AI dla przemysłu - przyszłość, która nadeszła

| Technika

Jeśli żyliśmy w przekonaniu, że technologia tak zaawansowana, że w oparciu o nią będzie mogła skutecznie działać sztuczna inteligencja to śpiewka przyszłości, ostatnie testy ChatuGPT jasno udowodniły, że ta przyszłość dzieje się już. Owszem, nie w każdej dziedzinie AI jest w stanie zastąpić człowieka, ale bez wątpienia już teraz może być co najmniej jego prawą ręką. Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji coraz śmielej zaglądają też pod dachy zakładów przemysłowych, o czym przekonaliśmy się dobitnie na ostatnich targach w Hanowerze.

AI dla przemysłu - przyszłość, która nadeszła

Hewlett Packard Enterprise i Aleph Alpha prezentują AI dla przemysłu

Kilka dni temu mieliśmy okazję na własne oczy przekonać się, jak radzi sobie robot przemysłowy wyposażony w sztuczną inteligencję. Na targach Hannover Messe, na stoisku Hewlett Packard Enterprise z gościnnym udziałem firmy Aleph Alpha, specjalizującej się w rozwiązaniach opartych na AI, zademonstrowane zostały możliwości zastosowania generatywnej AI w przemyśle.

Pokazany w Niemczech robot komunikuje się z operatorem za pośrednictwem asystenta AI, który posługuje się wielomodalnym modelem językowym „Luminous”, opracowanym przez Aleph Alpha. Nauczył się go dzięki zbudowanemu przez HPE superkomputerowi AI „alpha One”. Wiedzę na temat działania robota przemysłowego asystent AI czerpał natomiast z ponad kilkusetstronicowego podręcznika urządzenia. Z personelem fabrycznym może się komunikować za pośrednictwem języka naturalnego pracowników (niezależnie od języka, w jakim został przeszkolony) oraz obrazów. W ten sposób może wyjaśnić m.in. zawiłości instalacji robota, konserwacji czy bezpieczeństwa. Może także, niczym wysoko wykwalifikowany specjalista w zakresie techniki serwisowej, pomóc operatorom rozwiązywać złożone problemy. Operator nie musi znać żadnej z góry określonej terminologii czy procedury – wystarczy, że zwróci się do robota prostym językiem.

ALARM! Jak Cię natychmiast zatrzymać?

- takie pytanie zostało zadane asystentowi robota przemysłowego. Można sobie wyobrazić, że w środowisku zakładu przemysłowego takie zdanie mogłoby paść w naprawdę krytycznej sytuacji, której towarzyszą duże emocje. Jak zareagowała sztuczna inteligencja? Spokojnie i precyzyjnie. „Naciśnij przycisk zatrzymania awaryjnego. To duży czerwony przycisk na górze, po prawej stronie urządzenia przenośnego”.

To nie koniec umiejętności robota i jego inteligentnego asystenta. Może on np. za pomocą obrazów wysłanych przez operatora ocenić dokładność kalibracji. Listę możliwości ogranicza jedynie wyobraźnia…

Co to jest „generatywna sztuczna inteligencja”?

Generatywna sztuczna inteligencja (ang. Generative AI), w oparciu o którą działa robot napędzany rozwiązaniami HPE i Aleph Alpha, ma fascynującą zdolność do generowania treści, które wydają się autentyczne i oryginalne, w sposób, który przypomina ludzką twórczość. Generatywna AI wykorzystuje techniki uczenia maszynowego, takie jak sieci neuronowe, aby nauczyć się tworzenia nowych treści, w tym obrazów, filmów, muzyki czy też tekstów. W środowisku przemysłowym ma szansę skutecznie zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo, a do tego zmniejszyć zależność ciągłości produkcji od serwisantów i służb utrzymania ruchu. To z kolei zmniejszy ilość nieplanowanych przestojów i przyniesie zakładom przemysłowym znaczące oszczędności. Kwestie zachowania bezpieczeństwa przez pracowników, w których to działaniach AI może służyć wsparciem, wpłyną na zmniejszenie ilości wypadków przy pracy. Sztuczna inteligencja może także dbać o bezpieczeństwo samego robota, instruując operatora w zakresie właściwej pozycji, która zapobiegnie potencjalnym uszkodzeniom.

Obie firmy, które stoją za sukcesem, jakim niewątpliwie jest stworzenie tak zaawansowanego rozwiązania, deklarują wsparcie w zakresie planowania, wdrażania i obsługi generatywnego AI, a także zintegrowania go z istniejącym środowiskiem IT. Będzie to możliwe dzięki opracowaniu przez twórców spersonalizowanych aplikacji, dostosowanych do potrzeb i oczekiwań konkretnych klientów.

AI i… jeszcze więcej

To nie wszystkie nowości, z jakimi można się było zapoznać na stoisku HPE w Hanowerze. Duże zainteresowanie wzbudzało m.in. rozwiązanie o nazwie „Digital Twin in a Box”, wykorzystujące oprogramowanie Digital Twin firmy Bosch na serwerach HPE. Jego zadaniem – z którym doskonale sobie radzi – jest zapewnienie niezawodności i przewidywalności działania dużych maszyn przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów, tak by możliwa była obsługa odległych lokalizacji i redukcja opóźnień, jak również wdrażanie bardziej wymagających algorytmów. Dodatkowo, dzięki integracji z HPE Aruba Networking, organizacje korzystające z tego rozwiązania mogą wykorzystać własną zabezpieczoną sieć do zainstalowania Digital Twin.

Ciekawostką były także rozwiązania dla robotów mobilnych. HPE wraz z Telefónica Germany i norweską firmą wheel.me, pokazało proof of concept w obszarze rozwiązań dla robotów mobilnych opartych na najnowocześniejszych sieciach 5G i obliczeniach brzegowych. Zademonstrowało także wydajność sieci kampusowych 5G i podejścia edge computing w orkiestracji w czasie rzeczywistym autonomicznie jeżdżących kół robotów z wheel.me.

Warto było zwrócić uwagę także na Industrial Automation DataCenter. Wspólnie z firmą Siemens, HPE zademonstrowało indywidualnie skonfigurowane, gotowe do działania centrum danych dla wszystkich wymagań IT w produkcji. Industrial Automation DataCenter zawiera wszystkie ważne elementy podstawowe, takie jak wysokowydajne komputery, sieci IT/OT, back-up & disaster recovery, archiwizację danych procesowych, zasilanie bezprzerwowe i architekturę bezpieczeństwa.

Więcej inspirujących historii dotyczących tego, jak nowoczesne rozwiązania z zakresu IT mogą usprawniać procesy produkcji, znaleźć można na stronie: https://www.hpe.com/pl/en/greenlake/manufacturing.html.

Rozwiązania Hewlett Packard Enterprise pomogły również producentom w Polsce – przeczytaj o współpracy z firmą Stelmet: https://www.hpe.com/psnow/doc/a50007655ple.

źródło: Hewlett Packard Enterprise