- Bezzałogowy statek powietrzny służy do pomiarów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych. Mówiąc prościej, umożliwia nam wykonywanie serii zdjęć lotniczych, które po przetworzeniu pozwolą na wygenerowanie ortofotomapy, czyli elektronicznej mapy przedstawiającej obraz terenu w rzucie ortogonalnym. Dzięki zdjęciom będziemy również mogli wykonać numeryczny model, który przybliży nam prawdziwe wysokości na danym obszarze - wyjaśnia Tomasz Niedzielski.
Bezzałogowy samolot badawczy napędzany jest silnikiem elektrycznym i może się w powietrzu utrzymywać przez około 30 minut. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 80 cm. Latający automat wyposażony jest m.in. w elektroniczne systemy oparte na nawigacji satelitarnej, które umożliwiają monitoring parametrów lotu i ich ewentualna zmianę w trakcie trwania badań. Loty drona będą regularnie powtarzane, a najbliższe odbędą się 18 grudnia 2012 r. w Kotlinie Kłodzkiej.
źródło: Uniwersytet Wrocławski, www.naukawpolsce.pap.pl