosowane w złączach mogą być cynowane lub złocone.

Wszystkie te cechy sprawiają, że złącza Superseal stosowane są powszechnie w rozlicznych gałęziach przemysłu i znalazły uznanie wielu specjalistów. Aby jednak sprawnie i wygodnie z nimi pracować, warto wyposażyć się w odpowiednią zaciskarkę oraz ściągaczkę izolacji.

 
Fot. 1 Złącze Superseal typu przewód-przewód

Kryteria wyboru złącza

W katalogu TME możemy znaleźć bardzo wiele rodzajów złączy Superseal od firmy TE Connectivity. Pierwszym z parametrów, który powinniśmy wziąć pod uwagę przy ich wyborze, jest liczba pinów. Zależnie od liczby przesyłanych sygnałów należy wybrać złącze o odpowiedniej liczbie styków. Kolejne kryterium stanowi miejsce przeznaczenia. Wybierać możemy między gniazdami przeznaczonymi do montażu na płytkach drukowanych, wykorzystywanymi w branży automotive oraz gniazdami i wtykami typu przewód-przewód. Warto zwrócić także uwagę na standard, w jakim wykonane zostało złącze. Może to być Superseal 1.0 lub 1.5 – oznaczenie to określa rozmiar styku stosowany w danym złączu (kolejno 1 mm i 1,5 mm).

Styki i akcesoria

Poza samym złączem Superseal musimy też wyposażyć się w odpowiednie styki, wtyki oraz akcesoria. Styki dla tych złączy mogą występować zarówno w wersji żeńskiej, jak i męskiej, w standardzie 1.0 lub 1.5. Przy ich wyborze warto zwrócić uwagę na przekrój przewodu oraz jego średnicę zewnętrzną, ponieważ styki przeznaczone są dla przewodów o konkretnych wymiarach.

We wszystkich swoich zastosowaniach złącza Superseal przechodzą wymagające testy wytrzymałościowe – zarówno w przemyśle ciężkim, jak i motoryzacji są narażone na działanie wody, pyłów i innych zanieczyszczeń, a także na uszkodzenia mechaniczne. Warto zatem zwrócić uwagę na takie elementy, jak odgiętki, piny uszczelniające oraz uszczelki żył, które możemy znaleźć w ofercie firmy TME. Warto zauważyć, że również one przeznaczone są do konkretnego rodzaju i rozmiaru złącza. Wykorzystując specjalnie zaprojektowane pod tym kątem odgiętki, mamy możliwość uchronić złącze i sam przewód przed uszkodzeniem czy zerwaniem przy wyjściu z obudowy. Z kolei stosowanie złączy Superseal w miejscach narażonych na działanie niepożądanych substancji, takich jak olej czy smar, wymusza sięgnięcie po odpowiednie uszczelniacze, wśród których wymienić można piny uszczelniające i uszczelki żyły.

 
Fot. 2 Odgiętka dla złącza Superseal

Zaciskanie i łączenie komponentów

Trwałość i sprawność złącza zależy w dużej mierze od staranności i poprawności jego zaciskania i łączenia. Warto w tym celu wykorzystywać specjalne narzędzia do zaciskania złączy. Proces zaciskania i łączenia dla serii Superseal bardzo łatwo przeprowadzić za pomocą zaciskarki 58583-1. Zapraszamy do obejrzenia filmu, który krok po kroku prezentuje, jak szybko i sprawnie przygotować złącze do pracy. Więcej na: www.tme.pl.

 

TME
www.tme.eu