Przyciski, oświetlenie i sygnalizacja dla pojazdów kolejowych

Projektowanie pojazdów kolejowych to złożony proces, wymagający stosowania odpowiednich podzespołów, których jakość potwierdzają specjalne certyfikaty. Pozyskiwanie takich dokumentów wymaga od producentów poszukiwania odpowiednich materiałów, które muszą przejść restrykcyjne testy. Nawet najmniejszy przycisk czy lampka sygnalizacyjna powinny zachować odpowiednie standardy. Przyciski i oświetlenia marki TSL Escha, należącej do grupy Mafelec i reprezentowanej w Polsce przez firmę Turck, spełniają wszystkie oczekiwania producentów taboru kolejowego.

Posłuchaj
00:00

Grupa Mafelec to konsorcjum firm niemieckich i francuskich, specjalizujących się w projektowaniu i produkcji urządzeń dla przemysłu kolejowego. W naszej ofercie można znaleźć przede wszystkim przełączniki i sygnalizatory LED przeznaczone do instalacji w pulpitach, elementy oświetlenia wnętrza, sygnalizatory dźwiękowe stosowane wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu, przyciski strefy drzwi spełniające wymagania interoperacyjności czy też lampy oświetleniowe przednie lub tylne.

Firma TSL Escha, która do niedawna należała do grupy Turck, to producent przycisków i komponentów LED. Założona w 1986 r., pozyskała od tego czasu szerokie doświadczenie w specjalizowanych i oferujących najwyższą jakość produktach dla kolejnictwa.

Ewolucja i wymagania

Choć hasło "przyciski przeznaczone do instalacji w taborze" daje poczucie, że to nieskomplikowane urządzenia, okazuje się jednak, że możemy w tym zakresie znaleźć miliony potencjalnych produktów. Dlaczego aż tyle? Aby zapewnić projektantom bardzo elastyczny produkt, który spełni nawet najwyżej stawiane wymagania. Na etapie konfiguracji można wybrać m.in. praktycznie dowolny kolor, piktogram, oznaczenie w alfabecie Braille’a, sposób podłączenia elektrycznego, sposób sygnalizacji świetlnej czy dźwiękowej. Jako że design kolejnych pojazdów jest coraz nowocześniejszy i przyjaźniejszy w obsłudze, to właśnie takie interfejsy jak przyciski, które wchodzą w najbliższą interakcję z pasażerem, ulegają ciągłej ewolucji. Przede wszystkim muszą one być łatwo dostrzegalne, czyli powinny zapewniać odpowiedni kolor, który kontrastuje z otoczeniem. Powinny także oferować ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Inaczej mówiąc, ich lokalizacja przez pasażera musi być szybka, powinny też mieć oznakowania domyślnie wskazujące aktywowaną funkcję oraz czytelnie sygnalizować swoją gotowość do pracy i zadziałanie. Oczywiście te, jak i inne specjalne wymagania opisują normy, których spełnienie niezawodnie wykazujemy (m.in. TSI PRM, EN16683, EN50155, EN50121-3-2, EN45545, EN63000). Równocześnie, dzięki zapewnieniu wytrzymałości przycisków nawet do 7 milionów operacji, otrzymuje się produkt, którego żywotność może przekroczyć żywotność całego pojazdu.

Bezdotykowe przyciski

Najnowszym i bardzo ciekawym rozwiązaniem w ofercie przycisków jest seria urządzeń CK Touchless (fot. 1). W skrócie da się je opisać jako przyciski niewymagające od pasażera dotykania powierzchni urządzenia. Ich aktywacja może nastąpić na dwa sposoby: poprzez tradycyjne wciśnięcie powierzchni dotykowej lub bez dotykania – wystarczy zbliżyć dłoń do urządzenia. W tym drugim wypadku ręka wykrywana jest przez czujnik optyczny o zasięgu kilku lub kilkunastu centymetrów. W ten sposób oprócz wygody stosowania zapewnia się także pełną higieniczność rozwiązania. A ma to szczególne znaczenie np. w strefie toalety. Oczywiście przyciski mogą znaleźć zastosowanie również w innych miejscach pojazdu i być przeznaczone do aktywacji różnych funkcji.

Fot. 1. Przyciski CK Touchless umożliwiają aktywację bez konieczności ich dotykania

Sygnalizacja dźwiękowa i świetlna

Wraz z przyciskami w parze idzie sygnalizacja dźwiękowa. O ile same przyciski mogą zaoferować sygnał dźwiękowy do 65 dBA, o tyle większa głośność jest zapewniana przez odrębne i przeznaczone do tej funkcji urządzenia. Mają one wbudowaną pamięć dla kilku lub kilkunastu dźwięków, które wyzwalane są przez proste zwykłe sygnały dwustanowe. Z zasady obudowa charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i szczelnością (IP67). Z tego też względu mogą one realizować samodzielne zadania – np. w strefie drzwi (przykładowo, sygnał otwierania i zamykania drzwi), toalety (informacje głosowe), w przedziale maszynisty (sygnały statusu) czy systemie przeciwpożarowym. W większości wypadków głośne sygnały dźwiękowe mają za zadanie ostrzegać pasażerów. Aby zwiększyć oddziaływanie na otoczenie, najnowszy model WSMI55 (fot. 2) może być wyposażony także w zintegrowaną czerwono-zieloną sygnalizację świetlną LED. Głębokość instalacji to nawet 17 mm, dzięki czemu urządzenie znajdzie zastosowanie również w ograniczonej przestrzeni montażowej.

Fot. 2. Sygnalizator świetlno-dźwiękowy WSMI55 oferuje możliwość zapisu do kilkunastu dźwięków aktywowanych sygnałami dwustanowymi

Niezawodna lampa

Skuteczna sygnalizacja i niezawodne oświetlenie LED w pojeździe taboru kolejowego to jeden z kluczowych punktów na liście zadań projektanta. W tym zakresie jesteśmy w stanie zaoferować wsparcie projektowe oraz szereg sprawdzonych rozwiązań, począwszy od prostej sygnalizacji pulpitowej, przez elementy wskaźników LED w strefach drzwi czy toalety, pełne oświetlenie sufitowe, aż po przednie lampy oświetleniowe czy tylne pozycyjne. W tej ostatniej grupie jednym z najnowszych rozwiązań jest lampa ML5- 1/170 NEO (fot. 3). Łączy ona w jednej obudowie funkcje lampy oświetleniowej, pozycyjnej, jak i tylnej. Ponadto oferuje wyjścia diagnostyczne, więc kontrola jej pracy jest znacznie ułatwiona. Niezawodność tego modelu potwierdza certyfikat SIL2. Nowa konstrukcja może być łatwo zaadaptowana, dzięki dostępnym wielu opcjom montażowym, obejmującym możliwość wykonania adapterów montażowych.


Fot. 3. Wielofunkcyjna lampa ML170 NEO z SIL 2 oferuje funkcje oświetlenia, markera oraz czerwonej sygnalizacji tyłu pojazdu

Oczywiście jest to produkt standardowy. Mamy jednak również doświadczenie w zakresie projektów indywidualnych lamp oświetleniowych, które realizowane są w zgodzie ze wszystkimi standardami kolejowymi.

Szeroka oferta dla kolei

Kilka wymienionych wyżej ciekawych produktów to tylko drobna część oferty oraz przykłady możliwości naszych inżynierów. Szerokie portfolio urządzeń przeznaczonych dla kolejnictwa wspiera także rozbudowana oferta produktów automatyki przemysłowej marki Turck.

Turck
www.turck.pl

Więcej na www.turck.pl
Powiązane treści
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Roboty
Universal Robots UR8 Long: optymalizacja procesów spawalniczych dzięki zwiększonemu zasięgowi
Przemysł 4.0
Zwiększona efektywność i opłacalność zgrzewania precyzyjnego
Pomiary
W ofercie Conrada: zaawansowany miernik cęgowy Voltcraft VC-771 PV
PLC, HMI, Oprogramowanie
Windows 11 IoT Enterprise LTSC vs Windows 10 IoT Enterprise LTSC - kompleksowe porównanie obu systemów
Obudowy, złącza, komponenty
Przepusty kablowe MOREK dostępne w CSI S.A.
Silniki i napędy
Wszechstronność zastosowań w maszynach rolniczych - rozszerzenia dla napędu hydrostatycznego AgDrive
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Gospodarka
Danfoss Power Solutions finalizuje przejęcie Hydro Holding Spa
Targi krajowe
Warsaw HVAC Expo - międzynarodowe targi branży HVAC
Raporty
Dystrybutorzy komponentów automatyki i MRO

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów