Przetwornica częstotliwości Danfoss VLT Lift Drive LD302 do napędu wind

| Prezentacje firmowe Artykuły

W artykule zostało zaprezentowane jedno z najnowszych rozwiązań napędowych Danfoss Drives, tj. przetwornica częstotliwości dedykowana do aplikacji sterowania windami, schodami oraz chodnikami ruchomymi. Opracowanie przygotowała firmy Jadan z Wrocławia, która jako Autoryzowany Dystrybutor i Partner Serwisowy współpracuje z Danfossem od ponad 10 lat. Jadan na życzenie klienta realizuje kompleksową obsługę: od projektu aż po realizację i uruchomienie. Firma zapewnia też profesjonalne wsparcie techniczne i serwis.

Przetwornica częstotliwości Danfoss VLT Lift Drive LD302 do napędu wind

Przetwornica Lift Drive LD302 oparta jest o technologię VLT Automation Drive . To sprawdzona konstrukcja, która umożliwiała innowacyjną adaptację sterowania napędem dla branży technik dźwigowych.

LD302 ma dwa regulatory prędkości. Pierwszy z nich umożliwia ustawianie prędkości początkowej potrzebnej przy rozruchu silnika, a tym samym starcie kabiny windowej, drugi z układów regulacji zapewnia komfort jazdy podczas podróżowania pasażerów w kabinie. Sterowanie prędkością obrotową silnika może odbywać się w pętli otwartej jak i zamkniętej układu regulacji z wykorzystaniem enkodera absolutnego lub inkrementalnego.

Układ sterowania może zostać uproszczony przez konstruktora przetwornica pozwala na sterowanie bezpośrednie silnika z wyłączeniem udziału styczników pośredniczących. Jest to możliwe dzięki uzyskaniu przez firmę Danfoss odpowiedniego certyfikatu TÜV. Przetwornica umożliwia podłączenie napięcie 230 V i zasilenie jej z jednej fazy dzięki czemu daje to możliwość na wykorzystanie UPS'a w przypadku awarii zasilania. LD302 po zasileniu napięciem 230 V umożliwia pełne sterowanie ruchem kabiny oraz spełnienie wszystkich wymogów bezpieczeństwa w przypadku awarii zasilania.

Do dyspozycji dano nam równierz modół komunikacyjny z wykorzystaniem RS485 oraz protokołu DCP (Drive Control and Position protocol). Zaimplementowany protokuł umożliwia wykorzystanie trzech trybów: pierwszy otwiera jedynie kanał komunikacyjny, drugi jest wykorzystywany wówczas kiedy przetwornica współpracuje z endkoderem inkrementalnym ostatni z trybów zawiera zbiór komunikatów do wykorzystania podczas pracy przetwornicy z enkoderem absolutnym. Komunikacja odbywa się w trybie transmisji semi - duplex w 15-milisekundowych cyklach w trybie master/follower (master - sterownik zewnętrzny, follower - przetwornica).

Użytkownicy znający produkty oferty napędowej firmy Danfoss spotkają w tym urządzeniu menu, które w znacznej mierze przypomina menu pozostałych przetwornic. LD302 zawiera jednak w sobie unikalną grupę parametrów przeznaczonych dla technik dźwigowych między innymi takich jak:

  • zachowanie podczas zatrzymania: opóźnienie zamknięcia hamulca, "wygaszanie" momentu obrotowego, itp.,
  • ustawienia dla regulatorów prędkości początkowej oraz "operacyjnej" (docelowej z jaką podróżuje pasażer po wystartowaniu windy),
  • ustawienia prędkości nominalnej, poziomowania, jazdy inspekcyjnej, itp.,
  • ustawienia krzywej ruchu (rampy czasowej) - do dyspozycji mamy między innymi możliwość ustawienia "jerk'ow" przy starcie zarówno dla prędkości jak i przyśpieszeń, czas startu oraz przyśpieszenie i prędkość początkowa.

Firma Danfoss należy do niekwestionowanych liderów branży napędowej. Od lat nazwa VLT określa przetwornice częstotliwości i softstarty o najlepszych parametrach technicznych, najwyższej niezawodności i funkcjonalności. Napędy VLT pracują w aplikacjach na całym świecie, a Danfoss oferuje najbardziej rozległą sieć doświadczonych specjalistów i Partnerów z zakresu techniki napędowej.

Szczegółowe informacje dotyczące przetwornic częstotliwości VLT i innych produktów oferty Danfoss Drives można znaleźć na stronach internetowych: www.danfoss.pl/napedy

Przetwornica z całą pewnością zaspokoi wymogi stawiane współczesnym kryteriom sterowania dźwigów pionowych, zarówno w aplikacjach w w których stawiane są duże wymogi co do komfortu jazdy przez pasażera jak i w prostych aplikacjach wind towarowo-osobowych.

W celach testowych wykonano makietę windy. Uproszczony schemat sterowania został przedstawiony na rysunku poniżej. Makieta posiada trzy przystanki oraz hamulec. Odpowiedni algorytm pracy został zaszyty w sterowniku PLC, który steruje kierunkiem jazdy oraz realizuje funkcje przywołania windy. Łączniki S1, S2, S3 odpowiadają za funkcje przycisków przywołania windy na przystankach.

Sygnały z kontaktronów k1, k2, k3 wskazują, na którym z przystanków znajduje się winda. Poprzez wejścia 32 i 33 w przetwornicy można oddziaływać na kierunek poruszania się windy. Moduł M1 spełnia zadanie wyświetlania osiąganych pięter przez kabinę oraz generuje gong na przystankach. W celach testowych model windy wyposażono aplikację w przełącznik S4, który symuluje przełączanie układu w tryb awaryjnego zasilania. Prędkość jazdy wybierano poprzez wejścia X57 przetwornicy.

Ustawiając odpowiednio parametry z grupy 19 przedstawione w powyższej tabeli, uzyskano płynną jazdę windy oraz bardzo precyzyjną pozycję przystankową. Start oraz zatrzymanie windy przy dobrze ustawionych parametrach odbywa się bez szarpnięć. Winda pracuje sprawnie również po przełączeniu przełącznika S4 na tryb zasilania awaryjnego.

Danfoss Poland sp. z o.o.
www.danfoss.pl