System XTS firmy Beckhoff łączy zalety dwóch typów systemów napędowych

| Technika

Kompaktowy system XTS otwiera nowe możliwości w inżynierii mechanicznej. Łączy on zalety dwóch dobrze znanych systemów napędowych: liniowego i obrotowego, umożliwiając dynamiczne sterowanie zdalnym karetkami poruszającymi się z prędkościami do 4 m/s po praktycznie dowolnej trasie. Nowe rozwiązanie firmy Beckhoff rewolucjonizuje technologię napędową, pozwalając na opracowywanie projektów zupełnie nowych generacji maszyn.

System XTS firmy Beckhoff łączy zalety dwóch typów systemów napędowych

JAK TO DZIAŁA?

XTS to modułowy, konfigurowalny system mechatroniczny, w którym elementy napędowe wraz z karetkami i prowadnicami tworzą kompletną konstrukcję. Moduły zawierają cewki elektromagnetyczne oraz inne elementy funkcjonalne potrzebne do ich poprawnego działania - wymagane jest jedynie podłączenie źródła zasilania i sterownika poprzez sieć EtherCAT. Napędy nie mają części ruchomych, co znacznie ogranicza ich zużycie. W nowym systemie uzyskuje się prędkości do 4 m/s bez strat dokładności pozycjonowania.

Ruchome karetki wyposażone są w powierzchnie magnetyczne, które wraz z cewkami modułu napędowego generują siłę napędową. Dzięki temu rolki karetek - o trudno ścieralnej powierzchni wykonanej ze specjalnego tworzywa sztucznego - mogą poruszać się po prowadnicy z dużymi prędkościami. Mechaniczny enkoder o wysokiej dokładności przekazuje dane o pozycji elementu do modułu napędowego.

Karetki samodzielnie przyspieszają, hamują oraz synchronizują się, poruszając po odcinkach prostych oraz zakrzywionych. Mogą one pozycjonować się w absolutnym układzie współrzędnych lub względem siebie nawzajem, możliwe jest też ich grupowanie i łączenie w trakcie ruchu.

PEŁNA ADAPTACJA DO LINII TECHNOLOGICZNEJ

Rys. 1. Elementy systemu XTS

Jakie korzyści wiążą się z zastosowaniem omawianego systemu napędowego? Przede wszystkim łatwa staje się implementacja różnorodnych, w tym skomplikowanych zadań transportowych. To, co było wcześniej niemożliwe lub wymagało zastosowania kilku napędów, obecnie zrealizować można z wykorzystaniem jednego, modułowego rozwiązania. Ponieważ w XTS wszystkie ścieżki można wykorzystać do transportowania materiałów, inżynierowie są teraz w stanie tworzyć projekty znacznie bardzie efektywnych urządzeń, w których dodatkowo nie istnieje problem połączeń kablowych i ich osłon.

Wymiary geometryczne - długości i promienie - określane są na podstawie wybranych elementów. Do tego zastosowana może być praktycznie dowolna liczba karetek na typowych torach przy zachowaniu relatywnie niskich kosztów projektowania i konstrukcji. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że system cechuje się niewielkim zużyciem energii, co jest ważne w przypadku jego długoterminowego użytkowania.

TRANSPORT MATERIAŁÓW

Omawiany system może być używany na wiele sposobów i w wielu obszarach przemysłu, aczkolwiek jego podstawowym zastosowaniem jest szybkie przemieszczanie materiałów. Obejmuje to transport produktów, dostosowywanie ich rozkładu na linii, przyspieszanie i spowalnianie ruchu, a także ich chwytanie i przenoszenie elementów. Nieregularny przepływ produktów jest wychwytywany i korygowany w taki sposób, aby docierały one do kolejnej stacji roboczej w stałych odstępach czasowych i ze stałą prędkością. Produkty mogą być transportowane bezpośrednio z dużą prędkością, a także kierowane do specjalnego bufora, skąd są odpowiednio pobierane do dalszej obróbki.

XTS w akcji

System XTS oraz robot firmy Kuka? A może film z aplikacją butelkowania? Te i inne materiały multimedialne znaleźć można na stronie www.beckhoff.com/xts/

KOMPLETNE ROZWIĄZANIE

Wybierając XTS, nie trzeba szukać dodatkowych podzespołów - zawiera on wszystkie elementy niezbędne do jego poprawnego działania. Obejmuje to:

  • modułowy napęd liniowy w pełni zintegrowany z zasilaniem i pomiarem przemieszczenia,
  • jedną lub więcej karetek w roli urządzeń wykonawczych,
  • prowadnicę jezdną,
  • komputer przemysłowy klasy PC z oprogramowaniem TwinCAT.

Warto zwrócić uwagę, że wszystkie części XTS są produkowane i montowane przez firmę Beckhoff w Niemczech. W połączeniu z oprogramowaniem i systemami sterowania, Beckhoff oferuje kompletne, markowe rozwiązanie napędowe.

Beckhoff
www.beckhoff.com