Rynek robotyki przemysłowej. Podsumowanie 2010 i prognozy na przyszłość
| Gospodarka ArtykułyWedług IFR (International Federation of Robotics) w 2010 roku na całym świecie sprzedano ponad 118 tys. sztuk robotów przemysłowych, prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. W rezultacie wartość tego rynku podwoiła się do 5,7 mld dol., a uwzględniając oprogramowanie i komponenty peryferyjne do około 17,5 mld dol.. Głównymi odbiorcami robotów tego typu były branże samochodowa i elektroniczna.
Największy wzrost odnotowano w Azji, gdzie w minionym roku sprzedano około 70 tys. robotów, o 132% więcej niż w 2009. W Amerykach z kolei w 2010 nabywców znalazło około 17,1 tys. robotów, o 90% więcej niż rok wcześniej i prawie tyle, ile w 2008 roku. Najwięcej robotów w tym regionie sprzedano w USA (14,38 tys., o 111% więcej niż w 2009). Więcej robotów niż w 2009 (o 50%) sprzedano też w Europie. Mimo to liczba 30,6 tys. okazała się o 13% mniejsza niż wynik zanotowany w tym regionie w latach 2007 - 2008. Najwięcej robotów - 14 tys. sprzedano w Europie w Niemczech (o 65% więcej niż w 2009).
IFR podsumowało również stopień automatyzacji przemysłu produkcyjnego. W 2010 roku na całym świecie na 10 tys. pracowników przypadało zaledwie około 50 robotów. Najwięcej, bo od 250 do 300 sztuk na analogiczną liczbę personelu pracowało ich w Japonii, Korei Południowej oraz Niemczech. Najmniej, bo nawet poniżej 20 robotów na 10 tys. pracowników działało natomiast w Chinach, Indiach, Rosji i Brazylii.
Według IFR w 2011 roku globalna sprzedaż robotów przemysłowych w porównaniu do wyniku z 2010 wzrośnie o ponad 18%, do 140 tys. sztuk. O ile nie nastąpi recesja w światowej gospodarce na kolejne lata prognozowany jest średni roczny wzrost rzędu 6%, aż do osiągnięcia sprzedaży w liczbie 167 tys. robotów w 2014. Głównymi ich odbiorcami będą wciąż przemysł samochodowy i elektroniczny, ale też energetyka odnawialna.
Przynajmniej do 2014 roku najwięcej robotów przemysłowych będzie sprzedawanych w Chinach. Popyt na nie szybko będzie też rosnąć w Japonii, chociaż jednocześnie producenci z tego kraju będą dążyć do geograficznej dywersyfikacji swojej działalności. Dzięki ich inwestycjom oczekiwać można wzrostu automatyzacji produkcji także w zakładach w innych krajach w Azji, w Europie oraz Ameryce Północnej.