Harley-Davidson wprowadza elektryczne motocykle

| Gospodarka Silniki i napędy

Harley-Davidson rozpoczyna sprzedaż motocykli z napędem elektrycznym, aby przyciągnąć kolejne pokolenia młodszych i bardziej świadomych ekologicznie motocyklistów. Firma zamierza w ten sposób zahamować spadek sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Harley obecnie oferuje swoje pierwsze bezemisyjne motocykle LiveWire w cenie 29799 dolarów, jednak niewiele wskazuje, że marka istniejąca 116 lat na rynku przyciągnie młodych klientów.

Harley-Davidson wprowadza elektryczne motocykle

Problem w sprzedaży leży głównie w cenie nowego produktu, która jest porównywalna z samochodem elektrycznym Tesli - Model 3, a także jest skierowany na rynek, który jednak jeszcze nie istnieje. Elektryczny rower sportowy jest już od stycznia dostępny w USA w przedsprzedaży. Przedstawiciele handlowi Harleya odnotowali, że większość zamówień na nowe bezemisyjne jednoślady pochodzi od obecnych i starszych klientów. Harley planuje wprowadzić do 2022 roku jeszcze cztery zelektryfikowane modele motocykli w segmencie średniej mocy, małej mocy, e-rowerów oraz jednośladów dla najmłodszych.

Firmie od lat nie udało się zwiększyć sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. W związku ze starzeniem się obecnej bazy klientów, Harley ma trudności z pozyskaniem nowych nabywców. W 2018 roku firma odnotowała w USA największy od czterech lat spadek sprzedaży, a w roku bieżącym będzie kolejny. Producent motocykli nie jest jedyną firmą, która inwestuje w transport z napędem elektrycznym.

Surowe przepisy dotyczące emisji gazów cieplarnianych w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych zmuszają firmy motoryzacyjne do przejścia na modele zelektryfikowane. Opublikowany w lutym raport przygotowany przez Radę Przemysłu Motocyklowego wskazuje, że 69% amerykańskich motocyklistów jest zainteresowanych jednośladami z napędem elektrycznym. Dealerzy Harleya twierdzą, że otrzymują zapytania od młodych klientów o motocykle LiveWire, jednak główną przeszkodą w próbie przełożenia ich na sprzedaż jest cena detaliczna. Partnerzy handlowi mówią, że producent nie oferuje żadnych zniżek ani zachęt prowadzących do zwiększenia sprzedaży.

Według deklaracji motocykl LiveWire ma zasięg 146 mil (235 km) przy jeździe w mieście oraz 95 mil w trybie łączonym - trasa i miasto. Elektryczny jednoślad można naładować w 60 minut za pomocą szybkich ładowarek, które znajdują się u dealerów Harleya, natomiast w przypadku podłączenia domowego pojazd wymaga ładowania przez całą noc. Czynniki te sprawiają, że LiveWire staje się mniej przydatny do pokonywania dłuższych dystansów i, co za tym idzie, wśród motocyklistów spoza miast jego atrakcyjność maleje.

 
Motocykl LiveWire z napędem elektrycznym

źródło: Reuters