Systemy wizyjne

Systemy wizyjne umożliwiają akwizycję, przetwarzanie oraz analizę obrazów, a także sterowanie różnymi elementami instalacji technologicznych. Są one wykorzystywane przez wiele branż, w tym m.in. sektor motoryzacyjny, spożywczy czy farmaceutyczny, zaś rynek z nimi związany jest dojrzały i działa tu wielu dostawców komponentów oraz kompletnych systemów wizyjnych. O ile w zeszłorocznej analizie (publikacja w IRA 2022) omawialiśmy sytuację na rynku, w tym w kontekście pandemii, o tyle w bieżącej przedstawiamy uzupełnienie zawierające omówienie zmian technologicznych oraz liderów tej branży.

Jakie są nowoczesne urządzenia wizyjne? Jakie trendy technologiczne można tu zaobserwować? Zanim odpowiemy na te pytania, przyjrzyjmy się podstawowym wymogom odbiorców systemów wizyjnych. Można stwierdzić, że niezmiennie najważniejsze są tu: niskie koszty zakupu, jakość urządzeń, łatwość ich implementacji oraz wykorzystywania (w tym przeprogramowywania przez użytkowników), a także ogólne możliwości aplikacyjne. Chociaż w kolejnych latach w statystyce zachodziły zmiany, były one bez wpływu na całość zestawienia.

 
Odpowiedzi na pytanie: jak sprzedają się kamery i czujniki wizyjne?

Na cechy systemów wizyjnych wpływa i wpływał będzie w przyszłości ich rozwój powiązany m.in. z cyfryzacją. W odpowiedziach pojawiała się wielokrotnie sztuczna inteligencja, w tym samouczące się systemy wizyjne oparte na sieciach neuronowych, które mogą być implementowane bezpośrednio w kamerach inteligentnych. Respondenci zapytani o nowości wskazywali również na: nowe algorytmy przetwarzania obrazów, kamery z automatycznym dostosowaniem parametrów do warunków otoczenia oraz możliwościami szybkiej analizy obrazów, wersje o wysokiej rozdzielczości i mogące komunikować się z wykorzystaniem szybkich interfejsów cyfrowych. Do nowości zaliczone zostały również systemy wizyjne ze skanerami 3D.

 
Najczęstsi w kraju odbiorcy systemów wizyjnych

Tym natomiast, co już od dłuższego czasu nie jest nowością, a standardem, są kamery inteligentne, które pozwalają na przesyłanie danych obrazowych z wykorzystaniem sieci cyfrowych i zaawansowaną komunikację. Urządzenia te praktycznie zdominowały rynek i ustępują swoim poprzednikom (tj. kamerom analogowym z framegrabberami) tylko w niektórych, wysoce wymagających aplikacjach. Respondenci nie wymienili tym razem zagadnień związanych z rozwojem platform programistycznych, aczkolwiek można sądzić, że również w tym obszarze następuje ciągła ewolucja, co pozwala na tworzenie szybszych i dokładniejszych aplikacji systemów wizyjnych.

 
Popularne w kraju marki czujników, kamer i systemów wizyjnych; zestawienie nie dotyczy udziałów firm w rynku

Liderzy rynku i przyszły rozwój branży

Cognex, Keyence, Omron, Balluff i Sick – to pięciu najpopularniejszych w kraju producentów kamer i innych urządzeń wchodzących w skład systemów wizyjnych. Cognex to amerykański producent specjalizujący się w rozwiązaniach wizyjnych, czytnikach kodów i podobnych rozwiązaniach. Z kolei Keyence i Omron to firmy japońskie – pierwsza o profilu podobnym do poprzednio omawianej, druga to popularny wytwórca automatyki, napędów, robotów oraz popularnych urządzeń wizyjnych. Dwie ostatnie firmy to producenci niemieccy specjalizujący się w czujnikach, komunikacji sieciowej i podobnych produktach. Mówiąc o istotnych na rynku przedsiębiorstwach, należy również wymienić następujące: Basler, Datalogic, Baumer, Banner, Leuze, di-soric oraz Dalsa.

 
Najbardziej perspektywiczne branże będące odbiorcami systemów wizyjnych

Analizę kończymy przedstawieniem najbardziej perspektywicznych odbiorców omawianych urządzeń. Tutaj niespodzianek nie było, bowiem respondenci typowali sektory, które wiodły prym w dotychczasowych tego typu zestawieniach. Statystykę zdominowały branże, w przypadku których analiza obrazów wykorzystywana jest do zapewniania jakości oraz bezpieczeństwa produkcji. Do takich należą: sektor spożywczy, farmaceutyczny oraz motoryzacyjny. Na czwartym miejscu znalazł się sektor elektroniczny. W stosunku do poprzednich tego typu statystyk zmianą jest spadek, choć niewielki, w przypadku motoryzacji i pewien wzrost dla dwóch pozostałych branż.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej