100 lat alternatorów firmy Bosch
| Gospodarka ArtykułyPierwszą prądnicę z regulatorem napięcia dla pojazdów mechanicznych Bosch wprowadził na rynek 100 lat temu. Urządzenie, współcześnie nazywane alternatorem, miało być na początku źródłem energii dla elektrycznych reflektorów, a stało się fundamentem dla funkcji elektrycznych w samochodach. Pierwsze prądnice dysponowały prądem o wartości 4 amperów. Najnowsze alternatory Bosch dla samochodów osobowych - Power Density Line - generują prąd maksymalny od 130 do 250 amperów.
Oprócz reflektorów, w pojazdach szybko pojawiły się inne odbiorniki elektryczne, np. elektryczny rozrusznik (1914 r.) i pierwszy elektryczny napęd dla wycieraczek (1926 r.). Obecnie produkowane alternatory dostarczają prąd do wielu układów elektrycznych, dzięki którym samochody są czyste i oszczędne, a także bezpieczne i komfortowe.
Do 1913 r. firma Bosch produkowała niemal wyłącznie układy zapłonowe. Jednostronna strategia była dla przedsiębiorstwa ryzykowna. Rynek motoryzacyjny rozwijał się bardzo dynamicznie, a do codziennego użytku samochody potrzebowały bezpiecznego i niezawodnego oświetlenia. Bosch dostrzegł w tym szansę i w 1913 r. rozpoczął seryjną produkcję oświetlenia samochodów pod nazwą "Bosch-Licht". Pakiet do indywidualnego montażu składał się z dwóch reflektorów, prądnicy, akumulatora oraz regulatora napięcia. Prądnica miała tylko jedno zadanie: dostarczyć prąd do akumulatora, z którego zasilane były reflektory.
Oprócz kompleksowego programu alternatorów dla samochodów osobowych i użytkowych, Bosch oferuje wiele innych silników elektrycznych: od małych napędów do regulacji foteli i zamykania szyb, aż po wydajne silniki elektryczne do samochodów hybrydowych i elektrycznych, które z jednej strony wytwarzają prąd, ale także są źródłem siły napędowej.
źródło: Bosch