Przyszłość polskiego rynku opakowań
| Gospodarka ArtykułyStan rodzimego rynku opakowań był jednym z tematów konferencji tematycznych Taropak w Poznaniu. Przedstawione prognozy zakładają w ujęciu rocznym 8-9 procentowy wzrost wartości tego segmentu. Głównym jego motorem napędowym ma być stale rosnący eksport wytwarzanych w Polsce opakowań, a dominującym kierunkiem Chiny, które coraz intensywniej importują produkty spożywcze, a w szczególności napoje.
Na rynek opakowań duży wpływ ma również krajowy popyt wewnętrzny. Według specjalistów 1% wzrostu PKB przekłada się na 2% wzrost na rynku opakowań. Analitycy obecni na Taropaku szacowali także, że w kolejnych latach wzrosną ceny opakowań (2-5% w ciągu najbliższych 5 lat). Ponadto produkcja opakowań ma być bardziej proekologiczna, a one same łatwiejsze do utylizacji oraz wielokrotnego użytku. Popularniejsze mają się stać opakowania materiało- i energooszczędne. Firmy wytwarzające opakowania dla przemysłu spożywczego, chemicznego i farmaceutycznego będą musiały w szczególności wziąć pod uwagę wzrost wymagań, jeżeli chodzi o ich bezpieczeństwo.
Prognozuje się, że w produkcji opakowań wzrośnie przede wszystkim udział papieru, tektury, tworzyw sztucznych oraz szkła. Słabnącym zainteresowaniem cieszyć się będą produkty wykonane z metalu. Jeśli powyższe prognozy się sprawdzą, to za 4 lata statystyczny Polak zużywać będzie rocznie opakowań o wartości około 200 euro. Dziś jest to zaledwie nieco ponad 100 euro – o wiele mniej niż w innych krajach UE.
Tabela 1. Procentowy udział materiałów wykorzystywanych do produkcji opakowań w Polsce (źródło: plastech.pl ) | ||
Dane na rok 2008 | Dane szacunkowe na rok 2012 | |
Tworzywa sztuczne | 39% | 40% |
Papier i tektura | 26,5% | 29% |
Metal | 23,5% | 20% |
Szkło | 9% | 11% |
Inne (drewno, tekstylia...) | 2% | < 1% |