Targi branżowe a promocja rozwiązań

Kiedyś targi były praktycznie jedyną okazją, aby w jednym miejscu zobaczyć nowości wprowadzane do oferty przez dostawców automatyki. Dzisiaj, gdy nowych produktów pojawia się znacznie więcej, a ilość związanych z nimi informacji wydaje się być nieskończona, wystawy są okazją, aby... w jednym miejscu i optymalnie niedługim czasie zapoznać się z nowościami. Prawdopodobnie obecnie to nie brak dostępu do informacji, ale czasu na ich samodzielne przeglądanie jest - oprócz oczywistych powodów towarzyskich - jedną z głównych przyczyn wyjazdów na targi.

Posłuchaj
00:00

Wystawcy coraz częściej jednak przyznają, że mają problem z doborem prezentowanej na imprezach oferty. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że premiery zazwyczaj odbywają się za naszą zachodnią granicą. Dla części z firm formuła targowa staje się po prostu za wąska, a rodzime wystawy zbyt małe, aby mogły one pokazać swój pełen potencjał.

Mamy ostatni dzień kolejnych targów w Hanowerze i jednocześnie jesteśmy świeżo po rodzimym Automaticonie. Te dwie kluczowe dla naszej branży imprezy różni skala - w przypadku Hannover Messe, na którym w tym roku prezentuje się blisko 90 rodzimych firm, stoiska czołowych koncernów są niewiele mniejsze niż hale w Centrum Expo XXI. Tak jest choćby w przypadku ABB, Rittala, WAGO czy Siemensa, które na targach prezentują ofertę znacznie wykraczającą poza same produkty. Nieraz są to części całych linii technologicznych, nieraz koncepcje fabryk i rozwiązań - na tyle rozbudowane, że w tej skali można je pokazać tylko raz do roku i robi się to właśnie w Hanowerze.

Podczas Automaticonu zadałem przedstawicielowi jednej z wymienionych firm pytanie: jak pokazujecie na targach rozwiązania? Siemens, bo to o niego chodzi, to główny propagator idei Przemysłu 4.0 i jednocześnie przedsiębiorstwo, które rozwija oprogramowanie do zarządzania cyklem życia produktów oraz produkcją. Łącznikiem obydwu obszarów jest idea cyfrowego przedsiębiorstwa, a więc takiego, które dzięki integracji systemów projektowych, produkcyjnych i zarządzania zapewnia zupełnie nowy poziom wydajności wytwarzania i konkurencyjności na rynku. Takiej koncepcji na rodzimych targach siłą rzeczy przedstawić nie można, aczkolwiek problem ten nie dotyczy tylko jednej firmy i tylko Automaticonu.

Z drugiej strony wystawy to dla producentów automatyki jeden z kanałów dotarcia do odbiorców profesjonalnych, a na targi wiele osób przychodzi nie tylko zobaczyć i dotknąć urządzeń, ale też "rozpoznać" własne projekty wraz z przedstawicielami dostawców. Części z firm taka formuła jednak nie wystarcza, gdyż automatyka już dawno wykroczyła poza poziom migających listew z modułami I/O, kręcących się na stoiskach osi serwosilników, a tym bardziej ułożonych na stercie katalogów z ofertą. Bycie w grupie czołowych dostawców oznacza dzisiaj konieczność posiadania oferty obejmującej zarówno urządzenia, oprogramowanie, jak też zaawansowane know-how i kompleksowe rozwiązania informatyczne. Ta lista regularnie się wydłuża, a firmy mają coraz większy problem z rozjazdem pomiędzy tym, co chciałyby, a co rzeczywiście mogą na targach pokazać.

Sądzę, że omawiany rozdźwięk będzie tym większy, im głębiej będziemy wchodzili w tematy cyfrowych fabryk, integracji automatyki oraz informatyki czy usług doradczych. Stąd też przedsiębiorstwa branżowe coraz częściej dokonują solidnej reewaluacji swoich działań marketingowych i promocyjnych, stawiając czy to na spotkania z klientami na własnych szkoleniach, udział w konferencjach, czy po prostu bezpośrednią współpracę z kluczowymi odbiorcami, dla których pełnią rolę dostawcy kompleksowego. Jak na razie uniwersalnego rozwiązania tu nie ma i ze względu na ciągły rozwój rynku oraz technologii automatyzacji nie spodziewałbym się, że kiedykolwiek powstanie.

Zbigniew Piątek

Powiązane treści
Dzisiaj ruszają targi Hannover Messe
Tegoroczne targi Expopower przyniosą nowe spojrzenie na przyszłość energetyki
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Sztuczna inteligencja w uzbrojeniu - zalety i wady
Bezpieczeństwo
ABB z najwyższym poziomem certyfikacji TÜV Rheinland w zarządzaniu bezpieczeństwem funkcjonalnym
Zasilanie, aparatura nn
Honeywell i LS ELECTRIC łączą siły: inteligentne zarządzanie energią w centrach danych i systemach BESS
Roboty
Humanoid i Schaeffler zakończyli wspólny projekt z humanoidalnym robotem testowanym w warunkach produkcyjnych
Przemysł 4.0
PepsiCo Polska rozwija automatyzację logistyki – nowy inteligentny magazyn z technologią Mecalux w Grodzisku Mazowieckim
Przemysł 4.0
W listopadzie ruszają zapisy na dotacje na cyfryzację

MES Plex od Rockwell Automation - dane, które napędzają produkcję

Dane to dziś jeden z najcenniejszych zasobów, również, a może przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Współczesny przemysł bazuje na automatyzacji, co wymaga stałego dostępu do ogromnych ilości danych cyfrowych. Ich analiza pozwala optymalizować produkcję pod kątem kosztów, jakości i efektywności, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów