Nowe gwinty trapezowe o zwiększonej sprawności i żywotności
igus Sp. z o.o.
Nawet wypróbowane i przetestowane konstrukcje dają możliwość poprawy działania. Jednym z przykładów jest klasyczny gwint trapezowy, odpowiednio zmodyfikowany przez firmę igus. Dzięki specjalnej geometrii, zespół bezsmarowej i bezobsługowej nakrętki oraz śruby dryspin pozwala wydłużyć czas eksploatacji, zapewnić większą sprawność, mniejsze zużycie i mniejszy poziom hałasu podczas ruchu. Technologia śrub pociągowych dryspin jest dostępna w 8 nowych wariantach wymiarowych.
Gwinty trapezowe to od dziesięcioleci klasyka inżynierii mechanicznej. Elementy maszyn przekształcają ruch obrotowy w ruch liniowy, m.in. w napędach. Nie ma jednak rzeczy idealnych, a wszystko można poprawić. Rozwiązanie zaproponowane przez firmę igus zapewnia większą powierzchnię styku gwintu nakrętki i śruby, niż w klasycznych gwintach trapezowych. To niewielka modyfikacja, wnosząca jednak duże zmiany. Powiększenie powierzchni bocznej gwintu powoduje, że do przenoszenia obciążeń wykorzystywana jest większa objętość tworzywa sztucznego, zoptymalizowanego pod względem tarcia i zużycia. Asymetria umożliwia wydłużenie żywotności o około 30% w stosunku do klasycznych, symetrycznych gwintów trapezowych. Optymalizacja kąta gwintu zwiększa również ilość dostarczanej energii, którą można wykorzystać. Daje to ponadprzeciętną sprawność, sięgającą 82% przy dużym skoku.
Gwinty dryspin są nie tylko trwałe, ale też cichsze od wielu konwencjonalnych gwintów trapezowych. Wynika to z faktu, że boki zębów nie są kanciaste, lecz zaokrąglone. Prowadzi to do zmniejszenia wibracji, które mogą przybierać formę grzechotania lub piszczenia. Zaokrąglone boki zębów pozwalają śrubom pociągowym poruszać się bez wibracji i niemal bezgłośnie. Tolerancja produkcyjna śruby pociągowej jest węższa niż określona w normie DIN 103 7e, co zapewnia bardziej precyzyjne zachowanie podczas pracy i pozwala osiągnąć znacznie większą prędkość w urządzeniach końcowych.
Firma igus zaczęła wprowadzać na rynek własną technologię śrub pociągowych w 2013 roku. Obecnie dostępnych jest 8 nowych wersji wymiarowych, w tym również z małym skokiem, umożliwiających szybką wymianę zainstalowanych gwintów trapezowych. Nowe śruby pociągowe są dostępne w wersjach o skoku 6,35 x 6,35 RH, 8 x 40 RH, 10 x 3 LH, 12 x 25 LH, 14 x 4 RH, 16 x 5 RH, 18 x 4 RH i 20 x 10 RH. Są one produkowane ze stali nierdzewnej lub aluminium, a nakrętki występują w wersjach z 7 rodzajów tworzyw sztucznych, dostępnych w wersji cylindrycznej, z kołnierzem i z kasowaniem luzu osiowego.