EFI i ETC - nowoczesne silniki dla maszyn terenowych

Przy pracach w dziedzinie rolnictwa, leśnictwa czy kształtowania krajobrazu kosiarki, rębaki do drewna czy dmuchawy do liści, to urządzenia, które muszą łączyć wiele cech - dużą moc, niską masę, mały rozmiar, przenośność, małą awaryjność, a do tego przyjazność środowisku. Producenci sprzętu coraz częściej decydują się na wykorzystanie silników nowej generacji działających w oparciu o technologię elektronicznego wtrysku paliwa (EFI) oraz elektronicznego sterowania przepustnicą (ETC). Maszyny te pozwalają diametralnie poprawić efektywność działania sprzętu.

Posłuchaj
00:00

Warunkiem niezbędnym, który powinien spełniać sprzęt do pracy w terenie, jest zapewnienie maksymalnie dużej mocy przy niewielkim rozmiarze i małej masie urządzenia. Z jednej strony prace, takie jak obróbka gałęzi czy koszenie dużych połaci trawy, wymagają by urządzenie - kosiarka, rębak - pracowało z odpowiednią mocą, stabilnie i bez konieczności ciągłego tankowania, a z drugiej - sprzęt musi być na tyle lekki, by można go było swobodnie używać i przenosić, oraz na tyle mały, aby mieścić się, na przykład w furtkach czy przejazdach w ogrodzie. Duże znaczenie ma też odporność na trudne warunki atmosferyczne, jak wilgoć czy mróz, a także związane z ukształtowaniem terenu czy gęstością gleby.

Oprócz wymagań odbiorców, producenci urządzeń muszą dostosować się do rosnących norm środowiskowych. Przez wiele lat za najlepsze źródło zasilania dla sprzętu uważane były silniki diesla. Obecnie, ze względu na rygorystyczne ograniczenia emisji spalin, konieczny jest zwrot w stronę technologii pozwalających na znacząco mniejsze spalanie.
Dlatego coraz częściej w sprzęcie stosuje się rozwiązania EFI i ETC, które przekładają się na lepsze i dłuższe działanie całego sprzętu.

EFI i ETC w silnikach dla maszyn do prac w terenie

Obydwie technologie zastępują rozwiązania mechaniczne zautomatyzowanymi. EFI, zamiast tradycyjnego gaźnika, do dostarczenia paliwa do silnika wykorzystuje system sterowany komputerowo. Z kolei ETC steruje przepustnicą za pomocą sygnałów elektrycznych - zamiast kabla używanego w silnikach starszej generacji. Zarówno EFI, jak i ETC mogą być instalowane oddzielnie, jednak ich połączenie pozwala osiągnąć najlepsze wyniki pod kątem mocy urządzenia i możliwych oszczędności. Mniejsze zużycie paliwa to niższa emisje spalin, czyli możliwość pracy tam, gdzie obowiązują rygorystyczne ograniczenia w tym zakresie.

- Wykorzystanie elektronicznego wtrysku przekłada się na lepszą kontrolę nad ilością paliwa dostarczanego do silnika i dopasowanie do aktualnych warunków urządzenia. Dzięki temu urządzenie całościowo zużywa mniej paliwa, ale też nie marnuje go podczas pracy z częściowym załadunkiem. Lepszą kontrolę nad stosunkiem paliwa do powietrza w silniku daje także technologia ETC. Skutkiem zastosowania obydwu tych rozwiązań jest zużycie paliwa mniejsze o nawet 25% w porównaniu do silników diesla – tłumaczy Tomas Mika, Sales Manager regionu CEE i Bałkanów w Briggs & Stratton.

Nowoczesny silnik to niższy koszt użytkowania sprzętu

Koszt paliwa to ważna składowa całkowitego kosztu utrzymania sprzętu - TCO. W jego zakres wchodzą koszty ponoszone w całym cyklu życia urządzenia - począwszy od zakupu, przez zasilanie i utrzymanie, aż po utylizację. Silniki wyposażone w technologie EFI i ETC przyczyniają się do jego obniżenia. Elektroniczne systemy wspierają płynną i stabilną pracę, a dodatkowo technologia ETC pozwala ograniczyć degradację mechaniczną silnika.

Integracja z urządzeniem

Ważną cechą z perspektywy użytkowników jest kompatybilność poszczególnych systemów działających w ramach jednego urządzenia. Silniki z technologią EFI zostały zaprojektowane z myślą o fizycznej i cyfrowej integracji. Wykorzystując magistralę CAN płynnie komunikują się z pozostałymi systemami urządzenia - operator może obserwować diagnostykę w czasie rzeczywistym i zdalnie rozwiązywać problemy. Przykładem producenta wykorzystującego te możliwości jest firma Ferris Mowers, która oferuje kosiarkę FRC7 wyposażoną w silnik Vanguard wyprodukowany przez Briggs&Stratton.

Systemy elektroniczne EFI i ETC, choć pozornie stanowią zaledwie elementy całego urządzenia, stosowane w silnikach sprzętu do prac w terenie, wspierają jego wydajność i efektywność. Pozytywnie przekładają się na oszczędności właściciela, które wobec stale rosnących kosztów pracy mają dla profesjonalistów istotne znaczenie. Codzienna praca może być też cichsza i może charakteryzować się mniejszą emisją spalin.

Źródło: Planet Partners Sp. z o.o.

Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Obudowy, złącza, komponenty
Efektywność przepływu powietrza i chłodzenia w obudowach - akcesoria firmy nVent Schroff: AirBender Inlay oraz Air Inlet Card
Obudowy, złącza, komponenty
Modułowe systemy igus: gdy liczy się elastyczność
Roboty
Rozwój robotyzacji w zastosowaniach heavy-duty - precyzja przy dużych obciążeniach
Silniki i napędy
eLion - kompleksowe rozwiązania elektryczne dla maszyn mobilnych
Pomiary
Najprostszy sposób regulacji temperatury: 2TCR1 firmy akYtec
Obudowy, złącza, komponenty
Złącza małoformatowe w nowoczesnych systemach obronnych
Zobacz więcej z tagiem: Silniki i napędy
Prezentacje firmowe
eLion - kompleksowe rozwiązania elektryczne dla maszyn mobilnych
Prezentacje firmowe
eLION zapewnia napęd uniwersalnemu autonomicznemu pojazdowi rolniczemu
Gospodarka
Control Techniques Dynamics łączy siły z Nidec Drives

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów