Amerykańska poczta rozpoczęła testy dostaw z pomocą autonomicznych ciężarówek
| Gospodarka AktualnościWe wtorek amerykańska poczta rozpoczęła w trzech południowo-zachodnich stanach dwutygodniowy test transportu przesyłek pocztowych za pomocą autonomicznych ciężarówek. To kolejny krok w dążeniu do komercjalizacji autonomii prowadzenia pojazdów w zakresie transportu towarów. Pocztowe ciężarówki będą poruszać się po głównych autostradach i przejeżdżać przez Arizonę, Nowy Meksyk i Teksas.
Mająca siedzibę w San Diego firma TuSimple poinformowała, że samobieżne ciężarówki zaczną przewozić pocztę między oddziałami U.S. Postal Service w Phoenix i Dallas. Celem jest sprawdzenie jak nowa technologia może poprawić czas dostawy i zredukować koszty. Za kierownicą ciężarowego pojazdu obecny będzie kierowca bezpieczeństwa, by w razie potrzeby interweniować, a na siedzeniu pasażera podróżować będzie inżynier.
Program pilotażowy obejmuje pięć przejazdów w obie strony, z których każdy obejmuje łącznie ponad 3300 km lub około 45 godzin jazdy. Nie jest jasne, czy przewożenie poczty przez samojezdne ciężarówki będzie kontynuowane po dwutygodniowym pilotażu.
TuSimple i USPS odmówiły ujawnienia kosztów programu, ale rzeczniczka USPS Kim Frum powiedziała, że nie wykorzystano żadnych środków pochodzących z podatków, a finansowanie bazuje na przychodach z opłat pocztowych i sprzedaży innych produktów. Firma TuSimple zebrała 178 mln dolarów z prywatnego finansowania, w tym od producenta chipów Nvidia Corp i chińskiej firmy medialnej Sina Corp.
Gdyby udało się wdrożyć autonomiczne pojazdy w transporcie towarów, możliwe stałoby się rozwiązanie problemu braku kierowców i ograniczeń regulacyjnych, z jakimi borykają się przewoźnicy w całych Stanach Zjednoczonych. Amerykańskie stowarzyszenia przewoźników szacują, że do 2024 r. wystąpi niedobór aż 174 500 kierowców. Główne powody takiej sytuacji to starzejąca się siła robocza i trudności z przyciągnięciem do pracy młodszych kierowców.
Jak przekonuje Chuck Price, Chief Product Officer z firmy TuSimple, autonomiczne ciężarówki mają nad samochodami osobowymi przewagę wynikającą ze względnej łatwości dokonywania przewozów na autostradach w porównaniu z centrami miast. Mniejsze są bowiem wymagania dotyczące mapowania oraz wyzwania związane z bezpieczeństwem obecnych na drogach pieszych i rowerzystów.
źródło: Reuters