Ford może zamknąć dwie rosyjskie fabryki

| Gospodarka Aktualności

Jak twierdzą źródła branżowe agencji Reuters, w ramach globalnego planu restrukturyzacji działań w nierentownych regionach Ford rozważa zamknięcie dwóch fabryk w Rosji. Jeśli plany likwidacji zostaną zrealizowane, Ford będzie prawdopodobnie produkował w Rosji tylko lekkie samochody dostawcze. Obecne zdolności produkcyjne rosyjskich fabryk Forda sięgają 360 tys. pojazdów rocznie. Według źródeł, zamknięta może być fabryka w obwodzie leningradzkim oraz jedna z fabryk w Tatarstanie. Ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta.

Ford może zamknąć dwie rosyjskie fabryki

Po stratach poniesionych w czwartym kwartale we wszystkich regionach poza Ameryką Północną, amerykański producent dokonuje cięć w Europie, likwiduje linie produkcyjne w Ameryce Południowej oraz zwalnia tysiące pracowników w Chinach.

Według niepotwierdzonych informacji w Rosji nie będą już produkowane osobowe modele Focus i Mondeo, pochodzące z zakładu leningradzkiego, oraz EcoSport i Fiesta wytwarzane w centralnym Tatarstanie. Przerwana może zostać również produkcja modeli Kuga i Explorer.

Działalność Forda w Rosji prowadzona jest poprzez joint venture z rosyjskim producentem samochodów Sollers. Rzeczniczka Forda w Rosji powiedziała, że dyskusje nad reorganizacją rosyjskiego biznesu prowadzone sa w ramach nowej, globalnej strategii Forda. Ostateczna decyzja ma być podjęta w drugim kwartale bieżącego roku. Rzeczniczka nie komentuje doniesień na temat zamykania fabryk.

Ford ponosi straty ze swojej działalności w Rosji. Jego udział w rynku rosyjskim spadł do 3% z 3,8% w 2013 roku. Najważniejsi konkurenci - AvtoVAZ, Volkswagen, Kia, Hyundai i Toyota - odnotowują wzrosty rynkowych udziałów, a wzrosty ich sprzedaży przewyższają całkowity wzrost motoryzacyjnego rynku w Rosji. Zarówno Ford, jak i Sollers odmawiają komentarzy na temat kondycji finansowej wspólnego przedsięwzięcia.

Ford był pierwszym międzynarodowym producentem, który uruchomił montaż samochodów w Rosji, otwierając w 2002 roku zakład w Sankt Petersburgu. W 2011 r. założył spółkę joint venture z firmą Sollers. Obaj założyciele mają po 50% udziałów, ale od momentu wykupu akcji uprzywilejowanych Ford kontroluje działalność. Sollers ma teraz "efektywny" udział w wysokości zaledwie 0,33%.

źródło: Reuters