Szkolenia dla przemysłu

Szkolenia są ważnym elementem rozwoju zawodowego – pozwalają rozszerzyć lub uaktualnić wiedzę potrzebną na obecnym stanowisku albo zdobyć nową, jeżeli planujemy zmienić pracę. Uczestniczą w nich w związku z tym przedstawiciele różnych gałęzi przemysłu i specjalizacji, na różnych stanowiskach, inżynierskich i menedżerskich. W odpowiedzi na zapotrzebowanie oferta firm szkoleniowych jest ciągle uzupełniana i aktualizowana, w tematyce tradycyjnej i nowych technologii.

Szkolenia dedykowane pracownikom przemysłu nie łatwo sklasyfikować – grupy docelowe niektórych są szerokie, innych sprofilowane, a poza tym często się pokrywają. Chcąc mimo to wprowadzić przynajmniej ich ogólny podział, wyróżnić możemy te: skierowane do personelu określonych branż, dotyczące działów techniki, zagadnień lub technologii, przedstawiające specyfikę obsługi konkretnych maszyn, objaśniające przepisy albo normy, skierowane do różnych grup zawodowych z podziałem na dział zakładu i stanowisko. Dalej przedstawiamy przykłady tematów szkoleń zaliczanych do wymienionych kategorii.

Anna Hońdo


ANIRO

  • Jaka jest tematyka prowadzonych przez Was szkoleń? Kim są ich adresaci?

Szkolenia w ramach Akademii Jakości Energii Elektrycznej przeznaczone są dla osób technicznych, w tym inżynierów utrzymania ruchu, projektantów, prefabrykatorów oraz instalatorów wykonujących instalacje elektryczne. Z naszych szkoleń mogą również skorzystać osoby odpowiedzialne za inwestycje, ponieważ omawiane zagadnienia związane z efektywnością energetyczną oraz oszczędnościami na pewno przydadzą się podczas wyboru ofert oraz decyzji o stosowaniu układów poprawiających parametry zasilania.

Omawiane szkolenia obejmują tematykę techniczną związaną z zagadnieniami takimi jak kompensacja mocy biernej oraz filtracja harmonicznych. Na podstawie omówienia zagadnień teoretycznych związanych z parametrami jakości energii elektrycznej przedstawiane są najnowsze rozwiązania techniczne. Oprócz kwestii teoretycznych przedstawione są aplikacje, zasada działania nowych rozwiązań oraz przygotowanie do instalacji i proces uruchomienia urządzenia.

  • Czy szkolenia stanowią praktyczne uzupełnienie edukacji formalnej?

Największą zaletą prowadzonych przez nas szkoleń jest omawianie zagadnień teoretycznych na podstawie realizowanych aplikacji, dlatego szkolenie można uznać za uzupełnienie wiedzy ze studiów o przykłady z życia wzięte. W dobie rozwoju technologii urządzeń nie wszyscy studenci mieli okazję zapoznać się z zasadą działania aktywnych filtrów harmonicznych lub kompensatorów aktywnych, których rozwój pojawił się w ciągu kilku ostatnich lat. W dużej mierze rynek dyktuje rozwój urządzeń, co widać wyraźnie na przykładzie rozwoju instalacji PV oraz automatyzacji procesów produkcyjnych, które wpłynęły bardzo na parametry zasilania, a w konsekwencji na rozwój urządzeń do kompensacji mocy biernej oraz filtracji harmonicznych.

  • Jak pandemia wpłynęła na działalność szkoleniową?

Pandemia na pewno wpłynęła na przepływ informacji oraz wzrost liczby osób szukających odpowiedzi w Internecie – zarówno na pytania techniczne, jak też ofertowe. Zaobserwowaliśmy również wzrost zainteresowania szkoleniami online, natomiast w przypadku zagadnień technicznych oraz ogromnej ilości materiałów dostępnych w Internecie widzimy, że szkolenia stacjonarne są dla uczestników dużo lepsze, ponieważ materiał jest uporządkowany i przedstawiony w bardziej zrozumiały sposób. Podczas szkolenia każdy uczestnik ma możliwość samodzielnie uruchomić urządzenie znajdujące się fizycznie przed nim. Na jego przykładzie często omawiane są aspekty praktyczne związane z montażem oraz uruchomieniem.

Szkolenia w branży spożywczej

Ze względu na charakter tytułowej gałęzi przemysłu przedmiotem szkoleń do niej adresowanych jest głównie jakość i higiena produkcji, w tym przepisy, które je standaryzują. Zagadnienia w ich trakcie poruszane to w związku z tym m.in.: klasyfikacja i przegląd źródeł zanieczyszczeń, które występują na liniach technologicznych, charakterystyka procesów produkcyjnych i wyposażenia parków maszynowych pod kątem wystąpienia takich zagrożeń, wymagania sanitarne dla sprzętu produkcyjnego i wyposażenia hal produkcyjnych, przegląd technik mycia/dezynfekcji, w tym w ramach procesów CIP/ SIP, czyli na miejscu, bez demontażu, i zasady higieny, które obowiązują personel. Omawiane są oprócz tego przepisy krajowe, unijne i międzynarodowe, które dotyczą bezpieczeństwa produkcji żywności, pod kątem ich interpretacji, wdrożenia i dobrych praktyk. Najważniejsze z nich to wymogi: GHP (Dobrej Praktyki Higienicznej), GMP (Dobrej Praktyki Produkcyjnej), HACCP (Systemu Analizy Kontroli i Krytycznych Punktów Kontroli) i normy ISO 22000 dotyczącej systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności.

Szkolenia z pneumatyki

Szkolenia poświęcone działom techniki dotyczą m.in. szeroko pojętych: automatyki przemysłowej, hydrauliki oraz pneumatyki. W tym zakresie firmy szkoleniowe oferują zajęcia o różnym stopniu zaawansowania, od podstawowych po sprofilowane. Przykładowo na kursach, które zapoznają z podstawami pneumatyki, na początku zwykle omawiane są właściwości sprężonego powietrza i zalety oraz ograniczenia systemów pneumatycznych. Następnie przechodzi się do zagadnień z zakresu produkcji, przygotowania i dystrybucji sprężonego powietrza. W trakcie zajęć praktycznych kursanci są z kolei zapoznawani z popularnymi konfiguracjami układów pneumatycznych, jak siłowniki jednostronnego i dwustronnego działania. W zakresie kursów sprofilowanych natomiast popularne są na przykład te z elektropneumatyki. Przybliżają one uczestnikom m.in.: elektrozawory pneumatyczne, zasady bezpieczeństwa pracy w układach elektropneumatycznych, kryteria ich doboru i standardy ich dotyczące.

Szkolenia z tematyki AGV i AMR

Wózki samojezdne AGV i autonomiczne roboty mobilne AMR stale zyskują na popularności w magazynach, ale i w produkcji. W szkoleniach ich dotyczących najwięcej miejsca poświęca się bezpieczeństwu użytkowania. Wśród najczęściej omawianych kwestii w tym zakresie wymienić można: metody sterowania, nawigacji i tryby pracy, systemy hamowania, zasady zachowania bezpiecznej prędkości i utrzymania stabilności pojazdów, podział obszaru pracy na strefy (na przykład: zagrożenia, z ograniczeniem, zamkniętą, załadunku i przeładunku), wyposażenie i urządzenia ochronne (skanery bezpieczeństwa, listwy naciskowe, urządzenia zatrzymania awaryjnego, bariery i kurtyny świetlne, systemy ostrzegania) oraz metody zabezpieczania ładunków. Przedstawia się też wymogi prawne dla projektantów i użytkowników wózków samojezdnych. Na wstępie przeważnie omawia się także budowę, zalety, funkcjonalność i przykłady wdrożeń AGV/AMR.

Kursy z obszaru BHP

Określonej grupy zagadnień dotyczą z kolei szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy. Ze względu na tematy oraz odbiorców wyróżnić można dwie grupy. Do pierwszej należą szkolenia zwiększające ogólną świadomość w zakresie BHP. Ich uczestnicy zaznajamiani są z przepisami i ogólnymi wymaganiami dotyczącymi pracy w warunkach o podwyższonym ryzyku. Poznają też różne typy zajęć niebezpiecznych, jak: praca na wysokości, pod napięciem, w pomieszczeniach zamkniętych, korzystanie z narzędzi i maszyn, w tym

Jadwiga Woźnik


EMT-Systems

  • Jaka jest Wasza specjalizacja? Co oferujecie?

Specjalizujemy się w organizowaniu kursów dla pracowników produkcji i utrzymania ruchu. Już od kilkunastu lat w laboratoriach EMT-Systems szkolimy operatorów, programistów, konstruktorów, działy automatyki, UR, techniczne oraz projektowo-konstrukcyjne. W ofercie mamy aż 180 szkoleń technicznych podzielonych na 11 pionów tematycznych. Każdy pion na skonstruowaną ścieżkę nabywania umiejętności – od zagadnień podstawowych po tematy trudniejsze i wysoce specjalistyczne. Przykładem takiej ścieżki jest np. kilkanaście szkoleń obejmujących środowisko TIA Portal.

  • Czego dotyczą organizowane przez Was szkolenia?

Szkolenia organizowane przez EMT-Systems obejmują szeroki zakres tematyczny – od systemów sterowania i wizualizacji, hydrauliki siłowej, pneumatyki przemysłowej, mechaniki i budowy maszyn, przez obróbkę skrawaniem, tworzywa sztuczne, druk 3D, fotowoltaikę, po tematy związane z zarządzaniem zakładem przemysłowym, optymalizacją procesów i jakością produkcji. Największy dział szkoleniowy – systemy sterowania i wizualizacji to aż 65 kursów z zakresu automatyki przemysłowej, m.in. z programowania, diagnostyki i komunikacji sterowników logicznych Siemens SIMATIC S7 – 300/400/1200/1500 w środowisku STEP 7 i TIA Portal.

To, co jest priorytetem, to praktyka. Kursy realizowane są w formie ćwiczeń w salach i laboratoriach wyposażonych w rzeczywiste maszyny i urządzenia przemysłowe oraz autorskie stanowiska dydaktyczne. Do dyspozycji kursantów oddajemy szkoleniowe stanowiska oparte m.in. o sterowniki Siemens Simatic, panele operatorskie typu Comfort i Basic, przekształtniki Sinamics S120, G120, V90 czy sterowniki Simotion. Mamy również stanowiska konfiguracji sieci PROFINET i PROFIBUS oraz szkoleniowe szafy sterownicze.

Standardowy kurs trwa zwykle od 3 do 5 dni, w trakcie których uczestnicy nie tylko przygotowują się do wykonywania samodzielnych zadań, ale uczą również właściwego reagowania na problemy, usuwania awarii i usterek oraz predykcji. W programach szkoleniowych EMT-Systems żywo obecna jest też idea Przemysłu 4.0.

z ruchomymi elementami, kontakt z substancjami niebezpiecznymi i zagrożenie wybuchem i pożarem. Typowo w ramach tych kursów omawiane jest też oznakowanie na stanowiskach pracy informujące o zagrożeniach na nich występujących oraz środki ochrony indywidualnej. Ważnym tematem jest poza tym ocena ryzyka zawodowego. W ramach zajęć jej poświęconych zwykle przedstawiane są, oprócz podstaw prawnych, tematy takie jak: sposoby identyfikowania zagrożeń, metody szacowania poziomu ryzyka zawodowego, środki je zmniejszające i sposoby ostrzegania personelu przed rozpoznanym niebezpieczeństwem i poszerzania jego świadomości na ten temat. Drugą grupę stanowią szkolenia ze specyfiki BHP na konkretnych stanowiskach pracy, na przykład dla operatorów maszyn.

Zakres szkoleń z druku 3D

Do kategorii szkoleń z technologii można zaliczyć te poświęcone wytwarzaniu addytywnemu – ponieważ stale zyskuje ono na znaczeniu, nie tylko wśród hobbystów, ale i w zastosowaniach specjalistycznych, oferta kursów w tym zakresie jest stale poszerzana. W zależności od stopnia zaawansowania uczestników i ich oczekiwań wyróżnia się szkolenia wprowadzające do techniki druku 3D, poświęcone specyfice poszczególnych metod wytwarzania oraz zwykle teoretyczno-praktyczne kursy z obsługi drukarek 3D i ich oprogramowania. We wszystkich przeważnie na początku przedstawia się podstawy technologii przyrostowych oraz ich porównanie z innymi (ubytkowymi, odlewami). Następnie charakteryzuje się oraz ze sobą zestawia różne metody zaliczane do grupy druku 3D. W zakresie korzystania z drukarek 3D z kolei często omawiane tematy to: zasady eksploatacji (przygotowanie do wydruku, jego wyjęcie) i konserwacji, częste problemy i sposoby na ich rozwiązanie, zarządzanie drukowaniem z wielu drukarek albo na urządzeniach wielogłowicowych. Firmy szkoleniowe organizują zarówno kursy z ogólnej obsługi tych urządzeń, jak i korzystania z drukarek konkretnych marek. Dodatkowo charakteryzowane są różne techniki oraz trendy w obróbce wykończeniowej gotowych wydruków 3D.

Kamil Renkowski


Lenze

  • Jaka jest tematyka szkoleń? Kogo szkolicie i w jakich obszarach?

Szkolimy wszystkich użytkowników naszego sprzętu – są to głównie inżynierowie z firm zajmujących się budową maszyn lub działów utrzymania ruchu, przy czym nasza oferta produktowa trafia do większości branż związanych z produkcją. Prowadzimy szkolenia produktowe, głównie dla utrzymania ruchu, jak też przeznaczone dla producentów maszyn i pod ich aktualne potrzeby. W tym drugim przypadku skupiamy się bardziej na funkcjach maszyny niż na samych produktach. Pomagają nam w tym rozbudowane biblioteki Lenze Fast, które znacząco ułatwiają i przyśpieszają rozruch.

Jeżeli chodzi o specjalizację, to producenci maszyn skupiają się zwykle na aktualnym zagadnieniu, zaś szkolenia są często dedykowane. Służby utrzymania ruchu odbywają zazwyczaj standardowe szkolenia serwisowe z produktów, które znalazły się u nich w zakładzie. Dla firm, które wykorzystują pełne portfolio produktów Lenze i zatrudniają nowych inżynierów, prowadzimy całe serie szkoleń od prostych falowników po kontrolery ruchu.

  • Czy szkolenia można traktować jako przedłużenie edukacji formalnej na uczelniach wyższych?

Oprócz szkoleń produktowych mamy też takie o ogólnej tematyce napędowej, które pokrywają się nieco z programami niektórych kierunków technicznych. Oczywiście dzięki współpracy z uczelniami wyższymi studenci już w trakcie swojej nauki mogą się zapoznać z naszym sprzętem, a co poniektórzy odbywają u nas praktyki często później owocujące pisaniem prac dyplomowych.

