Motoreduktory HF INVERTER IRON-G Motion

| Technika

Przekładnie zębate są ważnym ogniwem tworzącym układ napędowy, który znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie występują złożone zagadnienia przekształcania, formowania, przekazywania i magazynowania energii.

Motoreduktory HF INVERTER IRON-G Motion

Układ napędowy zdefiniowany również w Dyrektywie Maszynowej, spełnia trzy podstawowe funkcje:

  • przenosi ruch od źródła napędu, najczęściej silnika elektrycznego, do członów maszyny roboczej;
  • przekształca ten ruch;
  • wzmacnia lub osłabia moment obrotowy bądź siłę wywieraną przez źródło napędu.
 
Rys. 1. Przekrój przekładni walcowej WHF-L (montaż na łapach)

Rozpatrując najprostszy układ napędowy (motoreduktor + maszyna robocza), można zauważyć, że najważniejsze znaczenie dla dopasowania motoreduktora ma obciążenie maszyny roboczej, a w szczególności jej obciążenie użyteczne, wynikające z realizowanego procesu roboczego. Dlatego – z punktu widzenia konstruktora, a później użytkownika takiej maszyny roboczej – ważny jest optymalny dobór przekładni zarówno pod względem jej parametrów technicznych (np. moment obrotowy czy sprawność), jak i właściwości eksploatacyjnych (trwałość łożysk, sztywność itp.).

Szczególne znaczenie mają przekładnie przenoszące duże moce, które często znajdują zastosowanie jako napęd główny. Od prawidłowego działania takich przekładni zależy właściwa praca nie tylko maszyny roboczej, ale również i całego zakładu, więc napędom tym stawiane są wysokie wymagania dotyczące ich niezawodności i żywotności. Często warunki techniczne i ekonomiczne uniemożliwiają stosowanie w przekładniach dużych mocy nadmiernych zapasów bezpieczeństwa (przewymiarowania mocy i momentu). Dlatego konstruktor ma specjalnie trudne zadanie znalezienia kompromisu między wymogami pewności ruchu a względami technicznymi i ekonomicznymi.

Nowe przekładnie dla dużych mocy

Wychodząc naprzeciw coraz wyższym wymaganiom stawianym motoreduktorom dużych mocy, przedsiębiorstwo HF INVERTER wprowadziło do oferty przekładnie serii IRON-G Motion. Linia IRON-G została zaprojektowana z myślą o ofercie produktów odpowiednich dla napędów pracujących w cyklu ciągłym, gdzie musi być zapewnione prawidłowe działanie w każdych warunkach.

Na serię IRON-G Motion składają się zasadniczo dwa rodzaje przekładni:

  • walcowe WHF — zakres mocy od 0,12 do 160 kW / wyjściowy moment obrotowy od 4 do 18 300 Nm / przełożenia od i = 1,30 do i = 289,74;
  • walcowo-stożkowe WBHF — zakres mocy od 0,12 do 200 kW / wyjściowy moment obrotowy od 1,4 do 62 800 Nm / przełożenia od i = 5,36 do i = 179,86.
 
Fot. 1. Motoreduktory HF INVERTER serii IRON-G Motion

Korpus przekładni IRON-G wykonany jest z żeliwa szarego typu EN-GJL-200, zapewniającego dużą sztywność – geometria została zweryfikowana za pomocą oprogramowania FEM (Metoda Elementów Skończonych). Przeprowadzono również badania niszczące na gotowych korpusach, w celu sprawdzenia rzeczywistych ograniczeń strukturalnych. W górnej części żeliwnego korpusu umieszczono pokrywę inspekcyjną, która ułatwia prace służbom utrzymania ruchu. Dzięki takiemu rozwiązaniu w prosty sposób mogą one kontrolować stan techniczny przekładni.

Podczas konstruowania przekładni linii IRON-G Motion zastosowaliśmy zwinięty układ osi, dzięki czemu zminimalizowaliśmy gabaryty zewnętrzne przekładni bez negatywnego wpływu na jej parametry techniczne. Użycie łożysk wysokiej klasy zapewnia długotrwałą pracę oraz niezawodność. Przekładnie serii IRON-G znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie liczą się niezawodność i żywotność napędu.

 
Fot. 2. Rodzina motoreduktorów HF INVERTER serii ALU-G i IRON-G

Ważnym elementem, źródłem napędu motoreduktorów serii IRON-G Motion są silniki asynchroniczne serii HMM (klasy sprawności IE2, IE3) lub silniki synchroniczne z magnesami trwałymi PMSM (Permament Magnet Synchronous Motor) o klasie sprawności IE4.

Motoreduktory ALU-G Motion oraz IRON-G Motion są w całości montowane w Polsce. Wydajność linii produkcyjnej wynosi do 500 sztuk przekładni miesięcznie. W ramach rozwoju przewidziane jest uruchomienie w firmie HF Inverter Polska kolejnych linii montażowych oraz montażu przekładni planetarnych. Z linii schodzą już zarówno motoreduktory jednostkowe, jak i wielkoseryjne. Istnieje również opcja wykonania i montażu przekładni specjalnych, przygotowanych pod parametry określone przez klienta (dla liczby powyżej 300 sztuk rocznie). Funkcjonuje też firmowy dział techniczny, świadczący profesjonalną pomoc w zakresie doboru, montażu i serwisu przekładni oraz motoreduktorów ALU-G i IRON-G Motion.

Piętnaście lat na rynku

Przedsiębiorstwo HF Inverter Polska rozpoczęło swoją działalność w 2006 r. w Toruniu. To polska firma z polskim kapitałem. Siedziba główna zlokalizowana jest w nowym budynku biurowo-magazynowym, przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 101e w Toruniu. Na powierzchni ponad 1000 m² znajdują się: linia montażowa przekładni i motoreduktorów, podręczny magazyn oraz dział handlowy i techniczny. Posiadamy również własne stanowiska diagnostyczne i serwisowe produktów znajdujących się w naszej ofercie.

 
Fot. 3. Montaż przekładni IRON-G Motion

HF Inverter Polska jest oficjalnym dystrybutorem firm:

  • EURA Drives lectric CO.,Ltd. — lidera w zakresie projektowania i produkcji nowoczesnych przemienników częstotliwości, softstarterów i serwonapędów elektrycznych;
  • ZD Motor CO., Ltd — jednej z największych firm produkujących napędy małych mocy AC i DC.

W HF Inverter Polska pracują wysokiej klasy specjaliści. Większość z nich to inżynierowie automatycy, mający niezbędną wiedzę i doświadczenie z mechatroniki, tworzący dział doradców techniczno-handlowych. Duże wsparcie stanowi dla nich rozbudowany dział techniczno-serwisowy.

 

HF Inverter Polska
www.hfinverter.eu