eDumper - największy pojazd elektryczny na świecie

| Gospodarka Silniki i napędy

W Szwajcarii opracowano największy na świecie pojazd elektryczny eDumper o masie 58 ton, który nie będzie wymagał ładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła, a energię dostarczy 4,5-tonowy pakiet ogniw litowo-jonowych. Będzie on 20 razy dziennie transportował 65 ton urobku z górskiego kamieniołomu w Bernese Jurato do zakładu przetwórczego w dolinie. Pojazd powstał dzięki współpracy partnerów przemysłowych, Bern University of Applied Sciences BFH, NTB Interstaatliche Hochschule für Technik Buchs oraz szwajcarskiego laboratorium Empa. Zbudowano go na bazie wcześniej pracującego Komatsu HD 605-7 z silnikiem spalinowym i oponami o średnicy 2 metrów.

eDumper - największy pojazd elektryczny na świecie

Akumulatory będą ładowane energią odzyskiwaną podczas hamowania w trakcie zjazdu załadowanej ciężarówki trasą o nachyleniu sięgającym 13%. Zgromadzona energia zostanie później wykorzystana na powrót do kamieniołomu, podczas którego silnik potrzebuje blisko 3 tys. A. Układ hamulcowy został wyposażony w oddzielny silnik elektryczny firmy Brienzer Motoren o mocy 200 kW i pompy hydrauliczne. Do zasilania zastosowano akumulator składający się z 1440 niklowo-manganowych ogniw kobaltowych o łącznej pojemności 600 kWh dostarczonych przez chińskiego producenta Shenzen Westart.

Przygotowanie projektu ciężarówki zajęło 18 miesięcy, a jeśli plany się powiodą, to w ciągu następnych 10 lat pojazd będzie rocznie transportować 300 tys. ton skał, ograniczając przy tym emisję dwutlenku węgla o 13 tys. ton i zużycie oleju napędowego o 500 tys. litrów. Początkowo prace nad projektem prowadził Uniwersytet w Bernie - w ramach których sprawdził czy konwersja będzie możliwa - następnie BFH Energy Storage Research Centre wybrał odpowiednie ogniwa litowo-jonowe i technologię chłodzenia. Później zbudowano moduł prototypowy akumulatora i poddano go testom. Dalsze dane techniczne ciężarówki trafiły do Interstate University of Applied Sciences Buchs, który opracował konstrukcję uchwytów i chłodzenia do połączenia modułów w kompletny akumulator. Przekształcenie pojazdu odbyło się w Kuhn Schweiz i obejmowało silnik synchronicznego napędu Oswald Motoren, przekładnię Puls Getriebe, falowniki Aradex oraz system zarządzania akumulatorami firmy Esoro.

 
W pełni elektryczna ciężarówka eDumper
 
Ciężarówka Komatsu HD 605-7 z silnikiem spalinowym

źródło: Electronics Weekly

Zobacz również