Bosch zrealizował projekt napędu mostu zwodzonego

| Gospodarka

Wśród wielu projektów z dziedziny inżynierii lądowej i wodnej zrealizowanych przez firmę Bosch Rexroth Polska znalazł się unikatowy napęd mostu zwodzonego w Kłajpedzie na rzece Dané na Litwie. Założenia techniczne do projektu napędu mostu zostały opracowane przez firmę "Kelprojektas" z Kowna, będącą głównym projektantem całego obiektu. W założeniach przyjęto wykonanie nowej konstrukcji mostu i zastąpienie starego układu hydraulicznego napędu, pochodzącego z początku lat 70-tych, całkowicie nowym rozwiązaniem.

Bosch zrealizował projekt napędu mostu zwodzonego

Początkowo kontrakt dotyczył wykonania dokumentacji napędu. Następnie, z początkiem 2014 roku, firma Bosch Rexroth przystąpiła do wykonania kompletnego hydraulicznego układu napędu, dostarczając zespoły i elementy oraz wykonując ich montaż na obiekcie. Ze względów ekologicznych uzgodniono, że w układzie hydraulicznym zostanie zastosowany olej biodegradowalny spełniający wymagania normy ISO 15380. W związku z tym konieczne było zastosowanie uszczelnień z kauczuku fluorowego (oznaczenie kauczuku FPM (DIN/ISO) lub FKM (ASTM)).

Zespół napędowy składa się z zasilacza hydraulicznego z podwójnym zespołem pompowym, trzech głównych cylindrów podnoszenia mostu i cylindra blokady mostu oraz instalacji rurociągów.
Podstawowe parametry techniczne mostu:

  • typ mostu - drogowy, jednoskrzydłowy;
  • szerokość przęsła - 23,9 m;
  • szerokość rzeki między przyczółkami - 22,4 m;
  • kąt otwarcia przęsła - 70°;
  • czasy operowania mostem:
    - podnoszenie (napęd główny): 2 min,
    - opuszczanie (napęd główny): 2 min,
    - podnoszenie (zasilanie awaryjne): 33 min,
    - opuszczanie (zasilanie awaryjne) 33 min,
    - temperatura otoczenia dla pracy mostu: >0°C.

źródło: Bosch Rexroth

Zobacz również