Potrzeby i wymagania
- Co było potrzebne: kabel sterowniczy.
- Wymagania: zajmujące mało miejsca, trwałe i łatwe w utrzymaniu komponenty.
- Branża: technologia kolejowa.
- Sukces klienta: opracowanie kompaktowych drzwi pasażerskich do nowych, lekkich pojazdów szynowych dla linii Metro del Valles w Barcelonie.
Problem
Czy byli Państwo na Plaça de Catalunya w Barcelonie? Może nawet podróżowali Państwo tam jednym z lekkich pojazdów kolejowych? Jeśli tak, prawdopodobnie korzystaliście z metra del Valles, linii, która w przyszłości będzie obsługiwać także katalońskie miasto przemysłowe Sabadell. Aby poradzić sobie z rosnącą liczbą pasażerów, operator linii (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya lub FGC, kataloński przewoźnik kolejowy) zlecił hiszpańskiemu producentowi pociągów Stadler Rail Valencia budowę piętnastu nowych pociągów elektrycznych.
Z kolei Stadler zlecił firmie Masats skonstruowanie drzwi pasażerskich. Od lat opracowuje ona drzwi pneumatyczne i elektryczne dla transportu publicznego, w tym podjazdy progowe, które dostosowują się do różnych wysokości platform. W wyniku umowy Masats wyprodukuje w swoim zakładzie w Barcelonie 360 drzwi. Każde z nich musi zajmować jak najmniej miejsca. Kluczem jest kompaktowość. Drzwi powinny być trwałe i wymagać jak najmniejszej konserwacji, aby pociągi mogły pracować z maksymalną wydajnością.
Rozwiązanie
Inżynierowie szukali zajmujących niewiele miejsca, trwałych i niewymagających konserwacji komponentów do mechanizmów otwierania drzwi.
"Mamy wysokie standardy i oczekujemy, że dostawca będzie częścią rozwiązania", mówi Alberto Lucena, inżynier elektryk Masats.
Inżynierowie w końcu znaleźli to, czego szukali: w Kolonii, w firmie igus – specjaliście, który od 1989 r. opracowuje gamę kabli pod nazwą chainflex, przeznaczonych do zastosowania w stale poruszających się elementach maszyn i automatyki. Z biegiem lat asortyment ów rozrósł się do ponad 1350 różnych przewodów. Z tych zasobów eksperci Masats wybrali przewody sterownicze CF9.UL.

Kable mają faktor gięcia = 5d, utrzymując przy tym bardzo długą żywotność. Wynika to z ich specjalnej struktury. Skrętki mają szczególnie odporną na zginanie konstrukcję, składającą się z nieekranowanych żył miedzianych. Rdzenie są izolowane mieszanką termoplastycznych elastomerów (TPE) i nawinięte warstwami o krótkiej długości skoku.
"Ta konstrukcja pozwala nam używać przewodów sterowniczych do pracy z bardzo małymi promieniami gięcia — zaledwie 20 mm", mówi Lucena. "Dlatego przewody są idealne do naszych drzwi pasażerskich, które są jednymi z najbardziej oszczędzających miejsce systemów na rynku".
A co z płaszczem zewnętrznym CF9.UL? igus również tutaj stosuje mieszankę TPE.
"TPE to zasadniczo bardzo wytrzymały materiał. Dlatego jest używany w naszych wysokiej klasy kablach do szczególnie wymagających zastosowań", wyjaśnia Maciej Ślęzak, kierownik ds. zarządzania produktami chainflex w firmie igus. "Kable sterownicze serii CF9.UL stosowane w mechanizmach otwierania drzwi pasażera mogą wytrzymać kilka milionów podwójnych cykli bez wysokiego nakładu pracy związanego z konserwacją".
Specjalista dodaje, że nie tylko są one trwałe, łatwe w utrzymaniu i zajmują mało miejsca, ale również spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa i certyfikacji obowiązujące w technologii kolejowej.

"Produkujemy płaszcz zewnętrzny z materiału TPE z dodatkiem zmniejszającym palność, aby uzyskać konstrukcję ognioodporną", mówi Ślęzak. "Materiał jest również odporny na oleje, promieniowanie UV i ekstremalne temperatury, dochodzące do –35°C".
e-prowadniki serii 05 są tak samo wytrzymałe i kompaktowe oraz zapewniają bezpieczne prowadzenie przewodów sterowniczych podczas otwierania i zamykania drzwi — przy długości skoku 700 mm na drzwi. Wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego mają wysokość wewnętrzną tylko 10 mm i szerokość wewnętrzną 64 mm.
"e-prowadniki serii 05 są idealne do zastosowań o niskiej bezwładności, w których brakuje miejsca", dodaje Ślęzak.
Umożliwiają one również bezawaryjną i długą pracę. Ta zaleta zmniejsza ogólne koszty eksploatacji pociągu. Więcej o CF9.UL: https://www.igus.pl/product CF9_UL

Firmowe laboratorium
Jest jeszcze jeden powód, dla którego inżynierowie firmy Masats zdecydowali się na użycie przewodów sterowniczych i prowadników kablowych marki igus. Firma ta prowadzi laboratorium testowe o powierzchni 3800 m², w którym eksperci igus testują kable i e-prowadniki w warunkach rzeczywistych, przy różnych rodzajach ruchu. Wyniki są zintegrowane z kalkulatorem żywotności online, który przewiduje, jak długo przewody i prowadniki kablowe wytrzymają w danej aplikacji.
igus
www.igus.pl