Honda ma demonstracyjną linię do produkcji akumulatorów all-solid-state

| Gospodarka Zasilanie, aparatura nn

Firma Honda Motor uruchomiła demonstracyjną linię pozwalającą na wytwarzanie akumulatorów ze stałym elektrolitem, która będzie dalej rozwijana w kierunku produkcji masowej. Linia została zbudowana na terenie obiektu Honda R&D Co. Ltd. zlokalizowanego w Sakura City, w japońskiej prefekturze Tochigi.

Honda - linia do produkcji akumulatorów all-solid-state

W trakcie weryfikacji technicznej, prowadzącej do rozpoczęcia na tej linii produkcji masowej, Honda określi podstawowe specyfikacje ogniw, mając na celu montaż swoich baterii all-solid-state w zelektryfikowanych modelach samochodów, które na rynek zostaną wprowadzone w drugiej połowie bieżącej dekady.

Nowa linia ma całkowitą powierzchnię około 27400 m² (295 tys. stóp kwadratowych) i jest wyposażona w urządzenia oraz sprzęt, który pozwala na kontrolę każdego procesu produkcyjnego, w tym ważenie i mieszanie materiałów elektrodowych, powlekanie i prasowanie walcowe zespołu elektrod oraz formowanie ogniw i montaż modułów. Jej budowa została ukończona wiosną tego roku, a prawie cały kluczowy sprzęt niezbędny do weryfikacji został już zainstalowany. Honda planuje rozpocząć produkcję baterii w styczniu 2025 r.

Wytwarzanie baterii all-solid-state będzie oparte o konwencjonalny proces produkcji ogniw litowo-jonowych, ale zmodyfikowany tak, by był unikatowy tylko dla akumulatorów z elektrolitem stałym. Ma to pozwolić na m.in. znaczne skrócenie czasu ich produkcji. Zaawansowana kontrola procesów zapewni bezpieczeństwo pracy i wydajność baterii. Honda pracuje również nad obniżeniem kosztów pośrednich - przykładowo zużycia energii.

Zdaniem prezesa Hondy, Keiji Otsu, akumulatory typu all-solid-state zmienią zasady gry w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych, a rozwój tych akumulatorów będzie siłą napędową transformacji Hondy. Firma będzie rozszerzać ich zastosowanie na różne produkty związane z mobilnością - nie tylko samochody, ale także motocykle i samoloty. Dzięki efektowi skali Honda zamierza sukcesywnie obniżać ceny baterii.

Honda postawiła sobie cel, aby do roku 2040 pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami i ogniwami paliwowymi stanowiły 100% światowej sprzedaży jej nowych pojazdów, a do roku 2050 r. wszystkie produkty i działania korporacyjne firmy osiągnęły neutralność węglową. Baterie typu all-solid-state, ze względu na wysoką gęstość energii i doskonałą odporność na ciepło, mają rozwiązać problemy utrudniające popularyzację pojazdów elektrycznych, takie jak zasięg, cena i czas ładowania.

Uruchomiona przez Hondę linia demonstracyjna do produkcji akumulatorów all-solid-state jest częściowo finansowana ze środków Green Innovation Fund japońskiej organizacji NEDO - New Energy and Industrial Technology Development Organization.

źródło: Honda News