Kto kupi Autosan?
| Gospodarka ArtykułyTrzy podmioty złożyły oferty kupna upadającego Autosanu. Wymagają one jeszcze uszczegółowienia. O wyborze oferty syndyk Autosanu Ludwik Noworolski zadecyduje pod koniec tego tygodnia. Syndyk nie zdradza nazw oferentów, jednak wiadomo, że jednym z nich jest konsorcjum firm Huta Stalowa Wola i PIT-Radwar, które należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz prywatnej spółki SKB Drive Tech. Liderem konsorcjum jest HSW i ma 34% udziałów, pozostałe spółki mają po 33%. Oferta konsorcjum zawiera zamówienia na produkcję autobusów dla komunikacji miejskiej w I kwartale 2016 r. i zakłada przejęcie pracowników na dotychczasowych zasadach.
Dwa i pół roku temu Huta Stalowa Wola przejęła zakłady Jelcza, które były w sytuacji podobnej jak Autosan. Obecnie Jelcz zatrudnia dwa razy więcej osób niż w chwili przejęcia i produkuje sprzęt na rzecz polskiej armii, m.in. samochody ciężarowe. W przypadku Autosana oprócz produkowania autobusów utrzymana zostałaby także produkcja na rynek zbrojeniowy i kolejowy.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce, której początki sięgają 1832 r. W stanie upadłości znajduje się od października 2013 r. Firma pięciokrotnie była przedmiotem sprzedaży w formie przetargu. Ostatnia cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po pięciu nierozstrzygniętych przetargach sędzia nadzorujący upadłość wydał zgodę na sprzedaż zakładu z wolnej ręki.
Obecnie Autosan zatrudnia około 360 osób i nadal produkuje autobusy, części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W 2015 r. uzyskał homologację na produkcję miejskich autobusów Sancity z silnikami spełniającymi najostrzejszą normę emisji spalin Euro 6. Autosan jest w stanie wyprodukować około 300 takich pojazdów w ciągu roku.
źródło: WNP