Szkolenia z obsługi obrabiarek

Do grupy szkoleń omawiających specyfikę obsługi konkretnego typu maszyn można zaliczyć kursy z obsługi i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Ich grupą docelową są operatorzy oraz programiści CNC. Zazwyczaj na początkowych zajęciach przedstawiane są podstawy rysunku technicznego w obróbce skrawaniem. Następnie charakteryzowane są techniki obróbki. Przykładowe tematy poruszane na tym etapie to: budowa oraz kinematyka tokarki / frezarki, typy narzędzi tokarskich / frezarskich i ich charakterystyka, materiały wykorzystywane do produkcji narzędzi skrawających i ich charakterystyka, geometria tokarki / frezarki i jej punkty charakterystyczne, układ współrzędnych przedmiotu obrabianego. W temacie programowania obrabiarek CNC omawiane są z kolei m.in. następujące zagadnienia: interpolacje liniowe oraz kołowe i tworzenie programów w oparciu na znormalizowanym języku zapisu poleceń dla urządzeń CNC (G-code). Na zajęciach praktycznych natomiast zwykle przedstawia się podstawy pracy z konkretnymi modelami centrów obróbczych z różnymi sterownikami, w tym: uruchamianie maszyny, jej inspekcję i konserwację, mocowanie narzędzi oraz przedmiotów obrabianych. Przeważnie na szkoleniach ogólnych w części praktycznej kursanci mają do dyspozycji obrabiarki ze sterownikami marek popularnych w branży CNC, z którymi najprawdopodobniej zetkną się w pracy (Sinumerik, Fanuc, Okuma, Heidenhain). Ponadto prowadzone są szkolenia dedykowane sprzętowi konkretnych producentów. Osoby szkolące się z technologii obróbki skrawaniem mogą też zainteresować kursy dla programistów CAD/CAM, na których nauczą się m.in. przygotowywać modele pod kątem toczenia i frezowania.

Szkolenia z programowania i obsługi robotów przemysłowych

Szkolenia w zakresie tytułowych maszyn zwykle dotyczą maszyn konkretnej marki. Mają one kilka grup docelowych – zainteresowani nimi są użytkownicy, programiści oraz integratorzy robotów przemysłowych, jak i osoby odpowiedzialne za utrzymanie ruchu w zakładzie. W zależności od tego różnią się one poruszaną tematyką. W przypadku kursów dla użytkowników zwykle na wstępie podawane są informacje podstawowe, m.in. na temat budowy oraz parametrów. Bez względu na stopień zaawansowania kursantów standardowo w ramach tego rodzaju szkoleń przedstawiane są zagrożenia oraz zasady bezpiecznej pracy z robotami przemysłowymi. Użytkownikom wyjaśnia się też, jak podłączyć, uruchomić i wyłączyć robota oraz wprowadza w podstawy jego programowania online/offline. Na szkoleniach dedykowanych integratorom rozszerza się te zagadnienia i uzupełnia je o informacje pomocne w integracji i wdrażaniu stanowiska zrobotyzowanego, natomiast służbom utrzymania ruchu przybliża się kwestie związane z przeglądami okresowymi i codziennymi, resetowaniem robota, aktualizacją oprogramowania i przede wszystkim obsługą błędów.

Program szkoleń dotyczących stref zagrożonych wybuchem

Przykład szkoleń dotyczących konkretnych przepisów to te przedstawiające dyrektywę ATEX. Temat ten może zainteresować zwłaszcza pracowników branż: chemicznej, petrochemicznej, spożywczej, górniczej i innych, w zakładach których występuje zagrożenie wybuchem.

Typowo podczas kursów tego typu na wstępie przedstawiane są podstawy prawne. Najważniejsze dokumenty to obecnie: dyrektywa 1999/92/WE (dawniej ATEX 137, aktualnie pod nazwą ATEX 153) oraz dyrektywa 2014/34/UE (ATEX 114). Drugi dokument zastąpił dawniej obowiązującą dyrektywę 94/9/WE (ATEX 95). W ATEX 153 zebrano minimalne wymagania dla pracodawcy dotyczące BHP w związku z możliwością wystąpienia w miejscu pracy atmosfery wybuchowej. ATEX 114 natomiast dotyczy zasadniczych wymagań dla urządzeń oraz systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Obie dyrektywy zostały wprowadzone do polskiego prawa w 2010 i 2016, stosownymi rozporządzeniami. W trakcie szkoleń im poświęconym omawiane są: ich cele oraz zakresy stosowania, wymagania w nich zawarte, trudności w ich interpretacji oraz powiązania między nimi. Poza tym przedstawia się przykłady wypadków. Z zagadnień teoretycznych podaje się standardowo: definicję eksplozji i klasyfikację substancji niebezpiecznych. Na szkoleniach z ATEX można się też zwykle zapoznać z: zabezpieczeniami instalacji produkcyjnych przez niedopuszczanie do wytworzenia się atmosfery wybuchowej (detekcja gazów), zapobieganie zapłonowi atmosfery wybuchowej (detekcja płomieni) i metodami ograniczania efektów eksplozji oraz urządzeniami w wykonaniu przeciwwybuchowym (ich oznaczeniami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi).

Mariusz Michalski


Pilz Polska

  • Kto korzysta ze szkoleń w zakresie bezpieczeństwa? Jaka jest ich tematyka?

Ze szkoleń przemysłowych korzystają pracownicy różnych działów i z różnych szczebli zarządzania. Niezależnie od branży, tematyka bezpieczeństwa jest ważna i dość uniwersalna. Zupełnie inne szkolenia wybierają osoby zarządzające, a inne osoby zatrudnione przy naprawach czy budowie maszyn. Ciągle sporą grupą odbiorców takich szkoleń są pracownicy działów BHP.

Tematyka szkoleń Pilz Polska koncentruje się na bezpieczeństwie maszyn przemysłowych, które łączy aspekty prawne związane z wymaganiami dyrektyw i norm z ogólną wiedzą dotyczącą oceny ryzyka, zarządzania ryzykiem i kwestii BHP w zakładzie. Wyraźnie rośnie znaczenie szkoleń specjalizowanych, takich, które najlepiej zaspokajają potrzeby danej osoby czy organizacji. Znaczenie szkoleń w epoce Przemysłu 4.0 wyraźnie wzrosło. Stykamy się z powszechną informatyzacją procesów i maszyn przemysłowych, zautomatyzowanych, a nawet coraz częściej autonomicznych, co powinno zmieniać nasze spojrzenie na bezpieczeństwo. Szkolenia pozwalają nadążyć za tym dynamicznym rozwojem i uwrażliwić odbiorców na nowe, specyficzne zagrożenia. Dlatego coraz częściej tworzymy indywidualne ścieżki rozwoju dla pracowników, dzięki którym mogą oni krok po kroku budować swoje kwalifikacje i rozwijać posiadane kompetencje.

  • Czy szkolenia są dodatkiem do sprzedaży produktów, czy raczej funkcjonują oddzielnie? Czy można je traktować jako przedłużenie edukacji na uczelniach wyższych?

Szkolenia oferowane w przemyśle z jednej strony uzupełniają wiedzę absolwentów uczelni wyższych, a z drugiej skupiają się na aspektach praktycznych. Dostępna na rynku szeroka tematyka takich szkoleń pomaga na wybranie właściwych. Świadomy pracownik zatrudniony w przemyśle ma dzisiaj do wyboru szkolenia omawiające aspekty prawne, praktykę projektowania i budowy maszyn, czy zawierające warsztaty z projektowania i programowania układów bezpieczeństw

Jeżeli chodzi o pierwsze z pytań, to rynek jest różnorodny. Są firmy, które oferują tylko szkolenia dotyczące ich produktów oraz takie, które dzielą się posiadaną wiedzą ekspercką. Zdecydowanie większość firm dostarczających szkolenia jest przedstawicielami tej drugiej grupy. Szkolenia są produktem, który jest sprzedawalny i sprzedawany. Dzisiaj nie mamy wątpliwości, że sprawdzona wiedza ekspercka jest pożądana i cenna. Dlatego zarówno szkolenia w formie stacjonarnej, jak i online są szkoleniami komercyjnymi. Wyjątkiem są webinaria, czyli krótkie prezentacje online, najczęściej dostarczane bezpłatnie.

Szkolenia dla personelu UR

Szkolenia dla pracowników utrzymania ruchu dotyczą m.in. rozwiązywania problemów na liniach technologicznych i w parkach maszynowych, strategii utrzymania ruchu oraz sposobów jego optymalizacji. W ich trakcie w związku z tym omawiane są: przeglądy maszyn, techniki ich czyszczenia i konserwacji i metody pomiarowe. W zakresie strategii popularne są szkolenia z zarządzania ruchem zgodnie z TPM (Total Productive Maintenance), w czasie których są przedstawiane: definicja i cele tego podejścia, porównanie z innymi strategiami, zasady i koszty jego wdrożenia oraz wskaźniki charakteryzujące jego skuteczność.

Pracowników tego działu zainteresuje też z pewnością temat zarządzania kosztami, obejmujący: identyfikację źródeł strat, takich jak niewykorzystane maszyny, inne zasoby i słaba jakość produkcji i ich ograniczanie, planowanie budżetu i inwestycji. Liczne kursy dotyczą także organizacji pracy w zespole utrzymania ruchu, w tym komunikacji ze współpracownikami, podziału zadań, a potem egzekwowania ich wykonania czy rozwiązywania konfliktów.

Mateusz Troczyński


Yaskawa Polska

  • Czy szkolenia są dodatkiem do sprzedaży produktów takich jak roboty przemysłowe, czy funkcjonują jako oddzielne usługi? Kto z nich korzysta w branży automatyki?

Z oferty szkoleń adresowanych do branży przemysłowej może skorzystać szerokie grono odbiorców, takich jak przedsiębiorcy, instytucje publiczne, placówki oświaty czy integratorzy systemów zrobotyzowanych. Mimo że szkolenia przemysłowe przeznaczone są dla wszystkich osób zainteresowanych zdobyciem większej wiedzy na temat automatyki przemysłowej, to jednak w przypadku sprzedaży robotów ich przeprowadzenie jest wręcz obowiązkowe.

Robot jest skomplikowaną, złożoną i zaawansowaną technologicznie maszyną i wykorzystywanie jej w niewłaściwy sposób może spowodować wiele szkód, takich jak kolizje, wypadki, szybsze zużycie sprzętu czy niewystarczającą wydajność produkcji. Podobnie jak w przypadku przygotowania do pracy z użyciem np. wózka widłowego konieczne jest niezbędne szkolenie, aby móc umiejętnie operować urządzeniem i wykorzystywać w pełni jego możliwości. Szkolenia przeprowadzamy zarówno dla naszych nowych klientów, jak i w przypadku wymiany lub powiększenia zespołu pracowników, których zadaniem jest obsługa robotów. Specjalizujemy się także w prowadzeniu oddzielnych dedykowanych kursów stworzonych z myślą o określonych branżach, inaczej bowiem przebiega szkolenie standardowe, a inaczej w przypadku np. aplikacji spawalniczych czy lakierniczych.

Jeśli chodzi o przyszłość szkoleń przemysłowych w Polsce, na pewno widzimy duży potencjał na rozbudowanie naszej oferty w tym zakresie wynikający przede wszystkim z potrzeb rynku. Nasi odbiorcy wyrażają chęć udziału w szkoleniach, ponieważ sami widzą, jak zmienia się sytuacja w branży, jak szybkie jest tempo rozwoju automatyki i jak trudno nadążyć za dynamiką zmian w tym zakresie. Dodatkowo widzą realne zyski czy oszczędności po udziale w szkoleniach. Kto nie poszerza swojej wiedzy, ten przestaje być konkurencyjny. Nie tylko pracodawcy, ale sami pracownicy chcą podnosić swoje kwalifikacje, bo dostrzegają bardzo duży potencjał w branży robotycznej.

Kursy na operatorów wózków widłowych

Przykładem szkoleń kierowanych do pracowników zakładów przemysłowych na konkretnych stanowiskach są te dla przyszłych operatorów wózków widłowych. Ich program jest narzucony przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT) – opracowując go, powinno się uwzględnić minimalne wymagania dotyczące szkoleń z obsługi urządzeń transportu bliskiego (UTB). Można się z nimi zapoznać na stronie internetowej UDT. Kursanci koniecznie odbywają też zajęcia praktyczne, na których uczą się operowania wózkiem widłowym i przeładowywania towarów z jego wykorzystaniem.

UDT nakłada wymagania na program szkoleń dla operatorów wózków widłowych, ponieważ żeby uzyskać taki status prawnie, konieczne jest zdanie egzaminu potwierdzającego umiejętności nabyte w czasie kursu. Organizatorzy takich szkoleń, wychodząc naprzeciw potrzebom kursantów, często biorą na siebie wszystkie formalności związane z ustaleniem terminu egzaminu, który należy zdać przed komisją powołaną przez dyrektora Urzędu Dozoru Technicznego. Również inne szkolenia mogą upoważniać do podejścia do egzaminu organizowanego przez uprawnioną jednostkę. Wybierając firmę szkoleniową, warto się też upewnić, że dane przedsiębiorstwo wdrożyło procedury wymagane przez normę ISO 29990 – przyjęcie tego międzynarodowego systemu zarządzania jakością na potrzeby kształcenia i szkolenia stanowi gwarancję usług na wysokim poziomie.

Szkolenia podczas pandemii

Pandemia wpłynęła na wiele dziedzin naszego życia – branża szkoleń nie była pod tym względem wyjątkiem. Początkowo z powodu koronawirusa wstrzymano szkolenia stacjonarne, tak jak inne działalności gromadzące dużą liczbę osób w jednym miejscu. Potem stopniowo zaczęto je wznawiać, ale oczywiście w reżimie sanitarnym. Zalecenia w tym zakresie opracowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym.

Poza ograniczeniami pandemia paradoksalnie może także wprowadzić nową jakość w szkoleniach. Przede wszystkim, co od razu rzuca się w oczy kiedy przegląda się strony internetowe firm szkoleniowych, spopularyzowała te w formie online. Ich zaletą jest możliwość odbycia kursu w zaciszu domowym albo w biurze, bez konieczności przemieszczania się, z czym zawsze wiąże się jakaś strata sił i czasu. Co więcej, biorąc udział w szkoleniu zdalnym, łatwiej jest o skupienie, jeśli normalnie rozprasza nas obecność innych osób, które na przykład na sali siedząc za nami, mogą wymieniać między sobą uwagi.

Chociaż cisza i spokój niewątpliwie sprzyjają przyswajaniu wiedzy, dzięki czemu platformy e-learningowe z nagranymi wcześniej kursami zyskują na popularności, organizatorzy szkoleń online starają się stwarzać uczestnikom namiastkę "prawdziwych" szkoleń, organizując wydarzenia live. W ich trakcie uczestnicy mają podgląd na salę wykładową, widząc i słysząc, co się tam dzieje, a jednocześnie śledząc na ekranie treści prezentowane przez prowadzącego. Aby kursy na żywo online w porównaniu ze stacjonarnymi nie wypadały gorzej, zapewnia się też ich użytkownikom możliwość interakcji. Dzięki temu mogą zadawać pytania i uczestniczyć w dyskusji pomiędzy prowadzącymi i innymi uczestnikami. Poza tym wykorzystuje się symulacje i techniki zdalnego dostępu pozwalające na wykonywanie ćwiczeń w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych.