Sprzedaż silników klasy IE3 wyprzedzi w 2018 r. sprzedaż IE1

| Gospodarka Artykuły

Według nowej prognozy IHS globalna sprzedaż silników elektrycznych klasy IE3 - czyli wysokiej wydajności - niemal podwoi się do ponad 8 mld dolarów w roku 2018. Zdaniem analityków, na wielu rynkach silników niskonapięciowych (LV), coraz bardziej ukierunkowanych na silniki klas IE2 i IE3, spadek sprzedaży silników niskiej efektywności IE1 zaczął się już "na poważnie".

Sprzedaż silników klasy IE3 wyprzedzi w 2018 r. sprzedaż IE1

Pod względem przychodów w 2017 roku rynek silników IE3 może osiągnąć prawie taki sam rozmiar jak silników IE1, przy przeciwnie ukierunkowanych rynkowych tendencjach. W czasie gdy w 2017 r. przychody z silników IE3 będą wyprzedzać te osiągane dla silników IE1, urządzeń klasy IE1 będzie się sprzedawało nadal dwa razy więcej niż silników IE3.

Obecnie silniki IE1 są nadal największą na świecie klasą silników LV zarówno pod względem przychodów, jak i sprzedaży ilościowej. Większość rynku tych urządzeń koncentruje się w regionie Azji i Pacyfiku, Federacji Rosyjskiej i Wspólnoty Niepodległych Państw, oraz na mniejszych rynkach, gdzie nie istnieją regulacje w zakresie efektywności energetycznej. Większość innych regionów zmniejsza zapotrzebowanie na urządzenia klasy IE1. Proces ten w 2002 r. rozpoczęły Stany Zjednoczone.

Przychody na światowym rynku silników klasy IE1 i IE3, źródło IHS

Przychody na światowym rynku silników klasy IE1 i IE3, źródło IHS

Migracja danego regionu do kolejnej wyższej klasy efektywności silnika LV trwa zwykle około sześć od oficjalnej daty jej rozpoczęcia, ze szczytem tych działań przypadającym na rok trzeci lub czwarty. Tak wygląda to na rynkach urządzeń IE3 w USA i Kanadzie, gdzie aktualnie wycofywane są silniki IE1 i IE2, a także w Unii Europejskiej, Japonii i Chinach, gdzie za moment rozpoczęcia transformacji przyjmuje się odpowiednio rok 2015, koniec roku 2016 oraz rok 2017.

- Przychody w zakresie IE3 od 2010 roku wzrosły trzycyfrowo. Porównując w ostatnim czasie sprzedaż silników klasy IE1 i IE3 oczywiste jest, że zobaczy się efekt zwiększenia dochodów związany z przepisami dotyczącymi efektywności energetycznej, które działają niezależnie od zapotrzebowania tego rynku - powiedział analityk IHS, Mark Meza.

IHS przewiduje, że wysoki wzrost przychodów na rynku IE3 zacznie słabnąć w Ameryce Północnej, gdy tylko rozpocznie się w tym zakresie przyspieszenie w strefie euro, Japonii i Chinach, jeśli nie wystąpią znaczące spadki koniunktury.

źródło: Drives & Controls

Zobacz również