W styczniu samochody elektryczne zdobyły 44% udziału w rynku norweskim
| Gospodarka Silniki i napędyZ danych przygotowanych przez organizacje Norwegian Road Federation samochody elektryczne w Norwegii stanowiły w styczniu 44,3% sprzedawanych nowych pojazdów z trendem wzrostu udziału w rynku. Jednak ich udział nie sięgnął prognozowanego na 2020 rok przez branżę przedziału 50-60%. W styczniu roku ubiegłego samochody elektryczne odpowiadały za 37,8% sprzedanych zeroemisyjnych pojazdów w kraju. W kolejnych miesiącach ich udział wzrósł do 42,4%.
Dążąc do wycofania ze sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do połowy obecnej dekady, w Norwegii zwolniono pojazdy elektryczne z podatków nakładanych na te z napędem konwencjonalnym. W wyniku prowadzonej polityki Norwegia ma najwyższy na świecie wskaźnik wykorzystania pojazdów elektrycznych, co czyni ją szczególnym regionem do testowania nowych rozwiązań, gdzie producenci starają się promować nowe modele pojazdów.
W styczniu w pełni elektryczny SUV e-tron niemieckiej marki Audi, po raz drugi w ciągu czterech miesięcy był najlepiej sprzedającym się modelem w Norwegii, osiągając udział w rynku na poziomie 9,4%. Audi dostarczył na rynek 902 elektryczne samochody typu SUV, wyprzedzając model Zoe marki Renault sprzedany w 533 sztukach i Golfa firmy Volkswagen, który osiągnął sprzedaż na poziomie 511 sztuk. Model 3 Tesli był w 2019 roku zdecydowanie najpopularniejszym samochodem w Norwegii, gdzie przez cały rok sprzedano około 15,7 tys. takich pojazdów, a ich udział w rynku wyniósł 11%. W obliczu rosnącej konkurencji takich firm, jak Volkswagen, Ford, Audi, Volvo i Daimler, kalifornijska firma ogłosiła w zeszłym tygodniu, że rozpocznie pierwsze dostawy Modelu Y - użytkowego crossovera.
źródło: Reuters