Podsumowanie

Wiele czynników może spowolnić wdrażanie i upowszechnianie się autonomicznego transportu szynowego. Nie ma jednak wątpliwości, że wkrótce nowoczesne technologie na to pozwolą, a liczne zalety pełnej autonomii (zwiększona przepustowość linii kolejowych, skrócenie czasu podróży, większa dostępność infrastruktury) będą czynnikiem zachęcającym. W przypadku autonomicznych pociągów pytanie zatem brzmi nie, czy?, ale kiedy? zapoczątkują one trzecią, po wprowadzeniu trakcji elektrycznej i upowszechnieniu się kolei dużych prędkości, kolejową rewolucję. Pierwsze próby w tym zakresie są już zresztą podejmowane od jakiegoś czasu, a przełomowymi mogą się okazać szczególnie najbliższe lata.

Przykładowo operator East Japan Railway (JR East) zamierza przetestować bezzałogowe szybkie (260 km/h) pociągi Shinkansen serii E-7. W tym celu przeprowadzonych zostanie kilka przejazdów próbnych 12-wagonowego składu na dystansie 5 km. Podczas testów maszyniści będą obecni na pokładzie, ale będą mogli jedynie reagować na ewentualne sytuacje awaryjne. Testy zaplanowano na październik i listopad przyszłego roku w prefekturze Niigata. JR East podejmuje starania w kierunku zautomatyzowania pracy kolei dużych prędkości ze względu na brak pracowników.

Podobnie firma Alstom jakiś czas temu ogłosiła szczegóły projektu przetestowania systemu ATO na poziomach GoA 3 oraz 4 w dwóch regionalnych pociągach Coradia Continental eksploatowanych w Dolnej Saksonii. Rozpoczął się on na początku 2021. Najpierw postanowiono dokonać oceny wybranych torów i sprzętu. Jesienią 2022 roku przeprowadzone zostaną testy linii, które mają potrwać dziewięć miesięcy. Na rok później z kolei zaplanowano próbne przejazdy z pasażerami. Poza tym na świecie działają już w pełni autonomiczne linie kolejowe (patrz: ramka).

Autonomiczne pociągi już tu są!

Do przełomowego wydarzenia w rozwoju autonomicznego transportu doszło w lipcu 2018 roku, kiedy zrealizowano pierwszą dostawę rudy żelaza autonomicznym pociągiem firmy Rio Tinto w Pilbara w Australii Zachodniej. Pojazd, z trzema lokomotywami, przewożący około 28 tysięcy ton rudy żelaza, przejechał ponad 280 kilometrów z kopalni Tom Price do portu Cape Lambert. Był on zdalnie monitorowany przez operatorów w Centrum Operacyjnym w Perth, oddalonym od niego o ponad 1500 kilometrów. Po tej zakończonej sukcesem pilotażowej dostawie pierwsza na świecie w pełni autonomiczna długodystansowa sieć kolejowa o dużym zasięgu została uruchomiona przez tę firmę w czerwcu 2019. Działa ona w następujący sposób: po wprowadzeniu przez kontrolera, który znajduje się w Centrum Operacyjnym w Perth, informacji o trasie przejazdu i uruchomieniu przez niego systemu, komputery pokładowe składu oraz komputery w centrum sterowania przejmują kontrolę i podejmują wszystkie dalsze decyzje odnośnie do sterowania pojazdem samodzielnie. Odpowiadają one m.in. za to, aby pociąg nie przekraczał limitów prędkości, nie zderzył się z innymi składami i przejeżdżał tylko przez puste przejazdy kolejowe. Również jeżeli wykryją awarię jakiegokolwiek podzespołu pojazdu, muszą go bezpiecznie zatrzymać.

Główna korzyść płynąca z rezygnacji z pociągów obsługiwanych ręcznie na rzecz w pełni autonomicznej sieci kolejowej to większa wydajność. Dotychczas bowiem, kiedy jeden maszynista kończył swoją zmianę, a inny wchodził na pokład, pojazd musiał się zatrzymać. Na typowej trasie pokonywanej przez składy transportujące rudę z kopalni Rio Tinto było to konieczne trzy razy, przez co podróż wydłużała się o ponad godzinę. Wyeliminowanie przestojów, przyspieszając transport, usprawniło wysyłkę surowców. Ponadto poprawił się komfort personelu oddelegowanego do innych zajęć – pracując jako maszyniści, ze względu na specyfikę trasy, którą przewożona jest ruda, musieli bowiem być specjalnie dowożeni, a potem odwożeni do i z pociągów, gdy zmieniali się na stanowisku pracy.

 

Monika Jaworowska

W artykule wykorzystano informacje zamieszczone na stronie https://www.metro.waw.pl/.

 

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium