Optymalizacja napędu w 60 sekund

Lepsze wyniki dzięki wykorzystaniu zintegrowanej funkcji Auto-Tuningu. Maszyny są w stanie pracować optymalnie wyłącznie wtedy, jeśli ich napędy perfekcyjnie dopasowano do układu napędowego. Tylko wówczas produkty wysokiej jakości mogą być wytwarzane przy najwyższej częstotliwości cyklu maszyny z minimalną ilością błędów. Aby to osiągnąć, sterowanie w przemienniku częstotliwości musi być ustawione specjalnie dla danej maszyny. Przy zwykłym podejściu ekspert od napędów, w fazie uruchamiania, potrzebuje często kilku godzin na ręczne wykonanie tego zadania – w zależności od złożoności sterowanego systemu. Dzięki Auto-Tuningowi firmy Lenze regulacja jest teraz szybsza i bardziej dokładna.

Posłuchaj
00:00

W wielu aplikacjach maszynowych – szczególnie w robotach montażowych, maszynach magazynowych lub pakujących – wysoce precyzyjne dostrojenie sterowania w napędzie jest podstawowym warunkiem konkurencyjnej wydajności maszyny. Obecnie jednak ekspert od napędów musi poświęcić stosunkowo dużo czasu podczas uruchamiania, aby osiągnąć to dokładne i wysokowydajne dostrojenie. Firma Lenze, specjalizująca się w automatyce, opracowała funkcję automatycznego dostrajania, która znacznie skraca czas uruchamiania urządzeń w najróżniejszych zastosowaniach.

Oszczędnie i prosto

Powszechnie stosowane modele fizyczne do odwzorowania sterowanego systemu maszyny mają jedynie ograniczone zastosowanie w praktycznych aplikacjach do optymalnego ustawienia regulatora osi napędowej. Wynika to z niebagatelnych różnic w zachowaniu między modelem fizycznym maszyny a maszyną rzeczywistą. Dzięki temu specjaliści od napędów jeszcze dziś w wielu testach "wyczuwają drogę" do optymalnego ustawienia sterowania na prawdziwej maszynie. Wykorzystywana jest tu metoda oscylacyjna, opracowana przez Zieglera i Nicholsa w 1943 r. Napęd jest w ten sposób doprowadzany do słyszalnej granicy stabilności, a zastosowaną nastawę regulatora mnoży się przez współczynnik bezpieczeństwa. Metoda ta jest łatwa w użyciu, nie opiera się na modelu i daje solidne wyniki sterowania. Ręczna regulacja zajmuje jednak bardzo dużo czasu.

Dzięki funkcji Auto-Tuning firma Lenze zautomatyzowała i znacznie uprościła ustawianie parametrów sterowania serwoprzemienników częstotliwości serii i. Zintegrowano z tym metodę Zieglera i Nicholsa. Oprócz serwoprzemienników częstotliwości nie są wymagane żadne dodatkowe komponenty pomiarowe. Sam napęd staje się czujnikiem analizującym aktualne wielkości prądu enkodera położenia i prądu silnika. Po zakończeniu procesu dostrajania ustawienia parametrów regulacyjnych są obliczane i zapisywane w konfiguracji napędu. Istniejący fizycznie sterowany system jest automatycznie mierzony w krótkim czasie i następuje dokładne dopasowanie do rzeczywistej maszyny. Dzięki nowej funkcji można uniknąć błędów, które wcześniej występowały z powodu odchyleń modelu lub podczas ręcznej regulacji. Metoda ta oszczędza czas uruchamiania, jest solidna, zapewnia powtarzalne wyniki i optymalną wydajność maszyny. Funkcja automatycznego dostrajania działa niezawodnie i bezpiecznie nawet w przypadku złożonych problemów z regulacją, takich jak np. "luz w przekładni" lub "zmienne obciążenia".

Funkcja automatycznego dostrajania może być stosowana z narzędziami firmy Lenze i da się ją uruchomić za pomocą aplikacji EASY Starter i PLC Designer. Konstruktorzy zwrócili uwagę na prostą obsługę i jasną informację zwrotną, dzięki czemu nawet personel uruchamiający bez specjalistycznej wiedzy może aktywować daną funkcję praktycznie za naciśnięciem przycisku.

Zdaniem użytkowników

Opinie klientów firmy Lenze, którzy już zastosowali ten proces w swoich maszynach, są niezmiennie pozytywne. Jako główne zalety w porównaniu z poprzednią procedurą ręczną wymieniają w szczególności prostą, solidną zasadę i ogromną szybkość optymalizacji. Wysoki poziom zadowolenia wywołuje też fakt, że dało się poprawić czasy cykli, a tym samym wydajność maszyny. Dzięki optymalizacji parametryzacji przemienników częstotliwości konstruktorzy firmy Lenze byli w stanie osiągnąć do 10 procent wyższą częstotliwość taktowania podczas testów przeprowadzanych przez operatorów instalacji na miejscu.

Funkcja Auto-Tuning jest dostępna od targów Hannover Messe, które odbyły się w kwietniu 2021 r. Auto-Tuning można przeprowadzać już we wszystkich zakupionych od tego czasu serwoprzemiennikach częstotliwości i950 oraz i700. Z kolei urządzenia sprzedawane wcześniej da się wzbogacić o funkcję automatycznego dostrajania poprzez aktualizację oprogramowania sprzętowego.

 

Lenze
www.lenze.com

Więcej na www.lenze.com
Powiązane treści
Motion Control
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Przemysł 4.0
Komputer mobilny Memor 17 HC firmy Datalogic zatwierdzony do użytku z Epic Rover
PLC, HMI, Oprogramowanie
Modułowa platforma Beckhoff zapewnia precyzyjne i bezpieczne testowanie wodoru
Komunikacja
Fieldbus i IT wreszcie mówią jednym językiem - sprytny IO-link master od ifm electronic
Przemysł 4.0
Edukacja w duchu Przemysłu 4.0 - jak stworzyć nowoczesne centrum dydaktyczne i jak je sfinansować
PLC, HMI, Oprogramowanie
Nowa era w automatyzacji przemysłu farmaceutycznego: modułowość, zgodność i elastyczność dzięki platformie zenon
Przemysł 4.0
Pozioma maszyna do formowania, napełniania i zgrzewania - FFS
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Szkolenie
Prowadnik z rolką - sposób na przesuw do 1 km
Technika
Bezpośrednie napędy hydrauliczne – nowy standard dla inżynierii lądowej i wodnej
Seminarium
igutex w pracy - łożyska do skrajnie wysokich obciążeń

Fiix – system CMMS do cyfrowego zarządzania utrzymaniem ruchu w każdym środowisku przemysłowym

Systemy CMMS wciąż są kojarzone z rozwiązaniami dedykowanymi wyłącznie największym zakładom przemysłowym. Tymczasem wyzwania związane z zarządzaniem utrzymaniem ruchu występują również w mniejszych przedsiębiorstwach, dysponujących zaledwie kilkoma maszynami.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów