Eurocopter przedłużył umowę z Politechniką Łódzką

Politechnika Łódzka ma już kilkuletnią historię współpracy z firmą Eurocopter - pierwsze porozumienie podpisano w 2008 r. Obecna umowa przedłuża współpracę o kolejnych pięć lat. Zakres wspólnych działań obejmuje badania nad aerodynamiką, których wyniki będą wykorzystywane w produkcji helikopterów. Naukowcy z PŁ opracowali rozwiązania m.in. dla hybrydowego śmigłowca X3, który niedawno ustanowił nieoficjalny rekord prędkości w locie poziomym wśród śmigłowców - 472 km/h.

Posłuchaj
00:00

Umowę podpisali: rektor PŁ prof. Stanisław Bielecki, dyrektor Instytutu Maszyn Przepływowych prof. Krzysztof Jóźwik oraz Jean-Brice Dumont - dyrektor ds. technicznych w firmie Eurocopter i Jean-Jacques Ferrier - dyrektor ds. innowacji.

W zakresie aerodynamiki osiągnięcia Instytutu Maszyn Przepływowych PŁ są znane w całej Europie. - Współpraca w tej chwili jest bardzo ścisła. Myślę, że atrakcyjna dla obu stron. Zarówno Eurocopter korzysta z tego, co my potrafimy i co dla nich robimy, jak i daje możliwość rozwoju dla naszych pracowników, którzy pracują naukowo, dla przemysłu oraz pracują nad rzeczami, które są absolutną nowością - powiedział prof. Krzysztof Jóźwik. Obie strony przyznały, że obszar współpracy objęty jest klauzulami poufności i tajemnicy.

Zdaniem rektora Politechniki Łódzkiej prof. Stanisława Bieleckiego, podpisana umowa to coraz częstszy przykład zacieśniania kontaktów pomiędzy uczelnią a firmami. W kwietniu firmy Eurocopter i Turbomeca zapowiedziały zawarcie umowy o współpracy przemysłowej z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 w Łodzi. Zapowiedziano uruchomienie dwóch linii montażowych w ramach przetargu na dostawę 70 nowych wielozadaniowych śmigłowców dla wojska.

Przedstawiciele Politechniki Łódzkiej zapewniają, że współpraca uczelni z firmą Eurocopter będzie kontynuowana niezależnie od wyników tego przetargu. Zdaniem prof. Jóźwika pojawienie się tej firmy w Łodzi byłoby ogromnym wydarzeniem. Według niego, wówczas współpraca z uczelnią będzie jeszcze intensywniejsza.

Francusko-niemiecko-hiszpańska Grupa Eurocopter powstała w 1992 r. Zatrudnia około 22 tys. pracowników. Obecnie w służbie znajduje się ponad 11,7 tys. śmigłowców Eurocopter, które latają w 148 krajach.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

Powiązane treści
Wyższe uczelnie rozwijają współpracę z branżą automatyki przemysłowej
Rozbudowa wydziału EiTI Politechniki Warszawskiej
Eurocopter uruchomi w Łodzi produkcję śmigłowców
SEW-Eurodrive partnerem Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Robotyka humanoidalna pod presją: AI napędza inwestycje szybciej niż realne wdrożenia
PLC, HMI, Oprogramowanie
Dassault Systèmes oferuje SOLIDWORKS 2026
Silniki i napędy
BIBUS MENOS na obchodach 20-lecia SECOH w Chinach: partnerstwo oparte na innowacjach i jakości
Przemysł 4.0
ABB otwiera nowe biuro w Poznaniu. Firma chce wesprzeć transformację energetyczną i automatyzację w regionie
Przemysł 4.0
Technologie submilimetrowe dla najbardziej wymagających sektorów przemysłu
Roboty
Teradyne Robotics otwiera nowe centrum operacyjne w USA - produkcja cobotów od 2026 roku

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów