Grupa Mafelec to konsorcjum firm niemieckich i francuskich, specjalizujących się w projektowaniu i produkcji urządzeń dla przemysłu kolejowego. W naszej ofercie można znaleźć przede wszystkim przełączniki i sygnalizatory LED przeznaczone do instalacji w pulpitach, elementy oświetlenia wnętrza, sygnalizatory dźwiękowe stosowane wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu, przyciski strefy drzwi spełniające wymagania interoperacyjności czy też lampy oświetleniowe przednie lub tylne.
Firma TSL Escha, która do niedawna należała do grupy Turck, to producent przycisków i komponentów LED. Założona w 1986 r., pozyskała od tego czasu szerokie doświadczenie w specjalizowanych i oferujących najwyższą jakość produktach dla kolejnictwa.
Ewolucja i wymagania
Choć hasło "przyciski przeznaczone do instalacji w taborze" daje poczucie, że to nieskomplikowane urządzenia, okazuje się jednak, że możemy w tym zakresie znaleźć miliony potencjalnych produktów. Dlaczego aż tyle? Aby zapewnić projektantom bardzo elastyczny produkt, który spełni nawet najwyżej stawiane wymagania. Na etapie konfiguracji można wybrać m.in. praktycznie dowolny kolor, piktogram, oznaczenie w alfabecie Braille’a, sposób podłączenia elektrycznego, sposób sygnalizacji świetlnej czy dźwiękowej. Jako że design kolejnych pojazdów jest coraz nowocześniejszy i przyjaźniejszy w obsłudze, to właśnie takie interfejsy jak przyciski, które wchodzą w najbliższą interakcję z pasażerem, ulegają ciągłej ewolucji. Przede wszystkim muszą one być łatwo dostrzegalne, czyli powinny zapewniać odpowiedni kolor, który kontrastuje z otoczeniem. Powinny także oferować ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Inaczej mówiąc, ich lokalizacja przez pasażera musi być szybka, powinny też mieć oznakowania domyślnie wskazujące aktywowaną funkcję oraz czytelnie sygnalizować swoją gotowość do pracy i zadziałanie. Oczywiście te, jak i inne specjalne wymagania opisują normy, których spełnienie niezawodnie wykazujemy (m.in. TSI PRM, EN16683, EN50155, EN50121-3-2, EN45545, EN63000). Równocześnie, dzięki zapewnieniu wytrzymałości przycisków nawet do 7 milionów operacji, otrzymuje się produkt, którego żywotność może przekroczyć żywotność całego pojazdu.
Bezdotykowe przyciski
Najnowszym i bardzo ciekawym rozwiązaniem w ofercie przycisków jest seria urządzeń CK Touchless (fot. 1). W skrócie da się je opisać jako przyciski niewymagające od pasażera dotykania powierzchni urządzenia. Ich aktywacja może nastąpić na dwa sposoby: poprzez tradycyjne wciśnięcie powierzchni dotykowej lub bez dotykania – wystarczy zbliżyć dłoń do urządzenia. W tym drugim wypadku ręka wykrywana jest przez czujnik optyczny o zasięgu kilku lub kilkunastu centymetrów. W ten sposób oprócz wygody stosowania zapewnia się także pełną higieniczność rozwiązania. A ma to szczególne znaczenie np. w strefie toalety. Oczywiście przyciski mogą znaleźć zastosowanie również w innych miejscach pojazdu i być przeznaczone do aktywacji różnych funkcji.

Sygnalizacja dźwiękowa i świetlna
Wraz z przyciskami w parze idzie sygnalizacja dźwiękowa. O ile same przyciski mogą zaoferować sygnał dźwiękowy do 65 dBA, o tyle większa głośność jest zapewniana przez odrębne i przeznaczone do tej funkcji urządzenia. Mają one wbudowaną pamięć dla kilku lub kilkunastu dźwięków, które wyzwalane są przez proste zwykłe sygnały dwustanowe. Z zasady obudowa charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i szczelnością (IP67). Z tego też względu mogą one realizować samodzielne zadania – np. w strefie drzwi (przykładowo, sygnał otwierania i zamykania drzwi), toalety (informacje głosowe), w przedziale maszynisty (sygnały statusu) czy systemie przeciwpożarowym. W większości wypadków głośne sygnały dźwiękowe mają za zadanie ostrzegać pasażerów. Aby zwiększyć oddziaływanie na otoczenie, najnowszy model WSMI55 (fot. 2) może być wyposażony także w zintegrowaną czerwono-zieloną sygnalizację świetlną LED. Głębokość instalacji to nawet 17 mm, dzięki czemu urządzenie znajdzie zastosowanie również w ograniczonej przestrzeni montażowej.

Niezawodna lampa
Skuteczna sygnalizacja i niezawodne oświetlenie LED w pojeździe taboru kolejowego to jeden z kluczowych punktów na liście zadań projektanta. W tym zakresie jesteśmy w stanie zaoferować wsparcie projektowe oraz szereg sprawdzonych rozwiązań, począwszy od prostej sygnalizacji pulpitowej, przez elementy wskaźników LED w strefach drzwi czy toalety, pełne oświetlenie sufitowe, aż po przednie lampy oświetleniowe czy tylne pozycyjne. W tej ostatniej grupie jednym z najnowszych rozwiązań jest lampa ML5- 1/170 NEO (fot. 3). Łączy ona w jednej obudowie funkcje lampy oświetleniowej, pozycyjnej, jak i tylnej. Ponadto oferuje wyjścia diagnostyczne, więc kontrola jej pracy jest znacznie ułatwiona. Niezawodność tego modelu potwierdza certyfikat SIL2. Nowa konstrukcja może być łatwo zaadaptowana, dzięki dostępnym wielu opcjom montażowym, obejmującym możliwość wykonania adapterów montażowych.

Fot. 3. Wielofunkcyjna lampa ML170 NEO z SIL 2 oferuje funkcje oświetlenia, markera oraz czerwonej sygnalizacji tyłu pojazdu
Oczywiście jest to produkt standardowy. Mamy jednak również doświadczenie w zakresie projektów indywidualnych lamp oświetleniowych, które realizowane są w zgodzie ze wszystkimi standardami kolejowymi.
Szeroka oferta dla kolei
Kilka wymienionych wyżej ciekawych produktów to tylko drobna część oferty oraz przykłady możliwości naszych inżynierów. Szerokie portfolio urządzeń przeznaczonych dla kolejnictwa wspiera także rozbudowana oferta produktów automatyki przemysłowej marki Turck.
Turck
www.turck.pl