Warunkiem niezbędnym, który powinien spełniać sprzęt do pracy w terenie, jest zapewnienie maksymalnie dużej mocy przy niewielkim rozmiarze i małej masie urządzenia. Z jednej strony prace, takie jak obróbka gałęzi czy koszenie dużych połaci trawy, wymagają by urządzenie - kosiarka, rębak - pracowało z odpowiednią mocą, stabilnie i bez konieczności ciągłego tankowania, a z drugiej - sprzęt musi być na tyle lekki, by można go było swobodnie używać i przenosić, oraz na tyle mały, aby mieścić się, na przykład w furtkach czy przejazdach w ogrodzie. Duże znaczenie ma też odporność na trudne warunki atmosferyczne, jak wilgoć czy mróz, a także związane z ukształtowaniem terenu czy gęstością gleby.
Oprócz wymagań odbiorców, producenci urządzeń muszą dostosować się do rosnących norm środowiskowych. Przez wiele lat za najlepsze źródło zasilania dla sprzętu uważane były silniki diesla. Obecnie, ze względu na rygorystyczne ograniczenia emisji spalin, konieczny jest zwrot w stronę technologii pozwalających na znacząco mniejsze spalanie.
Dlatego coraz częściej w sprzęcie stosuje się rozwiązania EFI i ETC, które przekładają się na lepsze i dłuższe działanie całego sprzętu.
EFI i ETC w silnikach dla maszyn do prac w terenie
Obydwie technologie zastępują rozwiązania mechaniczne zautomatyzowanymi. EFI, zamiast tradycyjnego gaźnika, do dostarczenia paliwa do silnika wykorzystuje system sterowany komputerowo. Z kolei ETC steruje przepustnicą za pomocą sygnałów elektrycznych - zamiast kabla używanego w silnikach starszej generacji. Zarówno EFI, jak i ETC mogą być instalowane oddzielnie, jednak ich połączenie pozwala osiągnąć najlepsze wyniki pod kątem mocy urządzenia i możliwych oszczędności. Mniejsze zużycie paliwa to niższa emisje spalin, czyli możliwość pracy tam, gdzie obowiązują rygorystyczne ograniczenia w tym zakresie.
- Wykorzystanie elektronicznego wtrysku przekłada się na lepszą kontrolę nad ilością paliwa dostarczanego do silnika i dopasowanie do aktualnych warunków urządzenia. Dzięki temu urządzenie całościowo zużywa mniej paliwa, ale też nie marnuje go podczas pracy z częściowym załadunkiem. Lepszą kontrolę nad stosunkiem paliwa do powietrza w silniku daje także technologia ETC. Skutkiem zastosowania obydwu tych rozwiązań jest zużycie paliwa mniejsze o nawet 25% w porównaniu do silników diesla – tłumaczy Tomas Mika, Sales Manager regionu CEE i Bałkanów w Briggs & Stratton.
Nowoczesny silnik to niższy koszt użytkowania sprzętu
Koszt paliwa to ważna składowa całkowitego kosztu utrzymania sprzętu - TCO. W jego zakres wchodzą koszty ponoszone w całym cyklu życia urządzenia - począwszy od zakupu, przez zasilanie i utrzymanie, aż po utylizację. Silniki wyposażone w technologie EFI i ETC przyczyniają się do jego obniżenia. Elektroniczne systemy wspierają płynną i stabilną pracę, a dodatkowo technologia ETC pozwala ograniczyć degradację mechaniczną silnika.
Integracja z urządzeniem
Ważną cechą z perspektywy użytkowników jest kompatybilność poszczególnych systemów działających w ramach jednego urządzenia. Silniki z technologią EFI zostały zaprojektowane z myślą o fizycznej i cyfrowej integracji. Wykorzystując magistralę CAN płynnie komunikują się z pozostałymi systemami urządzenia - operator może obserwować diagnostykę w czasie rzeczywistym i zdalnie rozwiązywać problemy. Przykładem producenta wykorzystującego te możliwości jest firma Ferris Mowers, która oferuje kosiarkę FRC7 wyposażoną w silnik Vanguard wyprodukowany przez Briggs&Stratton.
Systemy elektroniczne EFI i ETC, choć pozornie stanowią zaledwie elementy całego urządzenia, stosowane w silnikach sprzętu do prac w terenie, wspierają jego wydajność i efektywność. Pozytywnie przekładają się na oszczędności właściciela, które wobec stale rosnących kosztów pracy mają dla profesjonalistów istotne znaczenie. Codzienna praca może być też cichsza i może charakteryzować się mniejszą emisją spalin.
Źródło: Planet Partners Sp. z o.o.