Bezkontaktowy przesył energii. Automatyzacja fabryki – Smart Factory SEW-EURODRIVE

Bezkontaktowy przesył energii MOVITRANS stworzono z myślą o prostocie i optymalnej instalacji. Dzięki temu rozwiązaniu produkcja staje się modułowa i elastyczna. Rozmawiamy o nim z dr. Hansem Krattenmacherem, dyrektorem zarządzającym ds. innowacji mechatronicznych w firmie SEW-EURODRIVE

Posłuchaj
00:00

W samochodach oraz kamperach nowej generacji technologia MOVITRANS w krótkim czasie stała się częścią standardowego wyposażenia. Wystarczy włożyć telefon komórkowy do schowka, aby naładować baterię, a także zintegrować urządzenie mobilne z układem elektronicznym pojazdu – do tego wszystkiego właściciel nie musi poszukiwać pasującego kabla lub gniazda.

 
Fot. 1. Dr Hans Krattenmacher, dyrektor zarządzający ds. innowacji mechatronicznych, pracuje w firmie SEW- EURODRIVE od ponad 20 lat. Już podczas swojego etapu wdrożeniowego miał pierwszą styczność z jeszcze początkujacą w tamtym czasie technologią bezkontaktowego przesyłu energii MOVITRANS. Był świadkiem powstawania tego zupełnie nowego rozwiązania oraz jego pierwszych sukcesów.

Bezkontaktowy przesył energii już dawno temu zagościł w przemyśle i odgrywa rolę jednego z głównych filarów nowoczesnej produkcji. MOVITRANS jako ważny komponent uzupełnia nasze bogate portfolio rozwiązań do automatyzacji. Od przeszło dwudziestu lat firma SEW-EURODRIVE jest jednym z najważniejszych i wiodących dostawców tej technologii dla przemysłu.

  • Bezkontaktowy przesył energii oferowany jest w firmie SEW-EURODRIVE pod marką MOVITRANS. Jakie znaczenie ma to rozwiązanie w produkcji?

Jest to ważny element infrastruktury zapewniającej automatyzację fabryk. Wymagania związane z wysokim stopniem modularyzacji oraz elastyczności w zakładach przemysłowych wynikają przede wszystkim z nowych koncepcji fabryki modułowej oraz dyskusji na temat Przemysłu 4.0. Kwestia ta obejmuje naturalnie także infrastrukturę, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury energetycznej.

W tym miejscu na scenie pojawia się MOVITRANS, oferując w prosty sposób niezbędną elastyczność energetyczną infrastruktury, dzięki której powstaje możliwość realizacji koncepcji modułowych. Koncepcje modułowe łączą się przede wszystkim z pojazdami mobilnymi. Do tej grupy zaliczają się pojazdy AGV naszych klientów, a od niedawna również różnego rodzaju mobilni asystenci. To właśnie te rozwiązania będą stopniowo zastępować instalacje stałe. Wraz z nową elastycznością koncepcji transportowych należy podobnie uelastycznić kwestię zasilaW tym miejscu na scenie pojawia się MOVITRANS, oferując w prosty sposób niezbędną elastyczność energetyczną infrastruktury, dzięki której powstaje możliwość realizacji koncepcji modułowych. Koncepcje modułowe łączą się przede wszystkim z pojazdami mobilnymi. Do tej grupy zaliczają się pojazdy AGV naszych klientów, a od niedawna również różnego rodzaju mobilni asystenci. To właśnie te rozwiązania będą stopniowo zastępować instalacje stałe. Wraz z nową elastycznością koncepcji transportowych należy podobnie uelastycznić kwestię zasilania energetycznego. W tym zakresie MOVITRANS oferuje wszystko to, co niezbędne – przez co zyskuje na znaczeniu jako element infrastruktury energetycznej dla inteligentnej fabryki w systemie Przemysłu 4.0.

  • Od kiedy firma SEW-EURODRIVE ma w swoim portfolio bezkontaktowy przesył energii? Czym wyróżniają się nowo opracowane systemy MOVITRANS line oraz MOVITRANS spot i jakie mają zastosowanie?

Kiedy ponad dwadzieścia lat temu rozpoczynałem pracę w firmie SEW-EURODRIVE, była to zupełnie nowa i ekscytująca technologia. Nasze doświadczenia z tych dwóch dekad wykorzystaliśmy w kolejnej generacji MOVITRANS i uwzględniliśmy fakt, że klienci – w zależności od danego zastosowania – potrzebują zupełnie różnych systemów.

Dzięki systemowi MOVITRANS line, przeznaczonemu do zastosowań, w których pojazdy są prowadzone po z góry określonym torze i w ten sposób stale zaopatrywane w energię, opracowaliśmy system, w którym pojazdom wystarcza niewielki akumulator energii. W końcu pozostają one niemal przez cały czas w kontakcie z przewodem, natomiast dzięki akumulatorowi energii krótkoterminowego działania mogą czasami opuścić ustalony szlak. W ten sposób klient może skonfigurować swój mobilny system, optymalizując go pod względem obciążenia i kosztów.

Z biegiem lat zauważyliśmy jednak, że rośnie zapotrzebowanie na układy infrastruktury o bardzo wysokim stopniu swobody. Dla układów fabryk, w których pojazdy mają jeździć w sposób niezwiązany z konkretnym torem jazdy, potrzebna jest oczywiście odmienna koncepcja. W tym celu niezbędne są, zamocowane na pojeździe, akumulatory o większej pojemności. Za pomocą tzw. spotów, od których wywodzi się nazwa MOVITRANS spot, pojazdy mogą w krótkim czasie naładować wspomniane akumulatory energii i kontynuować swobodne poruszanie się. Oba systemy optymalnie zaspokajają potrzeby automatyzacji fabryki.

  • Czy instalacja kabli i płyt ładowania nie jest pracochłonna?

Dawniej rzeczywiście frezowaliśmy głębokie szczeliny w posadzce hali, aby ułożyć kable. To zawsze powodowało niepokój, zwłaszcza u zarządzającego halą. Z tego względu na bazie tzw. przewodów klinowych opracowaliśmy zoptymalizowane systemy, w których ingerencja w posadzkę hali odbywa się jedynie w bardzo ograniczonym zakresie przy znacznie łatwiejszej instalacji. A zatem wszystko zostało dopasowane z myślą o prostocie i optymalnej instalacji!

Dla klientów, dla których ingerencja w posadzkę lub jej modyfikacja w ogóle nie wchodzi w rachubę, opracowaliśmy system układany na posadzce. Składają się na niego przemysłowe posadzki z tworzywa sztucznego, w które wprowadzamy systemy MOVITRANS. Dla klienta oznacza to, że może szybko i łatwo ułożyć go na posadzce w swojej hali.

  • Pod względem instalacji jest to perfekcyjnie prosty system, idealnie dopasowany do potrzeb klientów. Jak wygląda kwestia uruchomienia?

To był kolejny punkt, który poddaliśmy szczegółowej analizie. W tym celu opracowaliśmy kompaktową, zdecentralizowaną elektronikę zasilającą oraz skrzynkę kompensacji dokładnej, która jest w stanie automatycznie zmierzyć indukcyjność i skompensować ją w zaledwie kilku krokach.

Tym sposobem klient nie potrzebuje drogiej, specjalistycznej aparatury pomiarowej, ponieważ jest już ona zintegrowana w naszym rozwiązaniu MOVITRANS. Przyczyniło się to oczywiście do całkowitego uproszczenia całego systemu.

  • Czy potrafi Pan wskazać jeden szczególny aspekt, który łączy Pan z MOVITRANS?

W mojej opinii doskonałym przykładem tego, co oznacza nowe postrzeganie i tworzenie infrastruktury energetycznej, jest kolejka panoramiczna w Europaparku. Wcześniej była zasilana silnikiem spalinowym, a obecnie na własnej skórze doświadczamy, co oznacza zapewnienie energii dla przyszłych pokoleń w czysty i inteligentny sposób. Właśnie ten aspekt porusza mnie w MOVITRANS, który jest częścią procesu energetycznej rewitalizacji otaczającej nas infrastruktury.

  • Skoro już poruszyłPan ten punkt: czysta energia. Obecnie mało który temat jest tak żywo dyskutowany, jak ochrona środowiska i klimatu. Czy uważa Pan, że MOVITRANS może wnieść w tym zakresie ważny wkład na przyszłość?

Sądzę, że zdecydowanie tak. Dzięki MOVITRANS oraz Power And Energy Solutions (w skrócie PES) z naszego modułowego systemu automatyki MOVI-C mamy dwa komponenty infrastruktury, które idealnie nadają się do nowoczesnego zarządzania energetycznego. To część naszej strategii w ramach Zielonego Ładu, któremu obecnie poświęca się sporo miejsca w dyskusjach. Unia Europejska przygotowała już stosowne wytyczne.

Z tego powodu rozwijamy i pracujemy nad portfolio MOVITRANS, Power and Energy Solutions itd., ponieważ są to komponenty infrastrukturalne, bez których nie uda się osiągnąć celu, czyli zaopatrzenia w energię bez emisji CO2. Będziemy w dalszym ciągu inwestować w te rozwiązania i rozwijać omawiany system. Jestem przekonany, że MOVITRANS zyska dużo szersze zastosowanie, niż możemy to sobie dzisiaj wyobrazić.

 

Więcej informacji znajdą Państwo pod linkami:
www.sew-eurodrive.pl/movitrans-line
www.sew-eurodrive.pl/movitrans-spot

SEW-Eurodrive Polska Sp.z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
sew@sew-eurodrive.pl

Więcej na www.sew-eurodrive.pl
Powiązane treści
Nowoczesne złącza i kable przemysłowe
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Silniki i napędy
Serwohydrauliczny napęd Bosch Rexroth zwiększa sprawność energetyczną pras do głębokiego tłoczenia
Obudowy, złącza, komponenty
277 powodów, by wybrać przyszłość bez smarowania. NOWOŚCI igus na 2025 rok
PLC, HMI, Oprogramowanie
Bosch Rexroth oferuje usługę FOTA - aktualizowanie sterowników – także pochodzących od innych producentów
Pomiary
PL Flush – precyzyjny czujnik ciśnienia do aplikacji z ograniczoną przestrzenią montażową
Pomiary
Ekran dotykowy, wyjście HDMI, mała masa, kompaktowe wymiary - nowe oscyloskopy Voltcraft z serii DOV
Bezpieczeństwo
Obniżenie kosztów suwnic wewnętrznych nawet o 40% dzięki nowemu prowadnikowi ślizgowemu firmy igus
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie, aparatura nn
Gospodarka
Enea buduje magazyn energii
Gospodarka
Ruszyła pierwsza w Polsce biogazownia E.ON
Gospodarka
Grupa LAPP otworzyła we Wrocławiu Centrum Usług Biznesowych

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów