Solaris wybuduje stację testową dla pojazdów elektrycznych

| Gospodarka Aktualności

Solaris na terenie fabryki w Bolechowie wybuduje stację testową dla pojazdów elektrycznych. Obiekt będzie funkcjonował pod nazwą Charging Park. Możliwość testowania rozmaitych rozwiązań pozwoli Solarisowi precyzyjnie odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie operatorów europejskich na autobusy elektryczne. Charging Park zostanie oddany do użytku w pierwszej połowie 2022 r.

Solaris wybuduje stację testową dla pojazdów elektrycznych

Cały Charging Park obejmie powierzchnię 5 tys. m². W jego zadaszonej części znajdą się 4 stanowiska dla pojazdów, główna ładowarka oraz pomieszczenie techniczne. Na dachu konstrukcji zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczna, dzięki której możliwe będzie lokalne wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Tuż obok zlokalizowane zostaną stanowiska wyposażone w ładowarki typu plug-in.

Na terenie obiektu zainstalowane będą systemy ładowania od trzech różnych dostawców. Pozwoli to na testowanie różnorodnych sposobów uzupełniania energii w bateriach i dzięki temu przygotowanie oferty odpowiadającej na rozmaite potrzeby rynku.

Pierwsze obejmie ładowarkę z ośmioma punktami o mocy od 150 kW do 600 kW, którą można równocześnie ładować trzy pojazdy. System jest kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi na rynku konektorami, oferując możliwość podłączenia zarówno autobusu, jak i trolejbusu. Wspiera też funkcjonalność V2G, czyli dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Solaris Charging Park będzie pierwszym w Polsce takim obiektem oferującym dwukierunkowy przesył energii i jednym z pierwszych tak nowoczesnych w całej Europie. Zastosowanie technologii Vehicle-to-Grid (V2G) to zupełna nowość, dzięki której możliwe będzie rozładowywanie autobusów w celach testowych oraz wykorzystywanie pojazdów jako mobilnych magazynów energii.

Na stacji zainstalowana zostanie również ładowarka czterowyjściowa o łącznej mocy 300 kW. Będzie posiadać dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony i pantograf odwrócony. Ponadto, funkcjonować będą też dwie niezależne ładowarki plug-in o mocy 150 kW każda z funkcją V2G. Centralny system zarządzania pozwoli monitorować i zdalnie sterować pracą całej stacji.

źródło: Solaris