Innowacyjność polskich MŚP
| Gospodarka AktualnościJak przebiega rozwój firm przemysłowych w Polsce i jakie są oczekiwania przedsiębiorców związane z wdrożeniami nowych technologii? Co ogranicza innowacyjność małych oraz średnich przedsiębiorstw i jakie działania prorozwojowe podejmują firmy? Odpowiedzi na te pytania przybliża badanie "Smart Industry Polska 2018".
Celem regularnie publikowanych przez firmę Siemens raportów "Smart Industry Polska" jest określenie motywacji oraz barier związanych z wdrażaniem innowacyjnych technologii w firmach przemysłowych. Najnowsze badanie przeprowadzone zostało wiosną 2018 roku na ogólnopolskiej próbie 200 małych i średniej wielkości przedsiębiorstw z branży przemysłowej.
Kim są decydenci?
Na decyzje o wdrażaniu innowacyjnych technologii najczęściej wpływ mają właściciele firm. W dalszej kolejności decyduje o nich zarząd, potem dział produkcji - wynika z badania. Najmniejszy wpływ mają działy: sprzedaży i finansowy. Warto dodać, że decyzje wdrożeniowe nie są scentralizowane - zwłaszcza w średnich firmach, gdzie zaangażowanych jest w nie zazwyczaj trzy lub więcej osób.
Jakie technologie wdrażają firmy?
Badacze w sposób metodologicznie arbitralny podeszli do kategoryzacji technologii wrażanych przez firmy. W tej grupie zawarto zarówno te z obszaru produkcji i jej automatyzacji, wybrane rozwiązania IT, jak też ogólne pojęcia takie jak "sztuczna inteligencja". Najpowszechniej stosowane w krajowych MŚP technologie to: automatyzacja linii produkcyjnych, analityka danych i optymalizacja produkcji oraz oprogramowanie obniżające koszty prototypowania. Do najmniej popularnych obecnie technologii zaliczone zostały sztuczna inteligencja, Big Data i Cloud Computing.
Automatyzacja i analityka danych
Z przedstawionych odpowiedzi respondentów wynika, że relatywnie najłatwiejszą do wprowadzenia spośród nowoczesnych technologii jest analityka danych. Podobnie liczna grupa stwierdziła, że bardzo łatwe we wdrażaniu są drukowanie przestrzenne oraz generalnie automatyzacja produkcji. Ta ostatnia, wraz z robotyzacją, analityką danych i optymalizacją produkcji sklasyfikowane zostały jako technologie zapewniające przedsiębiorstwom najwięcej korzyści. Za najmniej rentowne uznane zostały: cyfrowy bliźniak, Cloud Computing, sztuczna inteligencja oraz Internet Rzeczy.
Jakość, wydajność i koszty
Zdaniem ankietowanych przedsiębiorców wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych ma zapewniać ich firmom przede wszystkim zwiększanie jakości produktów i usług, wydajności, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów operacyjnych. Respondenci wskazywali również możliwości lepszego pozyskiwania nowych klientów i rynków zbytu, a także zmniejszania liczby awarii i przestojów produkcyjnych.
Sytuacja nie jest jednak tak pozytywna, bowiem istnieje wiele czynników ograniczających innowacyjność polskich MŚP. Działania rozwojowe schodzą na dalszy plan m.in. ze względu na brak czasu oraz środków finansowych - przyznała duża część ankietowanych. Trzecią najczęściej wskazywaną barierę stanowią problemy z pozyskiwaniem odpowiednio wykształconych kadr. Do regresywnych czynników zewnętrznych zaliczono z kolei negatywny wpływ biurokratyzacji.
Co jeszcze w raporcie?
Z publikacji można również dowiedzieć się, czego przedsiębiorcy oczekują od państwa i jaka część budżetów firmowych przeznaczana jest na innowacyjność. W badaniu również informacje o sposobach pozyskiwania funduszy na rozwój i szkoleniach pracowników. Publikację można pobrać ze strony www.siemens.pl/pl/press/news/raport-smart-industry-polska-2018.htm.