Globalna automatyzacja terminali przebiega zbyt wolno

W globalnej skali automatyzacja portów przebiega bardzo powoli. Zgodnie z raportem UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) z listopada 2018 roku, na świecie jest około 1% terminali kontenerowych zautomatyzowanych całkowicie, natomiast 2% - częściowo. Według informacji przygotowanych przez ratingową agencję Moody's, na całym świecie częściowo lub w pełni zautomatyzowanych jest 48 terminali. Prognozy wskazują, że w ciągu 10 lat ich ilość znacznie wzrośnie.

Posłuchaj
00:00

Wykorzystanie technologii automatyzacji i rozwiązań cyfrowych ogranicza koszty operacyjne terminali od 40 do 70%, a także zwiększa bezpieczeństwo.

W 1993 roku jako pierwszy na świecie zautomatyzowany został terminal ECT Delta w Rotterdamie, który należy do operatora Hutchison Port Holdings z Hongkongu. Dopiero w 2015 roku odbyła się cyfryzacja terminali ECT Euromax oraz APM Terminals (port Maasvlakte2) należących do tego samego portu. W 2017 roku zautomatyzowano w chińskim porcie terminal Quingdao, który w roku 2018 przeładował 19,3 mln TEU (twenty-foot equivalent unit).  Gdańsk w zeszłym roku wprowadził technologie automatyzujące prace terminala, polegające na cyfrowej awizacji ciężarówek.

Światowy operator DP World ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich ogłosił, że zautomatyzuje swoje terminale kontenerowe w Sydney i Fremantle oraz w Brisbane.

W Singapurze - drugim pod względem wielkości na świecie porcie kontenerowym - trwają pracę nad budową nowego terminalu Taus, który ma zwiększyć moce przeładunkowe o 21 mln TEU. Do 2040 roku dzięki dalszej rozbudowie Singapur będzie mógł rocznie obsługiwać nawet do 65 mln TEU, w porównaniu z 2018 rokiem, w którym przeładowano 36,6 mln TEU.

Źródło: WNP

Powiązane treści
DB Schenker uruchamia niskoemisyjne centrum dystrybucyjne
Poczta Polska zautomatyzuje identyfikację przesyłek
SMC Industrial Automation Polska rozbudowuje się
Hitachi kupuje JR Automation Technologies za 1,4 mld dolarów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Artykuły
Nowe wymogi dla eksportu maszyn do Indii: certyfikat BIS i lokalny przedstawiciel
PLC, HMI, Oprogramowanie
Valmet dostarczy system DCS dla największej w Europie elektrowni z kotłami elektrycznymi
Pomiary
Rynek systemów monitorowania poziomu
PLC, HMI, Oprogramowanie
Siemens i SBB cyfryzują kolej: Signaling X wprowadzi nowy standard sterowania ruchem w Szwajcarii
Obudowy, złącza, komponenty
Panasonic Industry Europe wyróżnił Farnella tytułem Dystrybutora Roku 2025
Bezpieczeństwo
Systemy awaryjnego zatrzymania OMRON - specjalne ceny

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów