Wszyscy na pokład! Hiszpańska firma Masats opracowuje zajmujące mało miejsca drzwi kolejowe z elementami igus

Zadaniem hiszpańskiej firmy Masats było opracowanie kompaktowych drzwi pasażerskich do nowych lekkich pojazdów kolejowych, na linii Metro del Valles w Barcelonie. Aby zaoszczędzić miejsce, inżynierowie zastosowali w mechanizmach otwierania drzwi przewody sterownicze chainflex i e-prowadniki firmy igus.

Posłuchaj
00:00

Potrzeby i wymagania

  • Co było potrzebne: kabel sterowniczy.
  • Wymagania: zajmujące mało miejsca, trwałe i łatwe w utrzymaniu komponenty.
  • Branża: technologia kolejowa.
  • Sukces klienta: opracowanie kompaktowych drzwi pasażerskich do nowych, lekkich pojazdów szynowych dla linii Metro del Valles w Barcelonie.

Problem

Czy byli Państwo na Plaça de Catalunya w Barcelonie? Może nawet podróżowali Państwo tam jednym z lekkich pojazdów kolejowych? Jeśli tak, prawdopodobnie korzystaliście z metra del Valles, linii, która w przyszłości będzie obsługiwać także katalońskie miasto przemysłowe Sabadell. Aby poradzić sobie z rosnącą liczbą pasażerów, operator linii (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya lub FGC, kataloński przewoźnik kolejowy) zlecił hiszpańskiemu producentowi pociągów Stadler Rail Valencia budowę piętnastu nowych pociągów elektrycznych.

Z kolei Stadler zlecił firmie Masats skonstruowanie drzwi pasażerskich. Od lat opracowuje ona drzwi pneumatyczne i elektryczne dla transportu publicznego, w tym podjazdy progowe, które dostosowują się do różnych wysokości platform. W wyniku umowy Masats wyprodukuje w swoim zakładzie w Barcelonie 360 drzwi. Każde z nich musi zajmować jak najmniej miejsca. Kluczem jest kompaktowość. Drzwi powinny być trwałe i wymagać jak najmniejszej konserwacji, aby pociągi mogły pracować z maksymalną wydajnością.

Rozwiązanie

Inżynierowie szukali zajmujących niewiele miejsca, trwałych i niewymagających konserwacji komponentów do mechanizmów otwierania drzwi.

"Mamy wysokie standardy i oczekujemy, że dostawca będzie częścią rozwiązania", mówi Alberto Lucena, inżynier elektryk Masats.

Inżynierowie w końcu znaleźli to, czego szukali: w Kolonii, w firmie igus – specjaliście, który od 1989 r. opracowuje gamę kabli pod nazwą chainflex, przeznaczonych do zastosowania w stale poruszających się elementach maszyn i automatyki. Z biegiem lat asortyment ów rozrósł się do ponad 1350 różnych przewodów. Z tych zasobów eksperci Masats wybrali przewody sterownicze CF9.UL.

Fot. 1. Przewody sterownicze CF9.UL – wytrzymują kilka milionów podwójnych cykli (źródło: igus GmbH)

Kable mają faktor gięcia = 5d, utrzymując przy tym bardzo długą żywotność. Wynika to z ich specjalnej struktury. Skrętki mają szczególnie odporną na zginanie konstrukcję, składającą się z nieekranowanych żył miedzianych. Rdzenie są izolowane mieszanką termoplastycznych elastomerów (TPE) i nawinięte warstwami o krótkiej długości skoku.

"Ta konstrukcja pozwala nam używać przewodów sterowniczych do pracy z bardzo małymi promieniami gięcia — zaledwie 20 mm", mówi Lucena. "Dlatego przewody są idealne do naszych drzwi pasażerskich, które są jednymi z najbardziej oszczędzających miejsce systemów na rynku".

A co z płaszczem zewnętrznym CF9.UL? igus również tutaj stosuje mieszankę TPE.

"TPE to zasadniczo bardzo wytrzymały materiał. Dlatego jest używany w naszych wysokiej klasy kablach do szczególnie wymagających zastosowań", wyjaśnia Maciej Ślęzak, kierownik ds. zarządzania produktami chainflex w firmie igus. "Kable sterownicze serii CF9.UL stosowane w mechanizmach otwierania drzwi pasażera mogą wytrzymać kilka milionów podwójnych cykli bez wysokiego nakładu pracy związanego z konserwacją".

Specjalista dodaje, że nie tylko są one trwałe, łatwe w utrzymaniu i zajmują mało miejsca, ale również spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa i certyfikacji obowiązujące w technologii kolejowej.

Fot. 2. Firma Masats dostarcza trwałe i łatwe w utrzymaniu drzwi do tramwajów. Pozwala to na eksploatację pociągów z maksymalną wydajnością (źródło: Masats/igus GmbH)

"Produkujemy płaszcz zewnętrzny z materiału TPE z dodatkiem zmniejszającym palność, aby uzyskać konstrukcję ognioodporną", mówi Ślęzak. "Materiał jest również odporny na oleje, promieniowanie UV i ekstremalne temperatury, dochodzące do –35°C".

e-prowadniki serii 05 są tak samo wytrzymałe i kompaktowe oraz zapewniają bezpieczne prowadzenie przewodów sterowniczych podczas otwierania i zamykania drzwi — przy długości skoku 700 mm na drzwi. Wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego mają wysokość wewnętrzną tylko 10 mm i szerokość wewnętrzną 64 mm.

"e-prowadniki serii 05 są idealne do zastosowań o niskiej bezwładności, w których brakuje miejsca", dodaje Ślęzak.

Umożliwiają one również bezawaryjną i długą pracę. Ta zaleta zmniejsza ogólne koszty eksploatacji pociągu. Więcej o CF9.UL: https://www.igus.pl/product CF9_UL

Fot. 3. Na przewody sterownicze chainflex udzielana jest czteroletnia gwarancja – daje to klientom poczucie bezpieczeństwa (źródło: igus GmbH)

Firmowe laboratorium

Jest jeszcze jeden powód, dla którego inżynierowie firmy Masats zdecydowali się na użycie przewodów sterowniczych i prowadników kablowych marki igus. Firma ta prowadzi laboratorium testowe o powierzchni 3800 m², w którym eksperci igus testują kable i e-prowadniki w warunkach rzeczywistych, przy różnych rodzajach ruchu. Wyniki są zintegrowane z kalkulatorem żywotności online, który przewiduje, jak długo przewody i prowadniki kablowe wytrzymają w danej aplikacji.

igus
www.igus.pl

Więcej na www.igus.pl
Powiązane treści
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Przemysł 4.0
MES Plex od Rockwell Automation - dane, które napędzają produkcję
Pomiary
Video tracker CHARM150AGX – zaawansowana platforma do przetwarzania obrazu i wideo
Roboty
Efektywność i innowacyjność w automatyce przemysłowej – roadshow "UR Move with Tech-Con" w Chorzowie
Silniki i napędy
Nowa generacja CytroPac: kompaktowe, inteligentne i energooszczędne agregaty hydrauliczne
PLC, HMI, Oprogramowanie
Sterowanie procesami przemysłowymi i techniką budynków - kompaktowy PLC PR205 akYtec
Zasilanie, aparatura nn
Przemienniki częstotliwości Invertek Drives: precyzyjne sterowanie momentem i prędkością wszystkich rodzajów silników
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Gospodarka
TraceParts i Leo AI przedefiniują wyszukiwanie części do projektów
Technika
Kable ekranowane w praktyce
Prezentacje firmowe
Zwieranie i rozłączenie w jednym ruchu - bloki zaciskowe Push-X do pomiaru pośredniego i półpośredniego

Fiix – system CMMS do cyfrowego zarządzania utrzymaniem ruchu w każdym środowisku przemysłowym

Systemy CMMS wciąż są kojarzone z rozwiązaniami dedykowanymi wyłącznie największym zakładom przemysłowym. Tymczasem wyzwania związane z zarządzaniem utrzymaniem ruchu występują również w mniejszych przedsiębiorstwach, dysponujących zaledwie kilkoma maszynami.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów