Przyciski, oświetlenie i sygnalizacja dla pojazdów kolejowych

Projektowanie pojazdów kolejowych to złożony proces, wymagający stosowania odpowiednich podzespołów, których jakość potwierdzają specjalne certyfikaty. Pozyskiwanie takich dokumentów wymaga od producentów poszukiwania odpowiednich materiałów, które muszą przejść restrykcyjne testy. Nawet najmniejszy przycisk czy lampka sygnalizacyjna powinny zachować odpowiednie standardy. Przyciski i oświetlenia marki TSL Escha, należącej do grupy Mafelec i reprezentowanej w Polsce przez firmę Turck, spełniają wszystkie oczekiwania producentów taboru kolejowego.

Posłuchaj
00:00

Grupa Mafelec to konsorcjum firm niemieckich i francuskich, specjalizujących się w projektowaniu i produkcji urządzeń dla przemysłu kolejowego. W naszej ofercie można znaleźć przede wszystkim przełączniki i sygnalizatory LED przeznaczone do instalacji w pulpitach, elementy oświetlenia wnętrza, sygnalizatory dźwiękowe stosowane wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu, przyciski strefy drzwi spełniające wymagania interoperacyjności czy też lampy oświetleniowe przednie lub tylne.

Firma TSL Escha, która do niedawna należała do grupy Turck, to producent przycisków i komponentów LED. Założona w 1986 r., pozyskała od tego czasu szerokie doświadczenie w specjalizowanych i oferujących najwyższą jakość produktach dla kolejnictwa.

Ewolucja i wymagania

Choć hasło "przyciski przeznaczone do instalacji w taborze" daje poczucie, że to nieskomplikowane urządzenia, okazuje się jednak, że możemy w tym zakresie znaleźć miliony potencjalnych produktów. Dlaczego aż tyle? Aby zapewnić projektantom bardzo elastyczny produkt, który spełni nawet najwyżej stawiane wymagania. Na etapie konfiguracji można wybrać m.in. praktycznie dowolny kolor, piktogram, oznaczenie w alfabecie Braille’a, sposób podłączenia elektrycznego, sposób sygnalizacji świetlnej czy dźwiękowej. Jako że design kolejnych pojazdów jest coraz nowocześniejszy i przyjaźniejszy w obsłudze, to właśnie takie interfejsy jak przyciski, które wchodzą w najbliższą interakcję z pasażerem, ulegają ciągłej ewolucji. Przede wszystkim muszą one być łatwo dostrzegalne, czyli powinny zapewniać odpowiedni kolor, który kontrastuje z otoczeniem. Powinny także oferować ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Inaczej mówiąc, ich lokalizacja przez pasażera musi być szybka, powinny też mieć oznakowania domyślnie wskazujące aktywowaną funkcję oraz czytelnie sygnalizować swoją gotowość do pracy i zadziałanie. Oczywiście te, jak i inne specjalne wymagania opisują normy, których spełnienie niezawodnie wykazujemy (m.in. TSI PRM, EN16683, EN50155, EN50121-3-2, EN45545, EN63000). Równocześnie, dzięki zapewnieniu wytrzymałości przycisków nawet do 7 milionów operacji, otrzymuje się produkt, którego żywotność może przekroczyć żywotność całego pojazdu.

Bezdotykowe przyciski

Najnowszym i bardzo ciekawym rozwiązaniem w ofercie przycisków jest seria urządzeń CK Touchless (fot. 1). W skrócie da się je opisać jako przyciski niewymagające od pasażera dotykania powierzchni urządzenia. Ich aktywacja może nastąpić na dwa sposoby: poprzez tradycyjne wciśnięcie powierzchni dotykowej lub bez dotykania – wystarczy zbliżyć dłoń do urządzenia. W tym drugim wypadku ręka wykrywana jest przez czujnik optyczny o zasięgu kilku lub kilkunastu centymetrów. W ten sposób oprócz wygody stosowania zapewnia się także pełną higieniczność rozwiązania. A ma to szczególne znaczenie np. w strefie toalety. Oczywiście przyciski mogą znaleźć zastosowanie również w innych miejscach pojazdu i być przeznaczone do aktywacji różnych funkcji.

Fot. 1. Przyciski CK Touchless umożliwiają aktywację bez konieczności ich dotykania

Sygnalizacja dźwiękowa i świetlna

Wraz z przyciskami w parze idzie sygnalizacja dźwiękowa. O ile same przyciski mogą zaoferować sygnał dźwiękowy do 65 dBA, o tyle większa głośność jest zapewniana przez odrębne i przeznaczone do tej funkcji urządzenia. Mają one wbudowaną pamięć dla kilku lub kilkunastu dźwięków, które wyzwalane są przez proste zwykłe sygnały dwustanowe. Z zasady obudowa charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i szczelnością (IP67). Z tego też względu mogą one realizować samodzielne zadania – np. w strefie drzwi (przykładowo, sygnał otwierania i zamykania drzwi), toalety (informacje głosowe), w przedziale maszynisty (sygnały statusu) czy systemie przeciwpożarowym. W większości wypadków głośne sygnały dźwiękowe mają za zadanie ostrzegać pasażerów. Aby zwiększyć oddziaływanie na otoczenie, najnowszy model WSMI55 (fot. 2) może być wyposażony także w zintegrowaną czerwono-zieloną sygnalizację świetlną LED. Głębokość instalacji to nawet 17 mm, dzięki czemu urządzenie znajdzie zastosowanie również w ograniczonej przestrzeni montażowej.

Fot. 2. Sygnalizator świetlno-dźwiękowy WSMI55 oferuje możliwość zapisu do kilkunastu dźwięków aktywowanych sygnałami dwustanowymi

Niezawodna lampa

Skuteczna sygnalizacja i niezawodne oświetlenie LED w pojeździe taboru kolejowego to jeden z kluczowych punktów na liście zadań projektanta. W tym zakresie jesteśmy w stanie zaoferować wsparcie projektowe oraz szereg sprawdzonych rozwiązań, począwszy od prostej sygnalizacji pulpitowej, przez elementy wskaźników LED w strefach drzwi czy toalety, pełne oświetlenie sufitowe, aż po przednie lampy oświetleniowe czy tylne pozycyjne. W tej ostatniej grupie jednym z najnowszych rozwiązań jest lampa ML5- 1/170 NEO (fot. 3). Łączy ona w jednej obudowie funkcje lampy oświetleniowej, pozycyjnej, jak i tylnej. Ponadto oferuje wyjścia diagnostyczne, więc kontrola jej pracy jest znacznie ułatwiona. Niezawodność tego modelu potwierdza certyfikat SIL2. Nowa konstrukcja może być łatwo zaadaptowana, dzięki dostępnym wielu opcjom montażowym, obejmującym możliwość wykonania adapterów montażowych.


Fot. 3. Wielofunkcyjna lampa ML170 NEO z SIL 2 oferuje funkcje oświetlenia, markera oraz czerwonej sygnalizacji tyłu pojazdu

Oczywiście jest to produkt standardowy. Mamy jednak również doświadczenie w zakresie projektów indywidualnych lamp oświetleniowych, które realizowane są w zgodzie ze wszystkimi standardami kolejowymi.

Szeroka oferta dla kolei

Kilka wymienionych wyżej ciekawych produktów to tylko drobna część oferty oraz przykłady możliwości naszych inżynierów. Szerokie portfolio urządzeń przeznaczonych dla kolejnictwa wspiera także rozbudowana oferta produktów automatyki przemysłowej marki Turck.

Turck
www.turck.pl

Więcej na www.turck.pl
Powiązane treści
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja w automatyce: TwinCAT CoAgent i Machine Learning Creator – inteligentna pomoc dla inżyniera i serwisanta
PLC, HMI, Oprogramowanie
Napęd hydrostatyczny dla samobieżnych maszyn rolniczych
Przemysł 4.0
Większa elastyczność i precyzja w przemyśle półprzewodnikowym i elektronicznym
PLC, HMI, Oprogramowanie
Podstawa efektywnej inżynierii - Platforma Eplan 2026
PLC, HMI, Oprogramowanie
OMRON wprowadza nowy DX1 Data Flow Controller – łatwy w obsłudze przemysłowy kontroler edge do szybkiego i niezawodnego wykorzystania danych w zakładzie produkcyjnym
Zasilanie, aparatura nn
Nowa generacja zasilaczy DIN, czyli więcej mocy, mniej kompromisów - Seria XDR – ewolucje sprawdzonych zasilaczy NDR i EDR
Zobacz więcej z tagiem: Obudowy, złącza, komponenty
Technika
Aktywne podejście do wyzwań w procesie zakupowym
Technika
SHORTRON Connect - mały i mocny
Prezentacje firmowe
Szybkie, łatwe i precyzyjne zdejmowanie izolacji dzięki nowemu narzędziu Stripax firmy Weidmüller

MES Plex od Rockwell Automation - dane, które napędzają produkcję

Dane to dziś jeden z najcenniejszych zasobów, również, a może przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Współczesny przemysł bazuje na automatyzacji, co wymaga stałego dostępu do ogromnych ilości danych cyfrowych. Ich analiza pozwala optymalizować produkcję pod kątem kosztów, jakości i efektywności, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów