Według Frost & Sullivan europejski rynek micro-CHP potrzebuje rządowego wsparcia

| Gospodarka

Ponad 5 milionów sprzedawanych rocznie konwencjonalnych kotłów grzewczych można by było zastąpić mikroukładami kogeneracyjnymi (micro-combined heat and power - micro-CHP). Jednak brak spójnej polityki i przepisów, niestabilne wsparcie rządu, a także brak inicjatyw na rzecz edukacji konsumentów w zakresie korzyści płynących z tej technologii, stanowią poważne zagrożenie dla dalszego rozwoju europejskiego rynku micro-CHP.

Według Frost & Sullivan europejski rynek micro-CHP potrzebuje rządowego wsparcia

Według najnowszej analizy firmy Frost & Sullivan, zatytułowanej "Szanse rozwoju europejskiego rynku micro-CHP", największe postępy w promowaniu tej technologii zrobiły Niemcy. Oprócz wznowienia programu dotacji CHP, niemiecki rząd ogłosił, że przeznaczy sumę 20 mln euro na mikro- i miniukłady CHP. Pozytywne zmiany w zasadach promowania technologii micro-CHP zaobserwowano także w Wielkiej Brytanii. Z kolei Dania, Włochy, Francja, Polska i Czechy to mniejsze rynki wschodzące, zaś trudny okres czeka sektor w Holandii i Belgii.

- Obecnie oferowane i prezentowane korzyści ze stosowania tej technologii są niewystarczające, jeśli chodzi o pobudzenie masowej komercjalizacji rynku micro-CHP. Decydenci muszą zdać sobie sprawę z korzyści płynących z wykorzystania tej technologii na szerszą skalę, zarówno na poziomie UE, jak i na poziomie regionalnym - stwierdzają analitycy Frost & Sullivan.

Największą przeszkodą na drodze rozwoju europejskiego rynku micro-CHP jest brak stałego wsparcia rządowego. - W zależności od wysokości dostępnych dotacji, nastąpi albo rozwój rynku, albo jego koniec. W tym kontekście problem hamujący rozwój tej branży tkwi bardziej w samych przepisach niż w kwestiach technicznych - wyjaśniają analitycy Frost & Sullivan. - Lepsze przepisy i bardziej zdecydowane działania wspierające rynek mikroukładów CHP to główny warunek wzrostu tego sektora. Bez odpowiedniego wsparcia finansowego trudno mówić o konkretnym poziomie sprzedaży.

źródło: Frost & Sullivan