Moment dokręcenia śruby - tabela, pomiary i praktyczne zastosowania

Dokręcanie śrub, choć wydaje się prostym zadaniem, wymaga rozwagi i precyzji, aby zapewnić integralność, bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji. Nieodpowiednia siła dokręcania może prowadzić do poważnych problemów, zarówno w przypadku zbyt słabego, jak i zbyt mocnego dokręcenia. Zrozumienie i właściwe stosowanie momentu dokręcenia jest kluczową umiejętnością dla inżynierów i profesjonalistów w branży mechanicznej.

Posłuchaj
00:00

Czym jest moment dokręcania śrub?

Moment dokręcania śruby to siłowe działanie, wyrażone w postaci iloczynu jednostki siły i jednostki odległości - czyli Nm - wywierane na śrubę lub nakrętkę w celu właściwego połączenia dwóch elementów. To podstawowy parametr, który decyduje o trwałości, bezpieczeństwie i skuteczności dokonanego montażu. Różne rodzaje śrub, charakteryzujące się odmiennymi gwintami, materiałami czy klasami wytrzymałościowymi, wymagają precyzyjnego określenia momentu dokręcenia, zgodnego z ich specyfikacją techniczną.

Prawidłowe dostosowanie momentu dokręcania zapobiega luzom między elementami, które mogłyby prowadzić do uszkodzeń lub awarii konstrukcji, a także zapewnia optymalne funkcjonowanie systemów mechanicznych, wpływając na ich wydajność i trwałość. Kontrola tego parametru jest fundamentalna dla zachowania integralności konstrukcji i bezpieczeństwa w różnych obszarach, od produkcji maszyn, po konstrukcję pojazdów.

Połączenia gwintowane - rodzaje, działanie i zastosowanie

Każde połączenie gwintowe wykorzystuje spiralną rampę na cylindrycznym wale, znaną jako linia śrubowa, która przekształca ruch obrotowy w ruch liniowy. Co ważniejsze, przekształca ona moment obrotowy (siłę obrotową) w siłę liniową. W przypadku gwintu zewnętrznego (męskiego) gwinty znajdują się na zewnątrz wału, natomiast gwint wewnętrzny (żeński) to gwintowany otwór cylindryczny. Współdziałanie tych gwintów umożliwia transformację ruchu obrotowego w liniowy.

Połączenia gwintowe są przede wszystkim przeznaczone do zaciskania (mocowania) dwóch lub więcej fragmentów materiału. Nie służą one do pozycjonowania elementów względem siebie, ani do zapobiegania ich ślizganiu się poprzez działanie śruby jako kołka. Skutecznie zapobieganie ślizganiu się części wynika z siły zacisku połączenia gwintowego. Połączenia te mają największą wytrzymałość na rozciąganie (ściskanie), a nie na ścinanie.

Istnieje istotna różnica między śrubą a wkrętem - do śrub używa się nakrętek, natomiast wkręty są wkręcane bezpośrednio w jeden z łączonych fragmentów materiału, który działa wówczas jako gwint wewnętrzny. Śruba przechodzi przez wszystkie mocowane elementy, a zacisk następuje między nakrętką a łbem śruby.

Skok gwintu określa liczbę zwojów gwintu na danej długości elementu łączącego w stosunku do jego nominalnej średnicy. Wyróżnia się gwint normalny, gwint grubozwojowy - większe, szeroko rozstawione zwoje gwintu, oraz gwint drobnozwojny - więcej zwojów na jednostkę długości dla tej samej średnicy.

Gwinty grubozwojowe są mocniejsze i zawierają więcej materiału, ale mają słabsze korpusy. Są idealne do gwintowania w materiale bazowym, który jest równie trwały (mocny) lub mocniejszy niż śruba. Są również lepsze w przypadku częstego instalowania i usuwania dołączanych elementów, bez uszkadzania gwintów, szczególnie w miękkich materiałach.

Gwinty drobnozwojne mają słabsze zwoje, ale mocniejsze korpusy ze względu na większą sekcję niegwintowaną, czyli rdzeń, podłoże bez nacięć tworzących zwoje gwintu. Rdzenie mają większą wytrzymałość na rozciąganie, jednak wrażliwe zwoje oznaczają, że wielokrotne skręcanie i rozkręcanie może je uszkodzić. Łatwo jest także "przekręcić" nakrętkę podczas montażu - czyli zerwać gwint.

Długość, na jakiej śruba powinna być skręcona - dla utworzenia pewnego połączenia - jest związana z jej średnicą. Zasadniczo długość skręcania powinna być co najmniej dwukrotnością średnicy nominalnej śruby lub nakrętki, np. śruba 25 mm powinna być skręcona na długości co najmniej 50 mm. Gwinty drobnozwojne rozkładają więcej obciążenia na jednostkę długości, dlatego nie muszą być tak długie.

Jak mierzy się moment dokręcania?

Istnieje kilka sposobów pomiaru momentu dokręcenia śrub, w zależności od używanego narzędzia i techniki. Pomiarów momentu obrotowego można dokonać samodzielnie, przy czym dla zachowania bezpieczeństwa i skuteczności połączeń gwintowych bardzo ważna jest dokładność prowadzenia pomiarów oraz kalibracja stosowanych narzędzi.

Do najpopularniejszych narzędzi pomiarowych należą:

  • klucz dynamometryczny - umożliwia precyzyjne ustawienie i kontrolowanie prawidłowego momentu dokręcenia śruby, a także za pomocą dźwięku, wibracji lub sygnału świetlnego informuje użytkownika o osiągnięciu momentu docelowego;
  • klucz pneumatyczny - automatycznie zatrzymuje się po osiągnięciu docelowego momentu, eliminując ryzyko nadmiernego zaciśnięcia;
  • momentomierz elektroniczny - precyzyjne urządzenie wykorzystujące do pomiaru momentu dokręcenia śruby czujniki i mikroprocesory.

Tabela momentów dokręcania – jak ją czytać?

Tabele momentów dokręcania śrub są dla inżynierów i mechaników narzędziem kluczowym - wskazują parametry niezbędne do precyzyjnego dokręcania. W tabelach tych uwzględnia się m.in. klasę wytrzymałości śruby, rodzaj zastosowanego gwintu, średnicę śruby, skok gwintu czy współczynnik tarcia. Poprawne odczytanie tych parametrów pozwala na dobór optymalnego momentu dokręcania śrub, co jest podstawą prawidłowo wykonanej pracy.

Przykładowa tabela wartości momentów dokręcania śrub oraz nakrętek z gwintem zwykłym [Nm]
Średnica Klasa wytrzymałości śruby
4,6 5,6 8,8 10,9 12,9
M4 1,02 1,37 3,3 4,8 5,6
M5 2,0 2,7 6,5 9,5 11,2
M6 3,5 4,6 11,3 16,5 19,3
M8 8,4 11,0 27,3 40,1 46,9
M10 17,0 22,0 54,0 79,0 93,0
M12 29,0 39,0 93,0 137,0 160,0
M14 46,0 62,0 148,0 218,0 255,0
M16 71,0 95,0 230,0 338,0 395,0
M18 97,0 130,0 329,0 469,0 549,0
M20 138,0 184,0 464,0 661,0 773,0
M22 186,0 250,0 634,0 904,0 1057,0
M24 235,0 315,0 798,0 1136,0 1329,0
M27 350,0 470,0 1176,0 1674,0 1959,0
M30 475,0 635,0 1597,0 2274,0 2662,0
Orientacyjne wartości momentów dokręcania dla współczynnika tarcia wynoszącego μc = 0,14

Wzory i obliczenia – jak wyliczyć moment dokręcenia?

Moment siły w ujęciu fizycznym jest iloczynem siły i odległości punktu jej przyłożenia od osi obrotu. Chociaż źródła nie podają konkretnych wzorów do wyliczania momentu dokręcenia dla różnych śrub, podkreślają, że na wymagany moment wpływają takie czynniki, jak rodzaj gwintu, materiał śruby oraz jej klasa wytrzymałościowa. W praktyce, wartości te są dostępne w specjalnie opracowanych tabelach, które uwzględniają te parametry.

Znaczenie momentu dokręcania śrub w motoryzacji

W motoryzacji moment dokręcania w połączeniach gwintowych ma znaczenie kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdów, szczególnie przy dokręcaniu kół i elementów zawieszenia. Wymiana opon jest dla mechaników czynnością standardową, która - choć może wydawać się prosta - wymaga ścisłego przestrzegania specyfikacji dokręcania, zalecanych przez producentów pojazdów. Ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do uszkodzeń, np. zniszczenia otworów w felgach lub degradacji otworów stożkowych, oraz poważnych konsekwencji w zakresie bezpieczeństwa.

Materiały a moment dokręcenia – aluminium, stal i inne

Moment dokręcenia śrub jest silnie zależny od materiałów - zarówno śrub, jak i elementów łączonych. Istnieją znaczące różnice w momentach dla śrub montowanych w różnych materiałach, np. dla aluminium czy stali. Ze względu na nowe rozwiązania w materiałowe i narzędziowe, niezbędne jest posiadanie aktualnej wiedzy i przestrzeganie najnowszych wytycznych producentów. Przykładowo, większość obręczy kół wykonana jest obecnie z aluminium zamiast stali, co wpływa na wymagany moment obrotowy. Zaleca się sukcesywne szkolenia w tym zakresie. Na wymagany moment wpływ ma również smarowanie śrub, dlatego istotne jest zapoznanie się z zaleceniami producenta smaru i materiału śruby.

Typowe błędy przy dokręcaniu śrub

Nieprawidłowo dobrany moment dokręcania śruby może prowadzić do szeregu problemów, zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Najczęstsze błędne przekonania i wynikające z nich ryzyko, to:

  • "Im mocniej dokręcisz, tym lepiej" - to fałsz. Zbyt duży moment dokręcenia może prowadzić do uszkodzeń materiałowych, odkształceń, pęknięć, a nawet trwałych uszkodzeń strukturalnych. Nadmierna siła może przekroczyć granice wytrzymałości materiału, generując ryzyko powstania trwałych uszkodzeń oraz trudności w demontażu. Może także prowadzić do zmęczenia materiału i zmniejszenia trwałości elementów.
  • "Im cięższy przewożony ładunek, tym mocniej trzeba dokręcić" - to mit. Należy po prostu stosować momenty dokręcania zalecane przez producentów.
  • "Aby uzyskać odpowiedni moment obrotowy, należy podczas dokręcania policzyć: 1, 2, 3" - to dziwny pogląd, i nieprawda. Prawidłowy moment dokręcania wymaga użycia odpowiednich narzędzi i schematu dokręcania.

Inne możliwe następstwa nieprawidłowego momentu dokręcenia to:

  • luz między elementami - zbyt mały moment dokręcenia może skutkować wypadaniem części, nieprawidłowym działaniem konstrukcji lub awariami systemów mechanicznych;
  • niewłaściwe działanie układów mechanicznych - nadmierne naprężenia spowodowane zbyt mocnym dokręceniem mogą powodować usztywnienie i opory przy poruszaniu ruchomych elementów;
  • korozja i utrata szczelności - nieodpowiednio dokręcone elementy mogą prowadzić do niewłaściwej szczelności, sprzyjając korozji lub wnikaniu niepożądanych substancji.

Przygotowanie łączonych powierzchni i smarowanie śrub

Należy także pamiętać, że istotne jest przygotowanie powierzchni. Duża część momentu obrotowego może być utracona (źle zmierzona) w wyniku tarcia. Dlatego przed dokręceniem zaleca się prawidłowe oczyszczenie wszystkich elementów z rdzy i zanieczyszczeń. Po wyczyszczeniu należy sprawdzić wszystkie podzespoły, np. koła, trzpienie i długie nakrętki. Na siłę mocowania wpływać mogą również czynniki takie, jak jakość części, konfiguracja linii pneumatycznej oraz konserwacja lub kalibracja narzędzi.

W przypadku zauważenia odkształceń lub rozciągnięcia trzpienia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że moment dokręcenia przekracza specyfikacje producenta, co wymaga natychmiastowej wymiany trzpienia i skontrolowania procesów dokręcania.

Do smarowania śrub zaleca się stosowanie środków smarnych, które są kompatybilne z danym materiałem i zapewniają ochronę przed korozją. Wybór konkretnego rodzaju smaru powinien być podyktowany specyfiką zastosowania. Zgodność smaru z materiałem śruby pozwoli uniknąć reakcji chemicznych, które mogłyby prowadzić do korozji lub uszkodzeń. Zawsze warto zapoznać się z zaleceniami producenta oraz specyfiką środowiska pracy. Odpowiednio dobrany smar zapewni ochronę przed korozją, ułatwi odkręcanie i przedłuży trwałość np. śrub nierdzewnych.

Podsumowanie

Moment dokręcenia śruby jest niezwykle istotnym aspektem w konstrukcjach mechanicznych, bezpośrednio wpływającym na ich bezpieczeństwo, trwałość i wydajność. Precyzyjne kontrolowanie tego parametru to nie tylko kwestia techniczna, ale też fundamentalny czynnik zapewniający niezawodność systemów w różnych gałęziach przemysłu. Zrozumienie roli połączeń gwintowanych, wykorzystywanych w ich przypadku metod pomiarowych, wpływu materiałów, a także unikanie typowych błędów oraz stosowanie prawidłowych technik dokręcania - w tym kluczy dynamometrycznych - jest kluczowe dla zapewnienia solidności i trwałości konstrukcji.

Zobacz więcej w kategorii: Technika
Przemysł 4.0
Niewidoczna innowacja: cyfrowe znaki wodne w automatyce przemysłowej
PLC, HMI, Oprogramowanie
Dyski U.2 i U.3 - przemysłowa odpowiedź na ograniczenia SATA, SCSI i M.2
Przemysł 4.0
Technologia CNC - od podstaw, do zastosowań
Obudowy, złącza, komponenty
Czujnik Halla - co to jest, jak działa i gdzie się go stosuje?
Roboty
Egzoszkielety w przemyśle i nie tylko
Obudowy, złącza, komponenty
Złącza do pracy w trudnych warunkach
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Prezentacje firmowe
Szafa wydawcza JotKEl
Prezentacje firmowe
Efektywne chłodzenie szaf przemysłowych dla centrów danych
Gospodarka
Vertiv przejmuje firmę Great Lakes

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów