Nowoczesny system napędowy IE5/IE7 firmy Lenze o dużej sprawności i małych gabarytach
Na targach SPS w Norymberdze, firma Lenze zaprezentowała nowy system napędowy, składający się z silników m550/m650, przekładni g500 oraz falowników i550 i i650. Działa on bez czujników, również w aplikacjach o dużej dynamice. Osiąga klasę sprawności energetycznej IE5/IE7, redukując straty w silniku nawet o 60%. Wykorzystuje zaprojektowane od podstaw synchroniczne silniki z magnesami stałymi. Mimo znacznie większej sprawności, jego wymiary są takie same lub mniejsze, niż porównywalnych silników IE2/IE3.
Dzięki momentowi przeciążeniowemu na poziomie 300%, silnik jest w stanie uruchomić pełne obciążenie z postoju, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla przemysłu spożywczego i tekstylnego oraz intralogistyki. Precyzyjne dopasowanie rozmiaru napędu do rzeczywistego zapotrzebowania pozwala uniknąć przewymiarowania.
Silniki m550 są dostępne w wersjach o mocy 0,25...11 kW, natomiast bardziej dynamiczne modele m650 oferują moc od 0,75 do 22 kW. Oba typy można bezproblemowo łączyć z walcowymi, kątowymi i stożkowymi przekładniami z modułowego systemu Lenze. Narzędzie Lenze System Designer umożliwia precyzyjne dopasowanie napędu i energooszczędne zaprojektowanie całej maszyny, pozwalając ocenić zużycie energii na poziomie konkretnej aplikacji.
Konfiguracja systemu napędowego jest wyjątkowo łatwa. Aby ustawić parametry silnika na falowniku, wystarczy wprowadzić jedną wartość. Brak enkodera oznacza mniej okablowania, mniej komponentów i brak konieczności regulacji. Dzięki temu montaż i instalacja są szybkie i bezproblemowe, co zwiększa niezawodność systemu.
Jeśli system korzysta z falowników zdecentralizowanych i550 lub i650 motec, dodatkowo zmniejsza się ilość potrzebnego sprzętu. Energia hamowania jest zwracana do sieci przez wbudowany układ regeneracyjny, eliminując konieczność stosowania rezystorów hamujących. Natomiast modele i500 pozwalają współdzielić nadmiarową energię w sieci DC z innymi osiami.
W aplikacjach wymagających precyzyjnego pozycjonowania, np. w systemach transportu materiałów, firma Lenze wykorzystuje algorytm SLSM (Sensorless Synchronous Motor Control), pozwalający zapewnić sprawność zbliżoną do sprawności układów z zamkniętą pętlą sterowania, ale bez potrzeby stosowania układów sprzężenia zwrotnego.
Ogólnie, nowy system napędowy firmy Lenze stanowi atrakcyjną alternatywę dla droższych rozwiązań serwo, jednocześnie oferując dużą niezawodność, dzięki uproszczonej konstrukcji.